Topics: 11
hallo,
ik zal me even een beetje voor stellen.
mijn naam is silvester ik woon in veendam en heb sindskort een volvo 940. (B230FB)
maar ik heb gelijk al een vraag.
ik ben bezig een turbo op mijn FB blok te bouwen.
maar voor de olie afvoer van te turbo moet je of een gat in je carterpan maken of een gat in je blok boren (waar standaard de turbo motoren hem hebben zitten)
alleen het probleem is dat in beide gevallen de carterpan er af moet.
en aangezien ik alleen een pallet wagentje als krik heb word dat wat lastig.
nu is mijn vraag kan ik ook de olie drain van de turbo op mijn aftap plug van mijn carter monteren?
want dat zou natuurlijk de kortste klap zijn.
m.v.g
Silvester
Topics: 16
Daar zou ik zelf niet voor kiezen. Dat is het meest kwetsbare punt wat je kan bedenken. Een tikje van een steentje op een goeie snelheid en je olie ligt op straat (en je turbo daarna ook hehehe)
ik zelf liever ook niet maar ik kan over 2 weken bij een kennis met de auto op een brug dus dan wou ik eigenlijk de carterpan verwijderen
en gewoon maken zoals het hoort.

mile:
maar kan het wel om de turbo? ik bedoel dat ie zijn olie wel kwijt kan?
want dan ben ik eerst weer geholpen.
in iedergeval bedankt voor je reactie
Topics: 9
Gewoon een drain maken hoger in de carterpan, dan kan ie zijn olie wel kwijt. Werkt nu eenmaal beter dan op het laagste punt, waar de werking volledig verkeerd is. Als je het op het laagste punt maakt, kan de olie niet weg, dus is het geen drain meer.
ik heb trouwens nog een vraag.
ik heb een 13c turbo en daar zit een wastgate op en nog een ander soort gelijk potje.
kan iemand mij vertellen wat ik met dat andere potje moet?
b.v.d
Je bedoeld dat "driehoekige" potje? Dat moet je laten zitten.
edit:
Diafragma aan de bovenkant, en wastegate aan de onderkant. Zo moet je turbo eruit zien, niets eraf halen.
ja klopt dat drie hoekige potje.
hoef ik die ook niet ergens op aan te sluiten?
nog een vraag kan ik de carterpan er zo tussen weg halen zonder de motor er half uit te lepelen?
Topics: 52
Aansluiten op je inlaatspruitstuk. Is interne bypass klep van de turbo.
Topics: 10
7 August 2012, 19:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 August 2012, 19:48 door Gerald.)
waarom geen externe dumpvalve? tenminste zoals jullie het nu schetsen gaat ie vanaf deze bypass naar het inlaatspruitstuk, dus is het nietmeer als een closed loop dumpvalve. Dus ding er af een plaatje eropzodat ie druk dicht is en een externe dumpvalve (Incl geluid) plaatsen op een plek na de intercooler en voor de inlaat. Moet je alleen even kijken hoe het met de computer zit of wordt dit een carbversie?
7 August 2012, 20:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 August 2012, 20:08 door DennisvdB.)
Ik heb al vaker gelezen dat een die dumpvalve (BOV) niet goed werkt op de redblocks (heeft te maken met het LH2.4 systeem en de luchtmassameter). Dan nog eerder een externe wastegate.