Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het is geel en het.. V1.2
Yellow240 schreef:En nu snel die lamellen er weer op!
..ik kan het stangetje niet meer vinden.. :frown:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Niet in de "andere" garage gedumpt?
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
ok, morgen naar de RDW,ens zien wat ze allemaal kunnen vinden..

ik heb zelf wel een vreemde gevonden, daarhadden we onderweg ook al last van.

het lijkt alsof de stuurbuis is afgezakt, datmerk je aan het aanlopen van de achterkant van het stuur op de plasticbehuizing van de richtingaanwijzers etc. deze wordt vervolgens langzaamaantegen het dashboard gedrukt..

na de overnachting in Dld hebben we daar tocheerst maar aandacht aan besteed, het paardenmiddel was uiteindelijk de boeltijdelijk bij elkaar trekken met tie-rips, want de boel liep aan op de steunvan de RBK, en dat wil je echt niet..

maar goed, vanmiddag heb ik de breekbouten onderhet dashboard los gemaakt, en ook die verderop tussen de pedalen, dan zou jeverwachten dat het stuurgebeuren is op te halen, maarruh, niet dus..

ik heb uiteindelijk met een blokje hout vanuitde motorruimte wat kunnen ophalen, iig zover dat het aanlopen nu niet gebeurd,en toch maar weer extra vastgezet met tie-rips, hopen dat het niet opvalt..

Het verbindingsstukje was door de vorige eigenaar al (laten) vervangen, en zo ook de bijbehorende stiften. Geen idee waarom er een verschil zou kunnen zijn, maar wellicht is de verkeerde lengte gebruikt. Ik heb er 1tje liggen van de '69er, maar die is zelfs nog korter, dan zou de boel helemaal nooit bij elkaar komen..!

anywho, vreemd verhaal, wil het wel snel opgelost zien want zo is het veel te link..

hier heb ik ze alweer even losgedraaid..

<o:p></o:p>[Afbeelding: DSC_0001_zps6466cc6b.jpg]

[Afbeelding: DSC_0002_zps4ab36bd2.jpg]

...en beneden bij het stuurhuis zie ik niets vreemds...

[Afbeelding: DSC_0003_zpsaaa72fa1.jpg]

...zo goed als tegen de voet van de RBK...

[Afbeelding: DSC_0005_zpsab0b645a.jpg]
Antwoord
misschien dat als je in de boeken van het VOD duikt dat je daar een verschil kunt vinden ? misschien is de stuurinrichting al eens verhuist:O
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
Die flens op het stuurhuis is (deel van) het probleem, die moet je een flink eind ophijsen. Staat iets over in het handboek dacht ik. Jawel, 1 inch +/- 3/16" is de juiste afstand.

De stuurkolom lijkt als geheel wat afgezakt, de afstand die het draaiende deel uit z'n ophangings/lageringsbuis steekt lijkt me wel OK. Komt me bekend voor zeg maar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Die flens op het stuurhuis is (deel van) het probleem, die moet je een flink eind ophijsen. Staat iets over in het handboek dacht ik. Jawel, 1 inch +/- 3/16" is de juiste afstand.

De stuurkolom lijkt als geheel wat afgezakt, de afstand die het draaiende deel uit z'n ophangings/lageringsbuis steekt lijkt me wel OK. Komt me bekend voor zeg maar.

die heb ik inmiddels wel al omhooggeschoven Marc, de verbindinsstang kon aanvankelijk eerst niet een op de flens komen en stond op de tap van het stuurhuis..! maar ik krijg de buis in z'n geheel simpelweg niet omhoog/de cabine in.. ik bedenk me nu dat ie gewoon aan het rubber vastgeplakt zit..! want alle beugels lagen op de mat..

oh ja, en idd, die opening heb ik inmiddels ook kunnen vergelijken met het ding op zolder, en die is zeker in orde..

maarja, morgen ff zien, en dan het weekend nog maar ens de boel los, ik heb immers ook nog dat elektrische ding liggen... (ik vergeet nog wel ens iets..)
Antwoord
Don't worry, Nederlands kenteken krijgt ie toch wel als de papieren in orde zijn, alleen de APK-keuring kan tegenvallen, die mag je later inhalen bij een APK station om de hoek.
Antwoord
Heb je het stuur er af gehad? Onder het witte plastic wat de raw uitzet, hoort een fikse veer die de lagers op zijn plek duwt en het draaiende gedeelte omhoog trekt/duwt (ik heb hier een losse stuurkolom op tafel liggen).

De uiteindelijk plek van de lagerbuis wordt denk ik bepaalt door het contactslot en het gat daarvoor in het dashboard, dus die buis zit goed als het slot goed zit. Ws. hangt het draaiende gedeelte gewoon te 'slap' in de buis.

Dus wat ik eerder schreef over de afstand die het draaiende deel uit de buis steekt, klopt niet erg denk ik nu. Dat ding hoort een stuk hoger in de buis te zitten.

De rubbers van mijn losse stuurkolom plakken helemaal niet, de buis schuift rustig op en neer in z'n houders.
Antwoord
ok, dus in principe mag je als eea op z'n plaats grdrukt / gehouden wordt, helemaal niets uit de buis zien komen, ook niet het stukje veer, eigenlijk is eea dan ín de buis gaan zakken..

Het is trouwens een standaard euvel, want elke 140 die ik gereden heb had een aanlopend stuur op de plastic kapjes, en standaard gaf ik regelmatig een klap tegen de achterkant van het stuur om het ding weer 'op te hijsen'.. dat geeft iig weer een ander beeld en mogelijkheden, echter 1 probleem, wij hebben geen keukentafel... :confused:
Antwoord
Wij hebben 1 multifunctionele tafel, ik moet hem wel af en toe leegmaken.

Mijn 144's houden hun sturen netjes op z'n plek, ik heb 1 keer die onderste flens wat omhoog gehaald omdat iemand die te laag had gezet en het schuifstuk langzaam maar zeker uit elkaar werd getrokken.

Blijft een beetje vaag hoe de buis het stuur op zijn plek houdt, ik denk dat dat komt omdat mijn losse stuurkolom geen stuur heeft. De dikte van het stuur is ws. nodig om het geheel op druk te zetten en de hoogte te bepalen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Het is geel en het.. Jambon 16 11.510 2 November 2014, 13:42
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: