Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
8 March 2013, 02:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 March 2013, 02:30 door Nicolaas H.)
Ik heb een 123ignition op mijn B23a. Eigenlijk nooit grote problemen mee gehad. Bij mijn laatste sleuteldag heeeft een monteur tijdens het draaien van de motor de 123 ignition ontgrendeld en een beetje 'op gevoel' aan het geheel gedraaid. Vanaf dat moment heb ik last van backfires, inhouden en bonken bij lage toerentallen bij het optrekken op LPG. Op benzine heb ik deze problemen niet. Ik baal daar zp langzamerhand enorm van.
Ik lees op internet dat LPG langzamer ontbrandt en daarom altijd wat achter de ontsteking van de motor aanloopt.
Kan dit een reden van de backfires enz . op LPG zijn?
Is het aannemelijk dat dit gekomen is door het verdraaien van de verdeelkap van de 123ignition?
Hoe kan ik de ontsteking vervroegen voor LPG? Ik denk zelf dat ik de 123ignition dan een klein beetje tegen de rotor-draairichting in moet draaien. Maar ja, in welke richting draait die rotor eigenlijk, gezien vanaf de bovenzijde? Met de klok mee of tegen de klok in?
Klopt mijn gedachtengang? Wat kan ik het beste doen?
Alvast bedankt voor de reacties!
PS Kleppen ÃÃn maand geleden gesteld.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 51
Topics: 5
Lid sinds: Jul 2012
Jou gedachtengang is helemaal juist.
Door het verdraaien van de verdeler ( bij jou de 123ignition) kan je de ontstekingstijdstip vervroegen of vertragen.
Bij de meeste motoren draait de rotor met de klok mee.
Ik weet niet zeker hoe dit bij de B23a is.
Door het verdraaien van de verdeler tegen de klok in vervroeg je het ontstekingstijdstip.
Met de klok mee draaien is dan uiteraard vertragen van het ontstekingstijdstip.
Misschien dat iemand uit het forum kan bevestigen welke kant de rotor op draait, anders klopt bovenstaande niet !
Succes.
Berichten: 77
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2008
De ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2. Dus als je op de verdelerkap kijkt en je volgt de bougiekabels van de 1e en 3e cilinder dan weet je ook meteen de draairichting zonder de kap er af te halen.
Groeten, Kees.
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb even gekeken en als ik de volgorde van Kees neem draait mijn rotor inderdaad ook met de klok mee. Morgen als het licht is de boel maar eens voorzichtig een beetje verdraaien tegen de klok in. Ik ga dat wel met stilstaande motor doen wan tik heb geen zin in een optater.
Ik laat nog even weten wat het resultaat wordt.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 48
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2011
google even op een handleiding van de 123 ontsteking. Ik heb deze ook. Statisch stellen, motor uit, zwarte kabeltje los, motor op tijd, dan tegen de klok in draaien totdat het ledje aangaat. (zo even uit mijn hoofd..) Succes.!
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Doe dat toch maar niet.
Leen of koop een stroboscooplamp waarmee je het ontstekingstijdstip kunt zien. Zet de ontsteking vervolgens even goed zoals vemeld in een werkplaatshandboek.
Edit: Pascal1989 is me voor. Gaat het ledje branden als ie precies op tijd staat?
Berichten: 77
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2008
Als je de basis-afstelling doet met het LEDje in de 1-2-3 ontsteking staat hij in ieder geval goed genoeg om de motor redelijk goed te laten draaien en om mee te rijden. Daarna met een stoboscooplamp bijstellen. Hoewel dat bij mij ook niet echt helemaal goed kan omdat het merkteken op de poelie erg heen- en weer springt.
Groeten, Kees.
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb de basisafstelling van de 123Ignition met het groene ledje bij installatie destijds al gedaan. Daarna heeft die monteur 'op gevoel' wat zitten draaien. Omdat mijn conclusie dat de ontsteking te laat optrad door jullie bevestigd werd, heb ik als eerst poging de 123Ignition in z'n geheel maar 1 Ã 2 mm tegen de rotorrichting ingedraaid en weer vastgezet. Met een verbluffend resultaat. Ik heb meteen helemaal geen last meer van backfires, inhouden en bonken bij lage toerentallen bij het optrekken op LPG.
Lekker hoor, als de redenatie klopt en de remedie werkt!
Net als Kees weer blij dus dat ik Volvo (240) rijd.
Bedankt voor jullie hulp!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]