Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Volvo 142 B23 schreef:15pk vind ik wel de moeite waard hoor. Hoeveel pk heeft een b21? Zal al gauw 15% schelen in ieder geval. En dan nog een beetje extra koppel voor de caravan.
B23E heeft 136 PK...B21E volgens mij 121 PK......tuurlijk is 15 PK verschil wel iets maar ik wilde aangeven dat de ene motor de andere niet is.
Een zeer goede B21E , waarvan je onderhouds historie kent, zou ik prevaleren boven een onbekende B23E.
Ooit een zelf een B23 E gehad.....zijn bere sterk en trekken als een lier.
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Ow toch nog zoveel uit zo'n b21e. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat een goede b21e te prefereren is boven een onbekende b23e. Heb me ook ooit wijs laten maken dat een b23e minder ruimte heeft tussen cilinderwand en koelkanalen en dus gevoeliger voor lekke koppakkingen. Wat em dan misschien juist een minder geschikte caravantrekker maakt.
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2011
Dank voor jullie waardevolle reacties!
Ik heb liever geen carburatie-motor en geen K-jetronic, maar wel een 2300cc motor, liefst met een ander 'normaal' injectie-systeem.
Gezien ik in de toekomst wellicht een LPG-installatie wil aanschaffen, hoewel je eigenlijk op gas moet koken. ;-)
De 245 gebruik ik niet dagelijks, maar moet wel vaak ritten rijden op langere afstanden.
Ik had hem aangeschaft, omdat ik een Volvo wilde, een echte reis-auto, een grote kofferruimte (voor mijn hobby) en meer 'body' om me heen.
Maar het verbruik speelt me nu parten, ondanks de belastingvrijheid.
(betaal wel jaren belasting voor mijn andere auto's, o.a. Volvo's/VW stations, ben dus geen 'goedkopieneukie-rijder')
Dus eigenlijk wil ik er een 2300cc motor inleggen, maar ondertussen kan ik ook de B21E 'oprijden' en ondertussen langzaamaan zoeken naar een goed 2300-exemplaar?
Schiet me nu ineens in gedachten, kan ik het goedlopende B21E blokje met K-Jetronic ook ombouwen naar een ander injectie-systeem dat beter geschikt is voor LPG?
Is dit mogelijk, veel kostbaarder of überhaupt wel verstandig i.v.m. de 2300cc-plannen in de toekomst?
Graag hoor ik jullie reacties.
Groetjes Alex!
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Alles kan. Maar je bent echt voordeliger uit door dan een compleet b230 blok op de kop te tikken uit een 740 of zo. Kabelboom overbouwen, distributiekap verplaatsen mbv je huidige hulpas en rijden maar.
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Een B230F uit een 240 gaat in de omgeving regelmatig voor ongeveer de oud-ijzerprijs weg.
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2011
Bedankt voor alle reacties!
Heb helaas een ander probleem nu.
Mijn achteruitrijlicht werkt momenteel (weer) niet.
Eerst was het alleen een lampje, maar nu... Aargh!
Nu weet ik het niet, waar het aan kan liggen?
Zit er ergens een schakelaar aan de verschnellingsbak?
En de APK is alweer gauw...
Graag hoor ik van jullie.
GR. Alex.
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Niet werkend achteruitrijlicht is geen APK afkeur, tenminste voor mijn volvo's tm 1979
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
was bij ook niet, maar mij stoort het des te meer.. helaas is de schakelaar bij mij overleden en kan in mijn geval niet bereikt worden zonder de bak te laten zakken, zit bovenop.. wellicht is de 2** tunnel net ff wat ruimer..
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Er liggen bij ons op dit moment 2 B230F motoren met versnellingsbak in de oud ijzerbak, heel duur zijn ze dus niet.
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2011
Zijn die 2 blokken stuk dan?
Ik heb een aanbod gekregen voor een B230F uit een 940 voor 350 euro.
Dat vindt ik vrij veel geld, ik moet het ook nog laten nakijken door de garage en in laten bouwen.
Zelf heb ik geen kaas gegeten van injectie-modellen.
Doe alleen plaatwerk aan mijn oldtimers.