Topics: 7
Hallo heren,
Afgelopen weekend heb ik mijn versnellingsbak vervangen voor een andere M47 bak voor in mijn Volvo 240 uit 1984. Het gaat om een 5 bak met mechanische kmteller.
Het resultaat is prima op ÃÃn ding na:
Een knarsend geluid bij schakelen van de 4e naar de5e versnelling.
Waar kan dit aan liggen?
Andere vraag: Welke olie moet er in de versnellingsbak?
Topics: 84
ATF type F ook wel type Ford geheten. 't Is raar maar waar.
Een knarsend geluid zal komen doordat de koppeling niet snel genoeg loskomt (maar dat zou je in meerdere versnellingen gaan merken), en/of de pook niet helemaal vast in z'n rubbers, bussen, houder etc zit. Mijn M47 doet het ook maar alleen als ik 'te mooi' wil schakelen, met een brave vooruit-rechtsaf-vooruit beweging. ALs ik vrij gevoelloos de pook naar rechtsboven duw, gaat het kraakloos.
Ik vermoed dat de 'splitsing' tussen 3 en 5 ergens te dicht bij elkaar liggen in mijn bak waardoor de bak vanaf 4 de 3 gaat synchroniseren zodra de pook die kant op gaat, en niet de 5. Waardoor de tandwielen van 5 dus ongesynchroniseerd in elk geduwd worden met een krakje. Kan ook in de pookafstelling liggen.
Opzich niet zo'n ramp allemaal, als je het maar niet te vaak doet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Nog bedankt voor het antwoord!
Vermoeden van de garage is dat de synchromeshringen versleten zijn bij de 5e versnelling. Ik heb de pookafstelling nog even verzet, althans als je met pookafstelling het hevel op de bak bedoeld? Die heb ik nu in zijn uiterste stand staan. Maar ik hoor nog steeds een knarsend geluid bij het schakelen van de 4e naar de 5e versnelling.
Bij terugschakelen hoor ik overigens geen knarsend geluid.
Wel een beetje balen dus.
Mijn oude bak heb ik nog liggen, en ik zit te denken om die uit elkaar te halen om te kijken of die nog te fixen is. Is dit moeilijk? En wat komt er allemaal kijken bij een versnellingsbakrevisie (als ik dit zelf wil doen)?
Zijn alle versnellingsbakonderdelen nog te krijgen?
Topics: 22
Versnellingsbak uit elkaar halen is erg leuk. Ik heb veel gehad aan Greenbook TP30056. De onderdelen die ik nodig had, kon ik zonder problemen bestellen bij de Volvo-dealer. Moesten wel uit Zweden komen maar was in paar dagen gepiept.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Zijn die onderdelen nou ook duur?
Heb je nog speciaal gereedschap nodig?
En hoe kom je aan zo'n Greenbook?
Topics: 22
Wat is duur? Speciale lagertjes, ringen ed ben je natuurlijk snel richting €100 kwijt.
Greenbooks
Qua gereedschap heb je minimaal een poulietrekker, een nylon hamer, wat meetgereedschap en een momentsleutel nodig.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
100 euro is te overzien.
Bedankt voor de link, het pdfje van de M47 bak zag ik er echter zo niet tussen staan.
Wat voor meetgereedschap moet ik aan denken? Voelermaatjes neem ik aan of ook ander gereedschap?
Wat is het beste plan van aanpak? Uit elkaar halen en dan op het oog beoordelen wat vervangen moet worden? Of worden er bij een revisie ook andere onderdelen vervangen?
Zijn er ook standaard revisiesets te verkrijgen voor de M47 versnellingsbakken?
Topics: 84
25 May 2012, 20:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 May 2012, 20:11 door Marc1970.)
Je kan ook wat langzamer schakelen (pook heel even in neutraal laten staan). Zodat de synchro-ring wat minder werk hoeft te doen.
Op zich wat vreemd dat de synchro van de vijf het eerst zou slijten, meeste mensen zijn allang niet meer aan het accelereren als ze de 5 inschakelen. Meer iets wat je doet als je je plekje op de snelweg gevonden hebt. Licht werk voor de synchromesh.
Het type olie heeft ook invloed op de synchronisatie, alleen ATF-F is 'stroef' genoeg.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Langzamer schakelen heb ik ook geprobeerd, maar nog steeds hoor ik KkGGg