Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 264GL van 1976 krijgt nieuw leven
#31
Ik zie daar de SU HIF6 zitten dus het lijkt mij zoals-ie nu is een B27A met de standaard LPG mengring erop, de carb is er gewoon nog, misschien wat nieuwe onderdelen erin en die krijg je wel weer aan de praat. Iets om benzine op te pompen uit de tank is ook handig.
Qua roest niet zo best, een rotte bodem gaat nog en die balkjes maak je ook zo na of je slijpt ze uit een verse 240. Roest in het zicht is lastiger, verf is duur
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#32
Hoi Marc,
Fijn dat er mensen zijn zoals jij die gelijk aan het blok zien wat er wel of niet op zit. Volgens de typeplaat op de auto is het een b27e maar dat is dus verbouwd? LPG moet er uiteindelijk helemaal uit natuurlijk. Het eerste wat nu belangrijk is, zijn de dynamo en de lekke waterpomp. De dynamo die ik er net af heb gehaald kan ik niet vinden tussen de volvo onderdelen. Het is een 14 volt 30/90A dynamo van Bosch. Ik ga maar eens kijken of ik daar koolborstels voor kan vinden, en dan hopen dat dit het probleem is waarom hij niets bij laadt.

Ik ben blij dat jij zegt dat het met die bodem en balkjes nog wel te doen is. Ik was bang dat dit einde verhaal betekende. De buitenkant vind ik nu niet zo heel erg belangrijk. Dat komt van de zomer wel weer. Hij moet 14 februari apk gekeurd zijn. Dan moet de onderkant dus helemaal in orde wezen. De dorpels van een 240 zijn dus hetzelfde als die van de 264??
Weet jij ook waar ik een waterpomp als deze kan krijgen? Hij staat namelijk constant te druppelen. In de behuizing waar de as uitkomt zit boven en onder een klein rond gaatje. Dat is zo te zien standaard. Uit de onderste staat hij al de hele dag te druppelen. Idee wat dat is, of nieuwe pomp?
Ik rij een:

GMC Vandura 2500, 5,7L V8 LPG&Benzine 3 traps automaat uit 1984
Volvo 264GL uit 1976
Antwoord
#33
Hoi Sander,

Ik heb nog een set originele volvo reperatie dorpels liggen. Waarschijnlijk liggen deze er over vele jaren nog dus is het beter dat ik ze beschikbaar stel voor jouw auto. Je kunt ze voor weinig van mij overnemen. Rond de kerst ben ik weer thuis en dan zal ik even wat foto's voor je maken.

Groet,

Mathieu.
Antwoord
#34
Koolborstels kunnen bij de meeste modellen makkelijk uit de dynamo halen, zijn gecombineerd met de spanningsregelaar.

Die pomp lekt langs de keerring van de as daar is ws. Niks meer aan te doen. Ik vond iets over de waterpomp op cvolvo.com, niet de snelste reparatie.
Als jos245 aangeeft dat er oude en nieuwe pompen zijn, zou ik dat bij de bestelling erg goed duidelijk maken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#35
sander264 schreef:Dank voor de tip. Moet ik dan denken jullie nieuwe dorpels aanleveren of maakt hij dat ter plekke. Dorpels zijn kver de hrle lengte slecht tot rot. Is bodemplaat zelf ook afkeur als het rot is?

Als je gewoon het plaatwerk van Klokkerholm pakt, ben je niet gek duur uit (meen rond de 30-40 Euro per dorpel) en het is al zo goed als op maat en over de gehele lengte. Bodemplaat kan afkeur zijn, afhankelijk hoeveel procent ervan echt rot is (percentage van de gehele bodemplaat gaat het dan om).
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#36
Dorpel kan ik niet zelf namaken maar de vervangdelen zijn prima bruikbaar, kan ik wel regelen tegen een schappelijke prijs.
Ik zou zeggen neem eens contact op voor een vrijblijvende offerte.

Mvg,

Kevin.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#37
De waterpomp die nu lekt, kan je vast nog wel even gebruiken. Er zitten 2 lagers en 3 keerringen in, als de achterste 2 lekken komt er water uit dat draingat. Dat betekent dat de lagers nu 'gesmeerd' wordt door koelwater, wat eigenlijk best goed gaat (ws. al een hele poos). Alleen zorgen dat het waterpeil nooit onder het lager zakt en dat je er goed antivries in hebt zitten.

Kijk voor je laadprobleem ook eens naar de massakabel vd dynamo, dynamo hangt in rubbers en heeft dus een kabeltje naar het blok als massa nodig.

Om een gat bij de kriksteun te repareren heb ik nog geen hele dorpel vervangen, vervangingsplaatwerk is wel leuk maar toch zeker 10-20% dunner. Liever het gat vierkant uitzagen en een passend plaatje van dezelfde dikte erin, weerskanten teer erover en klaar. Meeste roest zit onder de sierstrip waar de meeste 240's toch al zwart geteerd zijn. Om de roestschade goed te bekijken moet je de vloerbedekking er eens uithalen, daar zal de auto ook lekker van opdrogen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#38
Ik denk dat er amper stukjes te vervangen zijn. Ik denk dat het beter is de bekleding los te halen en de slijptol erin te zetten. Dorpels gewoon over de hele lengte vervangen. Ik denk dat dit nog een vrij simpele constructie is wat goed te lassen is?

De waterpomp loopt constant te druppelen dus die moet echt vervangen worden.

Gister wel de twee koplampen vervangen. 1 is als nieuw en de anders is iets minder nieuw maar wel goed. Oude waren helemaal verroest.
Ik rij een:

GMC Vandura 2500, 5,7L V8 LPG&Benzine 3 traps automaat uit 1984
Volvo 264GL uit 1976
Antwoord
#39
Een vraagje. Mijn Bosch dynamo doet het dus niet. Er zit een flinke jongen in. Een 14 volt 90 ampere. Nu zie ik op volvo-parts.nl een gelijkrichter staan voor de Bosch dynamo. Hij ziet er exact zo uit. Er staat niet bij voor welke dynamo hij is. Mijn vraag is nu of het uitmaakt welke spanningsregelaar erop zit voor het aantal Ampere's?
Ik rij een:

GMC Vandura 2500, 5,7L V8 LPG&Benzine 3 traps automaat uit 1984
Volvo 264GL uit 1976
Antwoord
#40
Sander!

Ik zag binnen het 260 subgroepje al een post over het verbruik, echter dit topic nog niet gelezen. Ik heb een 264GL (B27E) uit 1975. Ik heb aardig wat groene boeken en kan dus wel wat nazoeken. Als je iets wil weten hoor ik het wel. Ik zie leiden in je profiel,..das redelijk om de hoek!

Nogmaals welkom!
264 RULES!!!!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.428 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 588 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  nieuw hier en hulp nodig broadspeed 1 580 9 August 2024, 23:11
Laatste bericht: skidje
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.504 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.140 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 230.899 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.194 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.238 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.053 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Nieuw op dit forum, prettig kennis te maken! Jurriaan 9 4.778 6 March 2022, 20:29
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)