Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Hallo,
Op termijn zal ik een B230FK in de 240 lepelen. Die heeft standaard een 13C. Ik heb nog enkele Garrets van de B21ET. Heb gehoord dat een 15G een mooie upgrade is voor zo'n blok en zie dat dezelfde auto's met de 15G ook vaak een 16T hebben gehad.
Ik wil een comfortabele max. 200 pk op de wielen en liefst zoveel mogelijk koppel. (hou niet van hoge toeren). Moet een fijne volvo worden voor dagelijks gebruik.
Moet ik hiervoor vasthouden aan de huidige turbo, 15G of 16T zoeken of ......
Als ik kennissen in Zuid-Afrika moet geloven is er maar een turbo en wel een zgn Turbonetics.
Ik heb niet veel verstand van de turbo's. Dus enkele hints zijn zeker welkom.
Groet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6.730
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Mooie plannen.
Wat betreft de turbo's en de FK; heb je de posten nog gelezen in dit topic. Die raken wel een beetje jouw onderwerp:
http://volvolvo.nl/showthread.php/2959-D...oom/page28
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Mja, een lijstje van de verschillende turbo's zou leuk zijn. Je hoort veel voorbij komen, 15g, 13c, td04 enz. Maar ik persoonlijk zie door de bomen het bos niet meer, begreep van Ticcie dat een 15g een mooie upgrade zou zijn voor m'n b21et ivm interne bypass valve, maar die heeft jouw motortje misschien al? Verder weet ik dus ook niet wat de beperkingen qua vermogen zijn van de verschillende turbo's. Iemand hier die een kleine aftrap kan geven?
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
ZwerverRoodbaard schreef:Ik had ook nog ergens een linkje waar precies de Stages op stonden, dus van Stage 1 t/m 5 volgens mij. Wat je allemaal aan een B230FK kon veranderen incl. welke onderdelen je er voor nodig had.
Het is allemaal misschien een beetje kort door de bocht, maar je krijgt wel een idee wat er allemaal mogelijk is en wat je er voor nodig zou moeten hebben.
http://www.stonis-world.net/
Dit klinkt wel redelijk simpel. 15G lijkt dan dus een hele goede keuze...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
pieter-bas heeft nog een hele goede 15g liggen!
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Staat er hier ook nog een te koop op het forum. Is een gereviseerde 15g van PB240.
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
De 15G spoelt sneller dan de oude T3, leuke upgrade. of je er meer pk uithaalt weet ik niet, heb ik zelf niet getest. Zelf vind ik de 15G met de conische flens (de versie die je moet hebben om iets meer plug and play te zijn) niet zo goed, die turbinebehuizing is relatief begrenzend. Op zich kun je er ook heel hard mee gaan maar zelf vind ik het technisch wat minder nice.
Zelf heb ik een iets grotere T3 dan de normale Volvo T3 met een beter turbinehuis, spoelt ook snel en qua formaat richting 18T/19T. Met de T3 kun je dus leuke dingen doen maar met de T3 zoals ie op de B21 zit met het oude spruitstuk en de minder goede wastegate etc is het wat minder interessant.
De interne CBV is leuk maar geen reden om de turbo te wisselen. een CBV van een Porsche/Saab van Bosch kost ergens 45 euro en een alu versie uit china (heb ik) die het ook goed doet kost maximaal ook ergens in die buurt. Wel even 2 tuutjes op de buizen lassen maar dat is zo gedaan of te laten doen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Skidje,
Met een simpele Garrett kun je er ook komen. check;
http://youtu.be/B-yiHa62xH4
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio