1 December 2013, 19:18
Naarmate het vochtiger weer werd startte mijn 240 [LPG] steeds slechter. Maar elke dag kreeg ik hem wel aan de praat [eventueel op benzine]. Voordat hij de geest zou geven besloot ik de bougies te vervangen, de bougiekabels en de verdelerkap. Nu start de Volvo weer goed.
De oude bougies even bekeken. Op cilinder 1, 2 en 3 zijn de electrodes helemaal wit uitgeslagen. Ik heb daarop de ontsteking een klein beetje vertraagd. Nu komt het vreemde: de electrodes bij cilinder 4 was grijsbruin, eigenlijk zoals het hoort.
Hoe kunnen drie cilinders nou te vroeg staan en de vierde niet?
Verder ontdekte ik in de verdelerkap een hoekje uitgebroken was, precies daar waar de uitsparing voor het stelnokje zit. Voor de rest waren de nokjes binnenin groen uitgeslagen [oxidatie koper] en zat er bovendien bij ÃÃn nokje een zwarte vlek [volgens mij bij 1].
Wie kan hier chocola van maken?
De oude bougies even bekeken. Op cilinder 1, 2 en 3 zijn de electrodes helemaal wit uitgeslagen. Ik heb daarop de ontsteking een klein beetje vertraagd. Nu komt het vreemde: de electrodes bij cilinder 4 was grijsbruin, eigenlijk zoals het hoort.
Hoe kunnen drie cilinders nou te vroeg staan en de vierde niet?
Verder ontdekte ik in de verdelerkap een hoekje uitgebroken was, precies daar waar de uitsparing voor het stelnokje zit. Voor de rest waren de nokjes binnenin groen uitgeslagen [oxidatie koper] en zat er bovendien bij ÃÃn nokje een zwarte vlek [volgens mij bij 1].
Wie kan hier chocola van maken?
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]