Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 164 245
164 heeft een M410 (dus met OD..) omdat de B30 meer vermogen heeft. Een modernere bak past dus niet, daarvoor zijn omgelaste koppelinghuizen voor in de handel.. en zoals ik al schreef, of de moderne bak ook op termijn heel blijft achter een B30 valt te betwijfelen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
De B30 met injectie gaat zuiniger lopen op lpg dan de B30 met carburatie.
Het injectie blok heeft een hogere compressie en is daarom al beter met lpg.
Verder doet de injectie helemaal niks als je op lpg rijd dus dan blijft de hogere compresie over.
Blok houden en goed afstellen op lpg en daarachter de handbak plaatsen lijkt mij het beste.
Mijn oude 164 uit 69 met bw55 automaat en carburateurs liep 1op7 gemiddeld.
Een beetje goed afstellen scheelt al erg veel.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Dag

Ik had helemaal vergeten te vermelden dat ik op gas rijd Jerry. Je voorstel klinkt goed. Maar is een automaat makkelijk te verwisselen door een schakelbak?
En dan bedoel ik: past de schakelbak zo op een motor waar een automaat op zit? Of vraagt dat om aanpassingen. En wat me ook niet duidelijk is: past de aandrijfas met achteras van een 1970 'r onder het chassis van een van 1974. Naar ik meen te zien zijn die bouwjaren verschillend van maten.

Groet en bedankt weer voor jullie reacties. Het voorkomt dat ik in het wilde weg wat ga uitproberen met mogelijk teleurstellend niet mogelijk resultaat.
Antwoord
Rin schreef:Dag

Ik had helemaal vergeten te vermelden dat ik op gas rijd Jerry. Je voorstel klinkt goed. Maar is een automaat makkelijk te verwisselen door een schakelbak?
En dan bedoel ik: past de schakelbak zo op een motor waar een automaat op zit? Of vraagt dat om aanpassingen. En wat me ook niet duidelijk is: past de aandrijfas met achteras van een 1970 'r onder het chassis van een van 1974. Naar ik meen te zien zijn die bouwjaren verschillend van maten.

Groet en bedankt weer voor jullie reacties. Het voorkomt dat ik in het wilde weg wat ga uitproberen met mogelijk teleurstellend niet mogelijk resultaat.

De achteras kun je zo overhangen, de aandrijfas is van de latere typen dikker, de flenzen dus ook een maatje groter, die hoort dus bij de achteras en bak.. Je wilt dus geen 'dunner' materiaal onder de jongere auto, die dingen zijn niet voor niets dikker geworden, en later bij de 200 weer een maatje erbij.... De B30's zijn afgezien van carb en injectie fysiek hetzelfde, elke 164 bak past daar dus weer tegenaan.. wel eea wat nu aan de krukas hangt overzetten van de schakel auto.. De grotere flens van de automaat zet je over op de schakelbak, de dikke aandrijfas laat je reviseren, nieuwe kruisstukken, en de achteras laat je gewoon hangen..

Wat ik alleen even niet meer of de lengte van de aandrijfas hetzelfde is van schakel en auto-bak.. een overdrive scheelt best wel een slok op een borrel is mijn ervaring, en als een B20 50 rijdt in overdrive, dan een B30 zeker..

En de compressie van de injectiemotor.. hij is van '74, dan is het waarschijnlijk al een B30F, en is de compressie lager de de E.. en hoeveel compressie is er nog van over..?!
Antwoord
Dag

Ja het is een F. De compressie moet ik nog meten. Ik heb nu een goed beeld van wat ik mag verwachten als ik een en ander wil aanpassen.
Niet geheel duidelijk is mij wat een redelijk verbruik op gas van een 164F automaat is. Zoals eerder vermeld loopt die van mij 1:6.5 bij 100 km per uur. Ik rijd alleen lange afstand.
Ik kan het gas knijpen en andere zaken uitproberen, maar zou eerst van iemand die hetzelfde model heeft willen horen of dat verbruik wel of niet "normaal" is voor een automaat F. Tot nu toe zijn de reacties tussen 1:6 tot en met 1:9.
Antwoord
Zorg dat de motor goed afgesteld is op lpg.
Neem een elektrische koelvin ipv de standaard fan met wax koppeling.
Het verbruik is niet alleen afhankelijk van de motor en de bak natuurlijk.
Je auto moet makkelijk rollen.
Dus zorg dat hij goed uitgelijnd is en dat de banden niet te slap staan.
Laten je remmen wel lekker los of blijft er hier en daar wat aanlopen....
Alles bij elkaar kan het aardig schelen in verbruik.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Jerry schreef:Zorg dat de motor goed afgesteld is op lpg.
Neem een elektrische koelvin ipv de standaard fan met wax koppeling.
Het verbruik is niet alleen afhankelijk van de motor en de bak natuurlijk.
Je auto moet makkelijk rollen.
Dus zorg dat hij goed uitgelijnd is en dat de banden niet te slap staan.
Laten je remmen wel lekker los of blijft er hier en daar wat aanlopen....
Alles bij elkaar kan het aardig schelen in verbruik.
yep en daardoor ook beter, geregelde koeling.. en de pomp gaat langer mee.. niet over contact zetten.. (de fan that is..)
Antwoord
Okà dat ga ik doen. Met "niet over contact zetten" bedoelt Jambon neem ik aan dat de electrische fan niet via normaal contact constant aan moet staan. Waar maak ik dan het beste de temperatuurvoeler/schakelaar. Ik heb tot nu toe alleen 30 jaar ervaring met waxfans Wink
Antwoord
Rin schreef:Okà dat ga ik doen. Met "niet over contact zetten" bedoelt Jambon neem ik aan dat de electrische fan niet via normaal contact constant aan moet staan. Waar maak ik dan het beste de temperatuurvoeler/schakelaar. Ik heb tot nu toe alleen 30 jaar ervaring met waxfans Wink

klopt, je kunt voor een dure oplossing gaan, een set kopen met regelbare schakelaar, of een fatsoenlijke fan van de sloop halen en een regelbare schakelaar in de bovenste slang plaatsen middels een adapter ( te koop in autosportwinkels, maar je kunt ook ens op engelse kit-car sites kijken, voor de verzending hoef je het niet te laten..), of nog goedkoper en een standaard schakelaar in de radiateur plaatsen, moet er voor het goede wel een moer in gesoldeerd worden, en je moet de juiste schakelaar uitzoeken.

Ik heb 1x een Kenlowe set nieuw gekocht en maak daar al zeker 20 jr gebruik van en heeft inmiddels in 3 auto's gezeten.. niet goedkoop maar uitgesmeerd over de jaren..

Alles zit ná het contact met een eigen zekering, zodra je de motor afzet koelt er niets meer, echter loopt de temperatuur bovenin weer op, dat vormt altijd een krimpen en uitzetten verhaal.. en als het schakel-element vindt dat het nodig is, komt de ventilator gewoon weer even bij, todat eea inmiddels dusver is afgekoeld.. helpt ook mee met koppakking-behoud..

Kenlowe heeft ook losse externe zie ik nu..

deze nu op MP.. en da's zeker niet duur.. dat zou in mijn geval zo'n 3,50€ p/j zijn geweest..
Antwoord
Mooi. Hier kan ik wat mee. De temp. Schakelaar is al onderwegWink
Voor wat de bandenspanning betreft mag ik er toch
vanuit gaan dat achter 2.1 moet zijn en voor 1.9?
In Haynes staan waarden die lager zijn.

Groet en weer bedankt voor de Volvowijsheid!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 144 1970 grandluxe ovlov2 70 66.195 18 July 2019, 22:50
Laatste bericht: ovlov2
  Gezocht; passende remklauwen voor rem upgrade volvo 144 paulenschede 2 6.716 14 January 2016, 23:30
Laatste bericht: Boele
  Moderne motor in Volvo 144 fvz144 2 6.592 11 March 2015, 21:26
Laatste bericht: Amazon 16v
  1e Volvo 145 Kadettgek 3 5.186 29 December 2014, 09:07
Laatste bericht: Jambon
  Kachelvraag Volvo 144 uit 74 fvz144 17 14.196 28 October 2014, 02:14
Laatste bericht: fvz144
  Onderhoud Volvo 164 Dirk342 2 4.903 30 March 2014, 15:12
Laatste bericht: Dirk342
  Volvo 140 commercial TheSaint77 2 4.878 25 January 2014, 11:31
Laatste bericht: jos evers
  Volvo onderdeelnummer gezocht "sierraamlijst" jos evers 15 11.481 24 January 2014, 14:54
Laatste bericht: Dopski
  aankoopadvies Volvo 145 christian.pick 2 3.472 22 December 2013, 00:04
Laatste bericht: klaes
  Pasvorm automatten volvo 142 jos evers 2 3.090 6 December 2013, 18:41
Laatste bericht: Kees144

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)