Topics: 5
Als beginnend auto hobbyist vandaag even gekeken naar de remmen. Ze piepen met het remmen dus even kijken wat er aan de hand is:
Is het aan te raden de schijven ook te vervangen? Zitten lichte groeven in en nieuwe schijven kosten de wereld niet. Tevens hoe kan ik zien welke blokken ik moet hebben, er zijn namelijk twee types als ik zoek op kenteken.
Topics: 84
14 April 2013, 20:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 April 2013, 21:02 door Marc1970.)
Gare remmen week. Zelfde gesmolten ontluchtschroefdopje. Ook dit is Girling. Wat ik zo de foto zie, is deze schijf al jaren geleden onder het paard z'n buik (de minimale dikte is 20.8 mm) verdwenen oftewel ongeschikt voor echt remwerk. Maar goed dat NL zo plat is, op een goeie afdaling zouden de stukken en vonken in de rondte vliegen en jij erachteraan.
Ik denk trouwens dat de achterste remzuigers allebei vastzitten anders waren de blokken niet zo ongelijk gesleten. Of iemand heeft een half versleten blok vervangen en de andere niet.
Ik mis ook de anti-ratelveren ineens.
Waarom is er nog een APK?
Alles over remblokken en schijven wisselen door een Noorse man met handschoenen aan:
http://home.lyse.net/brox/FrontBrakes.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Ja de auto heeft op mysterieuze wijze APK verkregen. Is door de vorige eigenaar behoorlijk mishandelt, maar dat wil ik graag weer gaan herstellen. Ga de doorgestuurde link even doorlezen en ook over de remrevisie.
Topics: 16
Zo zijn de apk regels nu eenmaal, remvertraging in orde, schijven niet teveel verroest? Geen reden om af te keuren, ik had er persoonlijk
wel een adviesje bij gedaan. Maar de meeste hobbyisten gaan naar een onafhankelijk keuringstation en die interreseert dat echt geen reet.
APK = APK
Goed daar was ik weer, heb het erg druk gehad de laatste tijd dus nog niet bezig geweest met het remsysteem. Maar wou net de onderdelen gaan bestellen toen ik tegen een opstakel aan liep. Heb inmiddels begrepen dat het Gerling systeem is, maar daar kom ik nog niet veel verder mee er word gesproken over een 36mm en een 38mm versie?
Heb dit nu in het winkelmandje, remblokset is toch voor of achter zijde of moet ik deze 2 keer bestellen (Links en rechts)?
Topics: 176
Remschijf: check idd even of je nu ook vented discs hebt (hmm, ik had even een paar cm naar boven moeten scrolen; daar staat een pica met vented discs; sorry)
Remblokset: set is idd 4 blokken voor de voorkant links en rechts.
Remblokbevestigingsset: denk dat je de juiste hebt: front girling vented .
Stofkap: waarom 4 en niet 6? zitten toch drie nippels op een klauw?
Over de 36 vs 38mm, daar heb je (nu nog) niet mee te maken.
Pas als je de remklauw gaat reviseren en nieuwe stofhoesjes wilt plaatsen.
De Girling klauwen komen met 36 of met 38mm cylinders, vandaar.
Bedankt voor je antwoord, ga direct alles bestellen inclusief 2 extra stofkapjes. Zal foto's plaatsen zodra ze erop zitten, tevens komen deze week 4 nieuwe deuren (y)
Topics: 84
Als je nou toch die remklauw eraf hebt, zou ik de voorwiellagers eens bekijken. Gezien de hitte en de algehele staat van (achterstallig) onderhoud zou er best wel eens wat vet verbrand kunnen zijn. Kwestie van de de stofdop eraf, splitpen eruit, moer eraf en de hele naaf komt eraf. Dan haal je binnenste lagerbanen en de lagerkooien eruit en al het zwarte vet. Schoonwassen, drogen en weer volproppen met SKF wiellagervet VKG1. Lekker wat dammetjes bouwen van dit vet, in de naaf, in de stofdop etc,
Alles terugzetten, moer vrij strak aandraaien terwijl je het wiel draait, moer weer helemaal lossen en handvast aandraaien. Splitpen door dichstbijzijnde gat en dan rolt-ie weer als nieuw.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Neem ik zeker mee, bedankt voor je reactie!
Topics: 3
Voor mij ook een goeie tip, mooi om binnenkort mee te nemen bij een klusje!