Hier ben ik bezig, het blok moet er nog wel uit als ik wat meer tijd heb. Dan wil ik het schoonmaken met de motorruimte en de keerringen + lagerschalen vervangen. Het lijkt me toch het handigst hem er dan uit te halenmile:
Hier ben ik bezig, het blok moet er nog wel uit als ik wat meer tijd heb. Dan wil ik het schoonmaken met de motorruimte en de keerringen + lagerschalen vervangen. Het lijkt me toch het handigst hem er dan uit te halenmile:
12 March 2013, 00:02 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 March 2013, 00:12 door Marc1970.)
Natrekken na warmdraaien (run for short distance), procedure staat gewoon in het handboek, 85-90 Nm. Kopbouten van de overeenkomende Penta motoren worden zelfs elk seizoen/elke 100 uur nagetrokken.
Als-ie echt te arm loopt hoor je dat wel, gaat pingelen en de motor wordt veel warmer dan eerst. Maar als de CO goed staat bij stationair, de vollastschroef niet te krap en de verdamper verder goed is aangesloten kan er niks mis gaan.
Moet natuurlijk maal 10 om van kg.m naar Nm te gaan. Stelt niks voor dat moment voor een 10.9 bout.
12 March 2013, 10:22 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 March 2013, 10:26 door Marc1970.)
Over het natrekken: Volvo is er zelf ook behoorlijk mee bezig geweest. In het B18A boek staat vermeld: It is not necessary to re-tighten the cylinder head.
Oud boek van B20A/B staat voor de B20A natrekken na een stukje rijden, zoals ik eerder schreef, en voor de B20B staat er gewoon niks (vergeten?). In Penta boeken worden kopbouten nagetrokken als jaarlijks onderhoud. In Dop's TP boek, wat waarschijnlijk recenter is, staat de procedure in stappen en de laatste stap na warmdraaien en afkoelen.
In een B30A boek zoals gebruikt in de militaire C3 versies, staat dezelfde procedure met 3 stappen en de laatste na warmdraaien en afkoelen. Bij de B19/21 worden de oude stijl bouten (de inbusversie) wel nagetrokken, de nieuwe niet meer.
B18A en B20A motoren gebruiken dezelfde 2 mm koppakking en dezelfde 10.9 kopbouten, maar blijkbaar is er een soort voortschrijdend inzicht op kopboutengebied.
Bedankt voor jullie reacties!! Vanwege inzet van de auto en het koude weer ga ik hem zaterdag natrekken. Ik had de stappen zoals Dop en Marc het schreven aangehouden, dat stond ook op een papiertje bij de pakkingset.
Wel bijzonder dat Volvo er ook zoveel mogelijkheden op nahield, misschien worden er daarom zoveel verschillende oplossingen aangedragen op de forums...
Toen ik de auto kocht zaten er nog geen afstrijkrubbers op de deuren. Die wil ik er eigenlijk wel op doen, het wordt dan misschien ook wat minder nat vanbinnen. De auto is nu een en al vocht en daar wil ik van af.
Weten jullie hoe je die rubbers moet monteren? En ik heb twee soorten deuren, de voorste is met een soort geul, dus daarbij zal het wel anders zijn? Want alleen die deur ziet er zo uit.