Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo Amazon komt "de witte" vergezellen
Jambon schreef:schudden voor gebruik... als die pijp verroest is en hopelijk de boel niet blokkeert loopt ie juist warm omdat er niet voldoende druk op kan worden gebouwd, en helaas wordt ie bij revisie vaak vergeten omdat men het niet weet..

Zou het blok dan tijdens het rijden (lees meer toeren) ook warmer dan "normaal" moeten zijn? Net even een stukje gereden. Temp. stijgt vrij snel als ik stil sta en zakt ook net zo hard als ik rij (ook al is het langzaam) Als ik flink doortrap blijft de temp ook binnen de grenzen.
Antwoord
dan hoef je je over de buis geen zorgen te maken, warm lopen is warm lopen, zo te horen gedraagt ie zich normaal..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon schreef:dan hoef je je over de buis geen zorgen te maken, warm lopen is warm lopen, zo te horen gedraagt ie zich normaal..

Thanks! Pak van mijn hart :-)
Antwoord
heb nog even gelezen, je thermostaat gedraagt zich ook volgens het boekje, temp loopt wat op, zakt weer iets, dat is de tijd van het opengaan en het instromen van het koudere koelmiddel uit de radiateur. Weet je zo of er een gaatje in de bodemplaat zit van de thermostaat? Soms zit dat er, dan wordt het radiateurdeel al enigzins meegenomen in de opwarming omdat er een beetje doorstroming ontstaat, dan is de "klap" niet zo hard zodra ie open gaat...
Antwoord
Jambon schreef:heb nog even gelezen, je thermostaat gedraagt zich ook volgens het boekje, temp loopt wat op, zakt weer iets, dat is de tijd van het opengaan en het instromen van het koudere koelmiddel uit de radiateur. Weet je zo of er een gaatje in de bodemplaat zit van de thermostaat? Soms zit dat er, dan wordt het radiateurdeel al enigzins meegenomen in de opwarming omdat er een beetje doorstroming ontstaat, dan is de "klap" niet zo hard zodra ie open gaat...

Er zit geen gaatje in de bodemplaat, wel een soort los dingetje (geen idee waar die voor dient). Idee om die eruit te halen zodat er wel een gaatje ontstaat??
Antwoord
Jeroen V schreef:Er zit geen gaatje in de bodemplaat, wel een soort los dingetje (geen idee waar die voor dient). Idee om die eruit te halen zodat er wel een gaatje ontstaat??
dat losse dingetje zit in het gaatje, dat houdt het gaatje open doordat het beweegt vanwege de stroming, kan er uit als je wilt, sommigen boren het gaatje zelf, dan heb je automatisch geen dingetje.. laat zo maar..
Antwoord
Waar je nog even naar zou kunnen kijken is je ontstekingstijdstip.
Als die te vroeg staat, gaat je motor ook heter lopen. (een ontsteking die te vroeg staat is niet goed!)

De beschrijving die je geeft van je koelsysteem lijkt me verder normaal.
Als je stilstaat, heb je minder rijwind en loopt de temperatuur op. Ook draait je motor dan lagere toeren, dus doet de waterpomp minder.
Zolang je de meter dan blijft zien op de schaal is het allemaal prima.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
oudevolvo schreef:Waar je nog even naar zou kunnen kijken is je ontstekingstijdstip.
Als die te vroeg staat, gaat je motor ook heter lopen. (een ontsteking die te vroeg staat is niet goed!)

De beschrijving die je geeft van je koelsysteem lijkt me verder normaal.
Als je stilstaat, heb je minder rijwind en loopt de temperatuur op. Ook draait je motor dan lagere toeren, dus doet de waterpomp minder.
Zolang je de meter dan blijft zien op de schaal is het allemaal prima.

Ontsteking zou goed moeten staan, exact meten blijft moeilijk maar het zit tussen de 10 & 12gr volgens de boekjes dus. Ik ga me er ook niet te druk meer om maken. Van de week de elektrische fan monteren en flushen (voor de zekerheid).

Als ik resultaten heb post ik ze natuurlijk.
Antwoord
Vandaag even het koelsysteem geflushed. Water was bruinig maar geen derrie iig. Lekker idee dat het nu iig schoon is. Temperatuur is ongewijzigd door deze aktie. Tevens de elektrische fan gemonteerd, ik laat voorlopig de stalen fan zitten en verwijder deze als ik wat vertrouwen heb in de elektrieke variant. Wel handig is dat ik nu een knop heb waarmee ik de elektra. fan handmatig aan kan zetten, oververhitten in de file zal nu niet gebeuren lijkt me.

Een ander vervelend iets wat ik maar niet kan vinden is volgende: bij ongeveer 2500 toeren resoneert er iets en maakt een behoorlijke herrie. Ik heb volgens mij alles al bevoelt en gedaan maar kan maar niet vinden wat hier de oorzaak van kan zijn. Lijkt uit het vooronder te komen maar lastig te plaatsen. Je hoort het goed als je gas loslaat en het toerental komt in de buurt van de 2500 hoop herrie onder de 2000 weer stil. Zou het lager van de koppeling (diegene die aan de vork zit) zo'n herrie kunnen maken? Zo ja is daar wat aan te doen, misschien staat het geheel wat te los en is er daardoor ruimte tot resoneren? Raar is ook dat het bij het b18 blok ook al het geval was.
Antwoord
wellicht de gasstangetjes, vooral als ze aan je schutbord zitten kan dat geluid maken.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 41 4.704 , 22:36
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 352 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.704 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 800 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 219.984 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.890 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.311 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.631 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.782 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.238 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)