Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
starten 164
Ik probeer mijn 164 aan de praat te krijgen, maar tot op heden zonder resultaat.

beide carburateurs zijn nagekeken en schoongemaakt en bijgevuld met ATF olie. membramen zijn goed, naalden zijn goed en er komt brandstof binnen. ontsteking is goed en er is een vonk bij de bougies.

als ik start gas gebruik, slaat hij even aan, maar ook gelijk weer af.

wat zie ik over het hoofd?

iemand een idee?
Volvo 245 GLT 2.1 Turbo 1983; Volvo V70 R AWD Black 1997; Volvo C70 Cabrio 2007 D5; Saab 900 classic Aero 1992
Antwoord
Die vonk, is die geel of blauw? Je moet een goeie blauwe hebben.

Met startpilot start alles (slaat alles aan), dat is ether en aceton en ontbrandt alleen al door de druk in de cilinder. Dat is op zich wel goed want dan is de compressie en is het hele kleppengebeuren in orde.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ik heb er net nieuwe bougies ingezet en afgesteld en de vonk is blauw...

vermoeden is toch dat de carburateurs niet genoeg/geen brandstof doorlaten, dus die binnenkort maar weer eraf halen en alles nog beter schoonmaken....
Volvo 245 GLT 2.1 Turbo 1983; Volvo V70 R AWD Black 1997; Volvo C70 Cabrio 2007 D5; Saab 900 classic Aero 1992
Antwoord
Eraf halen zou ik niet direct doen, wel even kijken of de "fabrieksinstellingen" goed hebt gezet.
Je denkt nu aan te weinig brandstof, maar je weet zeker dat hij niet verzuipt?
Antwoord
Dat kan je leuk zien als je start zonder luchtfilter(s). ALs het goed is zie je de naalden omhoog komen. Zo niet zitten ze er verkeerd om in. Of heb je een pakking gemonteerd die een luchtkanaal afsluit.

Schoonmaken is niet zo'n punt met deze carbs, alle doorlaten zijn enorm (geen half dozijn miniscule sproeiers in de SU en Stromberg).
Antwoord
ik heb vanmiddag een bougie eruit gehaald en mijn vinger tegen het gat van het motorblok geduwd om te kijken of mijn vinger nat werd van de benzine na starten met chocke of vol gas.. vinger bleef aardig droog, wat doet vermoeden dat er te weinig brandstof vanaf de carburateur komt.

voordat de carb eraf gehaald was en ik wilde de auto starten, liep de benzine via de overflow uit de carburateur; .. het leek erop dat voor het schoonmaken 1 naaldventiel bleef hangen, waardoor de benzine afgevoerd werd. Daarna gingen ze beiden op en neer en kwam er geen benzine meer uit.

nadat gisteren de carb eraf gehaald is, zat er in het onderste bakje ( geen idee hoe dat heet ) wat smurrie aangekoekt, wat ik weggehaald heb.

kan het niet zo zijn, dat er meer smurrie in gaatjes zitten, waar de brandstof doorkomt in de carb?

pakkingen zijn niet vervangen; deze waren nog als nieuw.

Ik heb vandaag ook ATF vloeistof bijgevuld in beide carbs; alle bedrading nagekeken om te zien of dat allemaal goed zat en de ontsteking wederom nagekeken.

Volgens mij is nu alles wel zo'n beetje nagelopen wat het zou kunnen zijn, maar tot op heden nog geen resultaat.

ik hoop dat jullie het zo een beetje snappen; ik ben geen automonteur ofzo; een vriend van mij helpt me hiermee en ik wil het zelf ook onder de knie krijgen.

wat zou het nog meer kunnen zijn?
Antwoord
Op de carburateurs zit helaas geen toetsencombinatie die je helpt bij "terug naar fabrieksinstellingen". Vaak is dat wel handig omdat er veel aan veranderd is.
Om dat voor elkaar te krijgen kan je het best de greenbooks erbij pakken.

Nadeel is dat ik die voor de 164 (B30) nog niet gezien heb, althans niet in het Engels of nederlands.
Dit is 'm in het Zweeds, maar die gaat over de motor in het algemeen (ook leuk voor op je nachtkastje), niet specifiek de carburateurs:
http://www.164club.org/service/10903.pdf

De titel zou moeten zijn: TP10933 (23 Förgasare (dec 1976) 120-1800-140-164)
EDIT: toch gevonden:
http://www.volvoamazonpictures.se/docume...system.pdf

Dit is m bijvoorbeeld voor de carburateurmotoren in de 240:
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/20...ystems.pdf

Bronnen:
K-jet.org
http://www.164club.org/service/index.html
Antwoord
Laat iemand eens in de carbs kijken terwijl je start. Wat je nodig hebt is benzine in de vlotterkamer (lijkt OK), een gasklep die opengaat en een naald die omhoog komt uit de sproeier. Als het moet, help je de naald een handje, gewoon die schuif optillen.

ATF is niet essentieel, dat het weglekt is vervelend maar geen ramp.
Antwoord
morgen gaan de carb's er weer af om goed te reinigen.....alles wederom gecheckt en hij start en loopt wel als je gewoon benzine inspuit, maar niet via de normale manier....

nadat de motor gelopen had, lagen er allemaal bladeren in de garage en iets wat leek op een beginnend vogelnestje.....

het lijkt er dus op dat de carb's verstopt zitten.

hopelijk doet de waterpomp het nog; na het vullen van het reservoir van de koelvloeistof liep er niks door de radiator in......morgen ook maar eens kijken.

hopelijk valt de rest mee...( laten we positief blijven.. )
Antwoord
Wie weet wat er allemaal in de uitlaat zit. Laat de carbs maar zitten die zijn echt wel schoon genoeg inmiddels.

Misschien moet je het blok maar niet te lang laten draaien, met zo'n raadselachtige koeling. Je kan de radiateur eruit halen en met de tuinslang doorspoelen, slangen eraf, thermostaat eraf, dan met dezelfde tuinslang het blok doorspoelen en maar kijken wat er uitkomt aan bruine drab.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  164 wil niet starten MacVolvo 9 8.849 23 July 2019, 10:28
Laatste bericht: MacVolvo
  starten lopen en weer uit klaes 15 14.744 2 September 2014, 21:37
Laatste bericht: Rin
  moeilijk starten 164E van Hal 17 14.136 6 May 2012, 15:40
Laatste bericht: baron164

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)