Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
emissie eisen 240
#1
Er vanuit gaande dat ik niet op zoek ben naar meer vermogen, maar wel met mijn 245 minder brandstof wil verbruiken en milieuvriendelijker wil zijn wat betreft uitstoot....
Wat is het meest moderne blok dat past (of pasgemaakt kan) op een AW71,
of, welke blok met automaat is over te zetten ?
Zou het lukken met een blok uit een V70, of een xc90 ?
Antwoord
#2
2.0 blok uit een 850 voor een m90 misschien?
Voor een aw71 zou ik niet weten wat er past qua modernere motoren.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
Veel verder dan 1:12 ga je denk ik niet komen met een modern blok (5cil). En dat kan je met wat pijn en moeite ook met een goede B230F ook halen. Dus lijkt me zonde van de moeite.

Weet niet of er 4cilinder motoren uit de S40 zijn die ook op de M90 passen? Heel misschien dat je daar eens naar kan kijken...
Antwoord
#4
Zijn de 2.0 liter motoren uit de 850 geen vierpitters dan? De b525x motoren zijn modulair. De zescilinder motoren (s80 en 960) zijn in feite dezelfde motor met een cilinder extra. Er zijn ook viercilinder motoren uit deze serie. Die zouden theoretisch voor een m90 kunnen passen.
Het zou inderdaad goed kunnen dat die viercilinders in de s40 gebruikt zijn. Om dan een leuke combinatie te hebben zou je een 2.0t moeten zoeken. Turbomotoren hebben een grotere efficiëntie, mits je ze efficient gebruikt. Ze hebben ook de capaciteit meer brandstof te verwerken :-).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
Eigenlijk geen stom plan al zeg ik het zelf :-P. De 2.0t levert betrouwbaar een leuk vermogen. Icm een late m90 en het juiste diff kun je 120 cruisen met lage toeren (turbo laten blazen heeft dan een positief effect op het brandstofverbruik). En de motor is lichter als een redblock.
Je zult dan wel een geschikte ecu moeten vinden en iets moeten regelen met de carterpan.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Volvo 142 B23 schreef:Zijn de 2.0 liter motoren uit de 850 geen vierpitters dan? De b525x motoren zijn modulair. De zescilinder motoren (s80 en 960) zijn in feite dezelfde motor met een cilinder extra. Er zijn ook viercilinder motoren uit deze serie. Die zouden theoretisch voor een m90 kunnen passen.
Het zou inderdaad goed kunnen dat die viercilinders in de s40 gebruikt zijn. Om dan een leuke combinatie te hebben zou je een 2.0t moeten zoeken. Turbomotoren hebben een grotere efficiëntie, mits je ze efficient gebruikt. Ze hebben ook de capaciteit meer brandstof te verwerken :-).
Nee in de 850 zitten alleen maar 5cilinders, de 2.0 10V (wel DOHC) is de "minst krachtige", maar nog altijd een 5cilinder rofffel. De 6cilinders zijn inderdaad zo goed als gelijk aan de 5cilinder.
En ook de 4cilinder lijkt te passen:
Citaat:The variant for the 6-cylinder Volvo engine will fit on all 4/5/6 all-aluminum Volvo N/RN-series engines.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_M90_transmission

De S40 reeks is vrij lang geproduceerd, meerdere modellen. En die 4cilinder motoren zijn er in erg veel soorten en maten (mitsibishi, etc) dus goed kijken welk blok je moet hebben dan. Die van volvo dus met zwarte kap bovenop, en er min of meer als de 5- 6-cilinder uitziet.
Ben wel benieuwd welke blokken die 4-cilinder whiteblocks zijn dan. Lijkt me dat ze sowieso 16V zijn dan? Met turbotje zou helemaal mooi zijn ja.

Een B4204T5:
[Afbeelding: gallery_2850_26_165539.jpg]
Antwoord
#7
ik heb een tijdje in een V40 2.0 Turbo gereden - lagedrukturbo met 163pk -, heerlijke motor, maar zuinig was ie niet: 1 op 11 en dan hield t wel op..... En t gewicht van de auto scheelt niet veel (100kg).

Wat dat betreft doen ze t nu beter: ik heb nu een even een Audi A3 1.4TSI met 140pk en daar haal ik vrij makkelijk 1op 16 mee! Pas als je harder dan 140 gaat, gaat ie ook fors meer drinken.

Wat het meeste scheelt is denk ik je automaatbak inruilen voor een handbak, dan ga je zo van 1 op 9 naar 1 op 10.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  v40 2001bifuel emissie lampje en kleinigheden volvofreak898 5 4.824 8 August 2013, 02:19
Laatste bericht: volvofreak898

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)