Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
aangezien ik nu een beetje er over na zit te denken ik heb nu een b23e uit een volvo 242 GT liggen die is niet helemaal 100% meer aangezien ik uiteindelijk ook met turbo wil gaan rijden (lange baan project eerst op programeerbare ECU gaan rijden met bi-fuel) vroeg ik me af of ik er wel goed aan doe omdadelijk de b23e te gaan reviseren kan dit blok een turbo aan en zoja tot wat voor drukken moet ik dan denken. moet er veel verstevigd worden aan het blok of valt dat wel mee ?
groetjes laurens
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Het kan wel, maar ik zou hem niet reviseren als je toch turbo wil gaan rijden. Ga dan op zoek naar een B230 FT of FK. Het liefst vanaf 93 want dan heeft ie 13mm drijfstangen en zuigerbodemkoeling. Worden regelmatig aangeboden, die turboblokken. Vanaf 91 kan ook, geen zuigerkoeling maar wel de 13mm drijfstangen ipv de 9mm (en dat scheelt best veel dus).
Met een B230FT of FK heb je ook een lagere compressie voor het turbogebruik, wel zo fijn! B23e heeft best veel compressie omdat het een sportievere atmosferische motor is. Weet alleen niet of de B23 gesmede drijfstangen had maar dat moet je eens opzoeken.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Ik ga voor de volle 100% met Dennis mee, dit zou ook mijn swap worden. (b230fk vanuit en 940)
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
hmmm raymond het is super intressant maar mij te hoog gegrepen helaas. Dan kan ik me ' boodschappenlijst' gaan maken

nu lees ik nog wel dat er een verschil tussen de FK FT zit wat ik van begrijp is dat de druk dan niet instelbaar is ?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Twee verschillen tussen een FK en een FT. Bij de FT is de actuator van de wastegate op een hogere druk ingesteld en de computer laat meer druk toe en heeft een iets andere mapping. Om beide zou ik me geen zorgen maken. Een actuator is wel te vinden en de computer wil je vervangen voor een vrij programmeerbaar systeem.
Wel letten op wat Dennis zegt, modellen van na '93 hebben de voorkeur ivm zuigerkoeling.
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
oke Merci dan gooi ik dit topic opslot als iemand een goede b230 FK of FT van na 1993 is het van hartewelkom om contact op te nemen
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]