Berichten: 80
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
7 April 2013, 15:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 April 2013, 19:48 door zweedse schone.)
Motor aan de kook gehad, waarschijnlijk luchtbel in systeem gezeten.
Heb alle slangen vol gegooid met koelvleoistof maar de motor gaat telkens weer aan de kook.
Heb motor laten draaien met dop van expansievat eraf maar deze stroomt telkens weer over
als de motor warm wordt. Wat is het probleem? Moet ik toch ergens het systeem ontluchten?
Het oliepijl blijft constant en geen witte smurrie te bekennen dus ga ervan uit dat koppakking oke is. Motor loopt ook prima en mooi stationair..
Als ik de dop van koelreservoir eraf laat en zet motor uit dan loopt koelvloeistof na 2 a 3 minuten allemaal weer weg het systeem in. Dus er wordt te veel druk opgebouwd alleen waardoor?
Alvast dank
Mark
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
7 April 2013, 16:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 April 2013, 16:46 door Jambon.)
zodra het koelsysteem opwarmt bouwt het druk op, dat hoort zo, door drukverhoging verhoog je het kookpunt, dus dat klopt.
Wat wel mogelijk is, is dat de dop van je expansievaatje doorslaat, waardoor hij niet voldoende druk kan opbouwen en eerder kookt..
is de bovenste slang naar de radiateur heet..? Als ie bv lauw is tov de onderste betekent dit dat je thermostaat niet opent, dan kan ie niet van de koelcapaciteit gebruik maken en wordt ie warm. Het is geen toeval dat het nu gebeurd (kan zijn..) want de buitentemperatuur is wat gaan oplopen, en is er minder externe koeling..
thermostaat er desnoods ff uit halen, pannetje water op het fornuis en kijken of ie opent..
vwb ontluchten, doe ik door het expansievaatje op te hangen boven de motorhoogte, vullen naar max, dop eraf laten, motor laten lopen, kachel op warm zodat het hele systeem kan doorspoelen..
Berichten: 80
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
Hoi Jambon,
Dank voor antwoord Jambon, geloof dat de bovenste slang inderdaad wat minder warm wordt maar wel meer dan lauw.
Zal eens op zoek gaan naar de thermostaat.
Wat betreft het ontluchten moet ik ff wachten tot ik mijn ventilator van de kachel heb gerepareerd want die is 2 maand geleden er mee op gehouden.
Verder zal ik je tip onthouden wat betreft reservoir loshalen en op motorhoogte houden.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ventilator heb je niet nodig om te ontluchten, die blaast alleen maar, het radiateurtje dat ervoor zit wel, die zet de koelwatertemperatuur weer om naar warme lucht.. dus kun je gewoon ontluchten. Reservoir hang je met een touwtje of een ijzerdraadje op in 1 van de gaten binnenzijde motorkap..
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het zou toch ook goed kunnen dat de koppakking lek is en dan wel van cilinder naar koelwater. Het is niet normaal dat een zonder druk op het koelcircuit draaiende motor koelwater eruit blaast.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 22
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2013
kop en/of cilinderwand zal gescheurd zijn wegens al die warmlopers.
Een kapotte thermostaat gaat altijd open staan, dus die kan het niet zijn...helaas.
Het koelsysteem ontlucht vanzelf naar het expansievat toe (bovenaan).
Berichten: 80
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
7 April 2013, 21:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 April 2013, 08:34 door zweedse schone.)
Nou Nou heren niet gelijk van het ergste uitgaan.
Heb dan wel warmloper gehad maar dat was 1x tijdens het rijden en toen
zag ik het aankomen dus heb nog ca 3 km doorgereden. Heb telkens een beetje gas gegeven en dan weer laten vieren.
Lijkt me sterk dat het koken van vloeistof direct gevolgen heeft in blok.
Tuurlijk kan het de oorzaak zijn maar niet als gevolg van een keer aan de kook komen. De andere keren was vandaag tijdens stationair testen. Heb intussen thermostaat eruit en nieuwe besteld.
Het koelwater wat tijdens demontage van thermostaat naar buiten kwam vanuit het motorblok was naar mijn idee schoon.
Ook zie ik niks aan mijn oliepijl dus heb nog vertrouwen. Of thermostaat, of radiator die verstopt is of mss de spanningsstabilisator (lees stukje hieronder van ander forum) of mss dan toch helaas koppakking.. keep y infood..
----------------------------------------------------------------------------------
[INDENT]Volvo-S-schreef:
Is de aanwijzing ALTIJD zo hoog (3/4) of alleen als er "hard" mee word gereden ??
Bij een 240 van 1980 met een te hoge temperatuur aanwijzing denk ik als eerste aan de spanningsstabbalisator achter op het dashbord !!
Dit is eenvoudig te controleren, als je de {enkelvoudige) stekker van de temperatuursensor af trekt moet op het stekkertje 10 volt staan. (contact aan)
Als de spanning constant 10 V is dan heb je de electronische uitvoering, als de spanning op-en-neer gaat rond 10 V dan heb je de oude bimetalen uitvoering.
Als er +/- 12 V op de draad staat is de spanningsstabbalisator defect !!
[/INDENT]
Nou, zojuist even gemeten:
Auto op contact (motor draait dus niet!) gemeten op het eenpolige stekkertje van de temp sensor in de kop: ±11,5V. Accu spanning is ±12,5V.
Ik weet niet hoe snel spanningswisseling bij een oude bi-metalen versie gaat?
Ik heb namelijk een digitale multimeter dus het zou kunnen dat dat de meter een gemiddelde spanning weergeeft...
Nieuwe spanningsstabilisator gemonteerd. Temperatuur is weer goed.
Ben wel behoorlijk op het verkeerde been gezet door de koude radiateurslang... maar dat is blijkbaar normaal bij een viscofan
Volvo-S; geweldig bedankt! hier was ik zelf nooit achter gekomen. Werd op verkeerde been gezet doordat 1 slang veel minder warm werd...
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Iemand ooit te maken gehad met spanningswisselaar?
Groet
Mark
Berichten: 80
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2012
Marc en Henkjan....koppakking lek...helaas
hadden jullie geen gelijk - Jambon wel - thermostaat vervangen en
temp blijft weer mooi in midden staan! Ik blij en Marc en Henkjan weer wat geleerd er is
dus wel degelijk drukopbouw zonder dat dop op expansievat zit en dusdanig dat het er echt
als een vulkaan uitspuit.
Heren allen bedankt weer voor het meedenken!