Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Na veel oldtimers mijn eerste volvo (144)
stefekkes schreef:Ben lichtelijk overrompeld door al jullie vele reacties. Ben ik niet gewend van andere forum's. Er is keuze genoeg aan velgen en opties. Een paar jaar geleden toen ik voor een kringloop werkte heb ik een keer een set wolfrace velgen naar de ijzer boer gebracht...... Tot de dag van vandaag nog steeds spijt van. Mijn baas zag er geen geld in dus had ze zo mee kunnen nemen. Maar ik denk ook dat ze beter staan onder een kleinere auto dan mijn 144. Aan de Aries velgen kan ik nog steeds niet wennen. Zal denk nog een paar jaar overheen moeten gaan voor dat ik die kan waarderen. Minilites vind ik wel echt de klassieke race velgen die onder elke oldtimer passen. Maar mijn budget laat dat op dit moment nog niet toe. Wat jambon had gedaan met standaard stalen velgen van 850 met de chromen dop vind ik ook geen slechte optie. En dan meteen de auto wat verlagen en dan klopt het geheel weer. Ben wel blij dat ik de complete ophanging bij de donor heb. Alles laten stralen spuiten en in een weekend overhangen. Maar dit moet allemaal nog even wachten.

Heb volvo 142 wheels gegoogeld en had inderdaad een hoop om naar te kijken. Hele mooie maar ook heel lelijke combinaties. Deze was ik zelf wel een fan van. Compleet onpraktisch en je bent waarschijnlijk een halve dag bezig om een straatje te keren maar stiekem erg mooi.

[ATTACH=CONFIG]202[/ATTACH]

Ben erg benieuwd hoe ver ik volgende week ga komen, en of hij daarna nog rijd als voorheen? Dinsdag komt een maat van me helpen. Heeft zelf nauwelijks ervaring met auto's maar een donor auto uit elkaar halen kan iedereen. Op deze manier heb ik al heel wat vrienden van me aan het sleutelen gekregen. Schuur waar de volvo staat was 10 jaar geleden leeg toen ik er kwam staan met mijn Vw bus, en nu staan er 15 old en jong timers van alle merken. Soms is het wel een beetje te gezellig. Heb je een heel plan gemaakt wat je die avond gaat doen sta je vervolgens de hele avond over auto's te ouwe****en.

Bedankt voor al jullie reactie's en hou jullie op de hoogte.

Haha dat laatste herkent iedereen wel denk ik.

Wel fijn inderdaad dat je die ophanging hebt van de donor. Zoals je beschreef is inderdaad een goed plan van aanpak. Ik weet niet hoeveel je te investeren hebt, je zou eventueel ook meteen de rubbers van de ophanging kunnen vervangen, deze zijn gewoon nieuw leverbaar. En als je het helemaal goed wil doen, dan kan je ook de rubbers vervangen door PU-rubbers via http://www.performance-parts.nl/
Als je toch aan het sleutelen ben met de ophanging zou ik meteen de verlagingsveren bestellen en ertussen zetten, die hebben ze o.a. ook bij APP. Dat doet echt wonderen voor het uiterlijk van de auto. Dan ziet bij er meteen een stuk stoer uit. (nóg stoerder :winkSmile

Die velgen van dat plaatje zijn trouwens stalen velgen van de 740 15" met een "whitewall" erop waardoor ze wat groter lijken. Deze heeft ze ook: 144 en deze ook.
Antwoord
Mooie 142s Felix! Wat wordt je hebberig van al die velgen verlaging's setjes. Ziet er gelijk een stuk mooier uit. Maar budget is nu heel klein. Huis, kind, vriendin die weer is gaan studeren..... Weinig geld voor de hobby. Het hangt er natuurlijk ook wel vanaf wat de oldtimer regeling gaat doen. Mijn werk gaat van rijswijk naar lelystad verhuizen en heb ze verteld dat ik niet van plan was daar heen te verhuizen. Ben te blij met mijn huisje in leiden en lelystad doet me niks. Dus dat wordt dan een hoop kilometers maken. Krijg dan wel een uur extra uitbetaald en reiskosten vergoeding. Dus als de oldtimer regeling blijft bestaan kan ik goedkoop rijden in de volvo. En als de oldtimer regeling niet doorgaat is er misschien nog wel iemand die reclame wil maken op mijn wagen. Er gaat niks boven het rijden in een oldtimer wat mij betreft. Het eerste wat ik dan aan de volvo wil doen is een moderne automaat inbouwen. Scheelt een hoop benzine en schijnt ook lekkerder te rijden. Ophanging lijkt me dan de volgende stap. En dan kijken of ik de motor wat zuiniger kan maken, en wat milieu vriendelijker zou ook niet vervelend zijn. Een turbo inbouwen lijkt me wel een goeie optie. Kan een beetje TIG lassen dus dat lijkt me wel een mooi projectje. Hebben mensen daar ervaring mee? Wil het liefst gebruik blijven maken van het oude vertrouwde 2 liter blok.
Antwoord
Heb gegoogeld en er is gelukkig veel te vinden over turbo's op b20 blokken. Nog niet eens zo heel moeilijk als je een voorbeeld heb. Vooral de topic op de volvovc pagina waar iemand een turbo op zijn b18 bouwt. Maar waarschijnlijk kennen jullie die al. Volvo is helemaal nieuw voor mij.

Gr stef
Antwoord
Smaken verschillen, gelukkig, maar de afgebeelde velgen vind ik verschrikkelijk onder een 144.
Ik vind Minilites prachtig, maar als je snel een paar brede, passende en betaalbare velgen zoekt dan zou je de 84100 kunnen nemen. Deze zijn 5,5 inch breed. Passen perfect in de wielkast zonder spacers. (Volgens mij zijn die in Nederland verboden)
Je kunt dan kiezen voor de originele wieldop of voor de RVS naafkapjes.
Zie hier op mijn 164.
[Afbeelding: dsc0826xf.jpg]
[Afbeelding: dsc0825b.jpg]
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
Het heeft even geduurd maar hier weer een update. Had van de week al een heel verhaal geschreven maar toen viel mijn computer uit. En toen had ik even geen zin meer.

Vorige week dinsdag zou ik de volvo 144 in Groningen ophalen. Maandag kreeg ik te horen dat het de oude eigenaar niet was gelukt om de motor eruit te laten halen. De garage die het zou doen kwam om in het werk. Maar hij had geregeld dat een andere garage het zou doen en dan kon ik hem zeker vrijdag komen halen. Zo gezegd zo gedaan. Wij vrijdag de auto opgeladen en we reden weer richting leiden. Denk nog geen 2 kilometer bij de oude eigenaar vandaan zijn we gestopt bij de vis boer om even te lunchen. Ik ging vis halen en de vader (Cees) van een maat van me die mee was (ik heb geen E) liep nog even een rondje om de aanhanger. En het viel hem op dat ÃÃn van de banden van de aanhanger zijn profiel was kwijt geraakt en dus ook zonder lucht stond. Maar gelukkig was ik lid van ANWB... Ik de schade gemeld krijg ik te horen dat ik nog niet betaald had volgens het systeem. Wist zeker dat ik dat wel had gedaan maar had geen internet en kon het niet bewijzen. Waarop Cees zei dat we het wel via zijn pasje konden doen. Maar helaas stond mijn melding al in het systeem en gingen ze niet helpen zonder dat ik weer lid zou worden van de ANWB (101,-). Kon moeilijk de aanhanger laten staan dus toch maar de ANWB laten komen. De Anwb man komt en is niet erg te spreken over de aanhanger. Bandjes mogen niet ouder zijn dan 7 jaar en de jongste is 11 jaar en uitgedroogd. Heb bij het halen van de aanhanger bij een verhuur bedrijf geen moment aan gedacht om de bandjes te checken. Ik dat bedrijf gebeld en verteld wat er was gebeurt en kreeg te horen dat het mijn probleem was. Ik moest maar zorgen voor een nieuw bandje. Anwb man heeft ervoor gezorgd dat er nieuw bandje omheen kwam en we konden eindelijk weer verder. We waren die ochtend om 9 uur vertrokken en pas 8 uur weer thuis.

[ATTACH=CONFIG]271[/ATTACH]

Dag erna maar meteen begonnen met demonteren van de donor. Auto is nog in aardige staat maar helaas toch iets slechter dan ik gehoopt had. Maar voor het geld dat ik er voor betaald heb ik niet te klagen.
[ATTACH=CONFIG]272[/ATTACH]
Deze spullen hoopte ik eraf te halen, en die niet meer te gebruiken waren:
Front: deuk onder de bumper dus niet bruikbaar
Grille: was al een paar maanden eerder verkocht, en van het oude type (had ik verkeerd begrepen)
Rechter scherm: Had op de foto al gezien dat hij niet perfect was, en in het echt was hij nog veel slechter.

Deze spullen waren nog wel bruikbaar voor de reparatie aan mijn wagen:
Radiatorbalk (nauwelijks roest)
binnenscherm (waar het binnenscherm aan het front vast zit is wel slecht maar kan nog gelast worden)
Automaat radiator (ziet er goed uit maar moet nog checken voor lekken)
Stuurhuis zit weinig spelling op (stuurhuis van mijn volvo is slecht)
Koelvloeistof reservoir
Voorlichten
voor bumper

Wat ik nog nodig heb:
Complete Grille
Knipper lichten voor (links en rechts klein)
Front
Rechter scherm

Bonus items die ik bewaar:
Voorophanging
Achteras
Velgen en toeters (gaan naar een vriend)
Voorruit (zelf gebruiken als hij er nog heel uit te krijgen is)
Plaatwerk tussen de achterlichten (bij mij slecht en bij deze auto nog hard)
Benzine tank. (vertrouw die van mij niet helemaal)

Bonus items die ik over heb:
Deuren (linker deuren zijn nog hard en goed, rechts zijn hard maar met een beetje schade)
Bumper achter
Hoofdrem cilinder + rem bekrachtiger
Stuur
Tellerbak
linker scherm

Dit is wat ik tot nu toe van de wagen heb afgehaald. Zal morgen en van de week nog wat foto's maken van al de spullen die ik over heb. Als iemand nog wat nodig heeft dan hoor ik het graag.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Ik zal wel even in de schuur duiken voor een knipperlichtje. Misschien dat ik die nog heb, zoek je alleen het glas ook ook de houder?
Antwoord
Volgens mij is het, afgezien van de staat vd aanhanger, ook niet helemaal OK om een 1300 kg zware Volvo op een 500 kg zware aanhanger achter een (zo te zien) vrij normale personenauto te hangen, maar daar ben je goed mee weggekomen.

Als je plek hebt zou ik de auto in z'n geheel bewaren, mijn ervaring met onderdelen als assen en voorruiten eraf halen is dat ze in no time meer plaats als de oorspronkelijk auto in gaan nemen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dag Stef, een front + een grille heb ik liggen.
Antwoord
Beste Dopdedouwer.

Rechts heb ik het hele knipperlicht nodig en links alleen het glas.

Nog even over de aanhanger. De volvo had geen motor en versnellingsbak meer. Weet niet precies hoeveel die wegen maar denk niet dat de wagen meer dan 1000 heeft gewogen. Aanhanger was 450kg. Dus alles was nog binnen de grenzen.

Auto kan ik helaas niet in zijn geheel bewaren. Heb wel een zolder boven mijn plek gebouwd waar ik spullen kwijt kan. En op mijn werk kan ik ook nog wat spullen opslaan. Dus dat komt wel goed. Mijn ervaring is dat veel ruimte slecht voor mij is want ik krijg het op ÃÃn of andere manier altijd wel vol.
Antwoord
Ik zie dat je een oud type 144 hebt gekocht. Heeft deze al een geplakte voorruit? Of zit deze in een rubber?
Ik heb hier op het forum eens gelezen dat een ruit van een eerste serie met rubber, niet in een plaksponning past.
Dat een ruit die gelijmd is iets groter is, en/of de sponning iets breder.
Een duidelijk antwoord heb ik toen hierop niet gekregen, de discussie ging toen over wat beter was.
Weet jij het?
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.431 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 588 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.509 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 230.952 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.253 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.696 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)