Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dirk zijn eerste volvo
#1
hallo,

Na jaren lang ford gek te zijn toch overgestapt naar de volvo.

mijn ouders hebben jaren lang een rode esocrt gehad en het lot wilde dat ik heel goedkoop een erg goede rode escort kon overnemen, zelfde model kleur geluidjes etc etc, pure nostalgie voor mij.

helaas auto inde prak gereden en een paar maanden later tijdens het mountainbiken mn elleboog verbrijzeld. Omdat ik voorlopig toch niet meer kon fietsen mijn eerste oldtimer gekocht,
weer een escortje maar omdat ik neit van standaard auto's houd moest deze wat vreemds hebben
[Afbeelding: 558146_314657161933259_100001669338403_8...0811_n.jpg]

toen er bij deze werd ingebroken kon ik voor weining een fiesta kopen die ik later bruin heb gerold. (blauw met vlinders en roestplekken was ook niks

[Afbeelding: 563740_314654195266889_100001669338403_8...5806_a.jpg]

helaas gaat dit oude karretje wel eens kapot en dan leen ik van een goede vriend en monteur zijn auto wel eens.
Hij heeft een matzwart 245 en zodoende ben ik besmed geraakt met het volvo virus. Ik vond alleen de grill van de 200 nooit echt mooi.
toen hij een keer een 142 er bij kocht was ik verkocht. wat zag dat er gaaf uit! en het reed ook nog eens leuk.

tijd om te sparen voor een volvo dus en na een jaar zoeken en sparen eindelijk Sven gevonden.
deze 145 was wel goedkoop dus heeft wat werk. Dit is vooral het blok. Hij heeft overdruk helaas nog geen tijd gehad om hier aan te werken. Voorlopig rijd ie prima maar hij is wel vermoeiend langzaam

[Afbeelding: 574911_332689486796693_100001669338403_8...4109_n.jpg]

en uit eindelijk toch een volvo dus. Tijdens de eerste rit naar huis was het alsof ik een oude vriend een hand gaf. et voelde allemaal net iets te bekend aan. Erg fijn dus
Antwoord
#2
Ah, goede introductie, een echte liefhebber erbij. Mooie auto's die 145's veel plezier ermee.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#3
Leuke auto ik ben er destijds ook wezen kijken. Die verkoper had het destijds ook over de overdruk in het blok, toch klonk hij heel behoorlijk.
Lekkere bak

Heel veel plezier ermee!
Antwoord
#4
ja hij loopt erg netjes..

inmiddels is het bijna tijd om een ander blok op te bouwen.
ik heb een gratis blok gevonden uit een oude ama. Dit blok is schijnbaar gewoon op. Moet dus helemaal uit elkaar en weer in elkaar.

ik zag laatst op marktplaats een snelle nokkenas. wat voor effect heeft dit op het blok?

Als de volvo weer een mooi blok heeft ga ik heb gebruiken voor mountainbike trips. De bergen in dus. Ik heb dan een auto nodig die op de meeste plekken wel naar bovenkomt, meestal is het asfalt. Kan ik nog wat doen aan het blok tijdens het opbouwen om hem wat meer koppel te geven? vermogen is niet zo zeer echt belangrijk als ik de originele 100 pk heb ben ik al blij zat. Ik rijd zelden harder als 100 110 op de snelweg.

Vriend van me had laatst een of ander multispark systeem in zijn handen voor zijn dafje. dat geeft 3 vonken bij lage toeren. Dat wi lik er sowieso in omdat dan je blok wat effectiever loopt. Die moet ik sowieso zoeken.

Tips hier voor zijn erg welkom.
Ik word met het opbouwen bij gestaan door een vriend, goede auto monteur en hij heeft al meerdere blokken opgebouwd.
Ik heb ook een haynes manual over de 140 serie liggen.
Antwoord
#5
Effect van de snelle nokkenas is waarschijnlijk (geen type van de as?) tegenovergesteld van wat je wil. Koppel onderin weg... Ben wel benieuwd naar dat multispark systeem. Het klinkt als iets dat pas echt effect heeft bij flink opgevoerde motoren die bij lage toeren niet zo'n beste ademhaling hebben, maar wie weet is het wat. Is het je eerste blok dat je gaat opbouwen? Zo ja dan heb je een geschikte kandidaat, B20's zijn bulletproof en heerlijk om aan te sleutelen.
Antwoord
#6
Ik denk dat je iets teveel verwacht van je 145. 100 pk krijg je niet uit een standaard B20A, dat is hooguit 82 pk (DIN). Gecombineerd met de vierbak, het hogere gewicht vd 145 en zijn kortere achteras-overbrenging, maak je relatief veel herrie en weinig snelheid. Zeker op LPG mag je blij zijn dat je 120 haalt.

Voordeel is het koppel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
het moet sowieso een b20 zijn want die hoort in de auto 100 pk is voor mij ook zat hoor. meer zou leuk zijn op de snelweg bij invoegen maar verder niet.n met de m47 bak die er achter hangt haal ik nu met idd vrij veel herrie toch vrij aangenaam de 110. Als er een ander blok in ligt zal ik de auto wel meer voor mountainbike tripjes gebruiken dus de bergen in. Dan is koppel vooral nodig. Als een snelle nokkenas dat deel wegneemt heeft het voor mij natuurlijk geen zin.

Het effect van dat sprak systeem was volgens die monteur dat het gas beter verbrand door de meerdere vonken. Ik moet dit eerst nog eens goed uitzoeken maar het leek mij een goed idee.
Antwoord
#8
Oh je hebt vijf versnellingen (hoort niet in de auto), wat een luxe.

Om 100 pk te halen is niet moeilijk, Volvo leverde de B20B met 100 DIN pk, die kan je nabouwen. Een dunnere koppakking (voor hogere compressie) en een C nokkenas en dubbele carburateurs is genoeg. Koppel is hetzelfde maar het is 500 rpm naar boven verschoven.
LPG verbrandt erg makkelijk onder uiteenlopende omstandigheden, ik verwacht over het algemeen weinig wonderen van extra vonken, bobines of wat dan ook.

Mijn 144 met 'hoge compressie koppakking' en verder standaard B20A haalt 140 op LPG.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
hard zat dusSmile

als ik richting de 200 wilde kwam er wel een v8 in ofzoSmile

nou we gaan het zien. Zodra ik begin met bouwen komen er uiteraard foto's
Antwoord
#10
intussen begonnen met een b20 uitelkaar schroeven.

ik vroeg me af of een blok voorbereid meot worden op gas.
wat zijn de gevolgen als ik het niet doe, en wat bereik ik al sik het wel doe?

met excuus voor mijn soms dome vragenSmile
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.455 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.520 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.203 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.269 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.057 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)