Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat is het verschil tussen B21 ET en B21FT
#1
Ik kan een turbo (watergekoeld) kopen van een B21FT...past dat op mijn B21ET? Volgens mij wel...iemand anders met meer zekerheid?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#2
Ik heb van Kaassie gehoord dat een FT een lagere compressie heeft, dit verschil zit um in de zuigers. Anders zie topic 'welk blok meeste potentie'
staat geloof ik ook wat over deze twee blokken. ik ben nog opzoek naart een B230FT als je eens wat ziet... 8)

De turbo zal zeker wel passen, zelfde uitlaatspruitstuk neem ik aan misschien een andere laaddruk.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#3
Zat de B230FT niet in de 940 turbo? Ik heb iig een inlaat en uitlaat spruitstuk van een B230FT liggen en die zouden net iets beter moeten presteren dan die van een B21ET. Vooral de uitlaat spruitstukken zijn erg populair onder de 240 turbo knutselaars in zweden.

Maargoed, het lijkt me iig dat de turbo gewoon zonder enig probleem moet passen Smile Zat de B21FT niet in de USA 240 turbos?
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
#4
henqui, a B21FT water-cooled turbo should work fine on your B21ET.

Actually, Volvo never installed water-cooled Garrett turbos on the B21ETs or B21FTs. They did start using water-cooled Garretts in 1987 on the 740Ts. And people started using that particular turbo to upgrade the 240Ts to water-cooled turbos.

Volvo came out with a P/N for a replacement turbo for the 240Ts that had the water-cooled center section. There was a reason for them to do that. The Garretts that they used on the 740Ts used a .48 A/R turbine housing. And all the Garretts that Volvo used on the 240Ts used a .63 A/R turbine housing.

Some people prefer the .48 turbine housing: it spools up faster than the turbos using the .63 turbine housing. While that is true, there is a downside to that: the .48 housing tends to restrict the flow at higher RPMs than does the .63 housing.

On my B21FTi, I have the Garrett water-cooled T3 that has a .63 turbine housing. With a ported 90+ manifold and 3in exhaust, I do not have any problem with spooling. I had a T3 with the .48 housing. I could feel the restriction at higher RPMs [at least, it felt like that to me].

According to Mahle, the B21ETs and the B21FTs both use the same piston: Mahle P/N 037 23 00 [STD]. And both motors are listed as having 7.5:1 SCR. As I understand it, the differences between them that allows for the B21ETs to be rated at a higher horsepower level is because the B21FTs have a catalytic converter; and the B21FTs [USA] were equipped with the T camshaft. The B21ETs did not have a catalytic converter; and were equipped with different camshafts; possibly an A cam or a B cam.

But, I have heard that the B21ETs had a higher SCR. I do not remember seeing any Volvo information that says that. If someone has Volvo information that lists different pistons or a higher SCR for the B21ETs, I would certainly like to read it. All my info here in the USA is just about the B21FTs. It is like we are not allowed to know about the B21ETs.

TF
Antwoord
#5
Thank you very much for your perfect information!
I must say: You are very good at languages! :-)
I will let you know if I bought it...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#6
I did not buy it...I'd better look for a A/R .63!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#7
Why didnt you buy it? It was practicly as new (atleast, the guy says so). It was a watercooled one right?
Antwoord
#8
het was een a/r .48 en geen a/r .63., wel watergekoeld en inderdaad nog redelijk nieuw. Maar ik heb liever een turbo die er wat later in komt... Big Grin en bovendien zijn die a/r .48 turbinehuisjes hier ook nog wel te vinden want ze zaten (zitten) allemaal in de 740 T's. Ook heb je kans dat je invoerrechten moet betalen....en er werd op het laatst opeens flink op geboden!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#9
ik ga ook wel voor de .63 denk ik. Lijkt me het beste passen bij de auto.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#10
Wat is nou het verschil tussen een .48 of een .63?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Brandstofverbruik B21ET groot verschil tussen benzine en LPG daanheijn 8 6.435 31 May 2011, 22:08
Laatste bericht: Ticcie
  398 kop: merkbaar verschil over 160 ? Mikoyan 4 3.716 25 May 2010, 21:20
Laatste bericht: skidje
  verschil tussen cilinderkop b200ft en b21et bunne 11 9.303 20 April 2009, 01:50
Laatste bericht: Jelmar
  Verschil aansluiting brandstofpomp (zie foto) daanheijn 3 3.607 30 March 2007, 22:59
Laatste bericht: daanheijn

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: