Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het laatste Volvo project in het hoge noorden
Hallo mensen, ik dacht ik laat me hier weer eens zien Wink M'n Volvo interesse is vrij zwakjes geweest de laatste jaren maar nu lijkt het weer terug te zijn. Ik heb me voornamelijk met sneeuwscooters, brommers en m'n Chevelle bezig gehouden eigenlijk. En afgelopen zomer heb ik gewoon even helemaal niets gedaan! Letterlijk 2 maanden niet in de garage geweest. Had het echt even helemaal gehad met al dat geknutsel.
Ik ben nu m'n garage een beetje op aan het ruimen en dan kom je dus in mijn garage voornamelijk Volvo onderdelen tegen. Toen kreeg ik er ineens wel weer zin in Smile De Duett/P210 verkocht zoals hij stond (geen tijd voor) en aan een ander projectje begonnen, om maar eens wat van al die spullen die ik verzameld heb te gebruiken.

Vorige winter (2010-11) kocht ik namelijk en 242DL uit 1975. Het plan was om een goedkope 2e winterauto te hebben, omdat mijn V70 af en toe kuren begon te vertonen. Goedkoop was hij om te beginnen wel, tot ik er achter kwam dat het verbruik ongeveer 1 op 5 was!! Er zit en B20 in met 2 Stromberg carburateurs. Hij reed verder redelijk maar niet zo goed dat het 1 op 5 verantwoord Wink Ik ben toen overgestapt naar gewoon 1 carb, maar dat wilde ook niet echt. Het verbruik was nog steeds veel te hoog. Toen heb ik de 242 aan de kant gezet want het was gewoon goedkoper om m'n Silverado met 5,7 liter V8 te rijden! De B20 lijkt aan zijn einde toe, en het plan was dus eigenlijk de hele winter al om er een andere motor in te stoppen.
Een paar jaar terug kocht ik een 244GLT -81 voor onderdelen, en die B23E lag nog steeds in de kelder, met bijpassende M46 bak. De vraag was of ik er hem als injectie of carburateur motor wilde, injectie is wat meer werk vw de pompen. Dat was niet het enige probleem, ik wilde er namelijk ook een turbo op zetten... Wink Voor beide alternatieven heb ik de meeste onderdelen in huis maar carburateur+turbo vond ik wel passend voor een 75-er, beetje oldschool en daar hou ik wel van, dus daar viel de keuze op!

Hier zijn om te beginnen wat foto's van de auto.
Hij ziet er niet uit, maar er valt wel wat van te maken denk ik. Hij is niet zo roestig als hij er uit ziet, het zijn voornamelijk kleine roestplekjes en geen gaten. Een vriend heeft vandaag beloofd hem voor me te lakken. Zelfde kleur natuurlijk!
[Afbeelding: img_3704.jpg]
[Afbeelding: img_3705.jpg]

De geweldige "strandstoel" bekleding! Een van de redenen waarom ik hem kocht. Beetje vuil maar anders in goede staat.
[Afbeelding: img_3706.jpg]

En hier hadden we dan de motor die er in moest. En B23E uit 1981 met 405 kop en K-cam.
[Afbeelding: img_3669.jpg]

Ik heb het niet zo op vieze handen dus eerst maar eens goed schoonmaken. 2 Uur later zag hij er zo uit.. Bijna geen verschil dus Sad En dan had ik evengoed een hogedrukspuit enzo.. Dat was dus niet te doen.
[Afbeelding: img_3671.jpg]
[Afbeelding: img_3672.jpg]

Toch maar begonnen met uit elkaar halen..
[Afbeelding: img_3673.jpg]

Even controleren of er echt een K-cam in zat, en jawel Smile
[Afbeelding: img_3689.jpg]

Alvast een fatsoenlijk kapje er op
[Afbeelding: img_3692.jpg]

Een paar dagen later heb ik van een vriend een heet water hogedrukspuit (geen idee hoe zo'n ding eigenlijk heet??) geleend en dat ging wat beter!
[Afbeelding: img_3710.jpg]
[Afbeelding: img_3711.jpg]

Lekker schoon, nu hoef ik niet bang te zijn voor vieze vingers Wink Alleen zag het blok er evengoed nog niet uit. Het is al een keer eerder omgelakt zo te zien, en zo te zien was het blok idd zwart onder alle prut, of erg donker rood. Ik ben kleurenblind maar die kleur stond me iig niet aan.
[Afbeelding: img_3708.jpg]

Daar moest wat aan gedaan worden, dus de rode verf kwam tevoorschijn.
[Afbeelding: img_3712.jpg]
[Afbeelding: img_3714.jpg]

Ik wilde er ook een aluminium riemenkapje op, die paste alleen niet, moest het kapje er achter ook vervangen maar die had ik gelukkig ook op voorraad Smile Er zat wel wat werk aan het kapje..
[Afbeelding: img_3591.jpg]

Maar na een uurtje stralen en poetsen zag het er weer redelijk uit.
[Afbeelding: img_3715.jpg]

Ook gelijk wat spul teruggezet.
[Afbeelding: img_3716.jpg]
[Afbeelding: img_3718.jpg]

En daarmee ook de eerste upgrade, een R-Sport brandstofpomp.
[Afbeelding: img_3717.jpg]

Het A-spruitstuk matchte niet echt met de kanalen in de 405 kop, daar moest dus ook wat aan gedaan worden.
[Afbeelding: img_3735.jpg]

Een klaar, 3 te gaan.
[Afbeelding: img_3737.jpg]

Allemaal klaar
[Afbeelding: img_3738.jpg]

Het plenum heb ik ook gelijk even wat bijgewerkt. Afgeronde kanten stromen een stuk beter dan rechte kanten! Niet echt goed te zien op de foto's maar de kant voelt mooi rond aan.
[Afbeelding: img_3739.jpg]
[Afbeelding: img_3740.jpg]

Ik weet eigenlijk niet waarom ik hier uberhaupt tijd aan besteed, het A-spruitstuk is sowieso echt verschrikkelijk en er valt denk ik weinig aan te doen want je komt er gewoon niet bij. Maargoed, mijn modificaties zullen denk ik geen kwaad kunnen. Misschien levert het een pk of 2 extra op.

Spruitstuk, carb en plenum even op hun plek gehangen om te kijken hoe het er uit ziet
[Afbeelding: img_3741.jpg]

Ik ga de pijp op het plenum nog wat korter maken (vw de grotere diameter) maar dat moet voor het mooie op de draaibank gebeuren anders krijg je lekkage. En laat ik nu net een draaibank gekocht hebben Big Grin Moet hem alleen nog wel ophalen, ook geen klein project...
[Afbeelding: img_3742.jpg]

Dat was het tot nu toe! Maar het project is in volle gang Smile

Ik zit nog te twijfelen wat ik voor turbo ga gebruiken.. Ik zal niet al te veel druk kunnen verwachten vw de hoge compressie die de motor al heeft (10,0:1) maar rond de 0,4-0,5 bar moet volgens mij goed gaan. Met intercooler natuurlijk.
Dit is volgens mij een 740 of 940 turbo, watergekoeld, vaste wastegate en heeft ooit ingebouwde dump gehad. Maar ik denk dat hij wellicht te vroeg zal gaan werken en ik wil het verbruik dus wel een beetje redelijk houden op lagere toerentallen. Een "groep A turbo" werkt misschien beter? Zo eentje, of ja vergelijkbaar dan, heb ik ook nog liggen namelijk. Maar deze turbo lijkt erg veel op de turbo die ik in m’n turbo heb (volgen jullie het nog? Wink en die laadt niet zo heel vroeg dus misschien valt het mee.
[Afbeelding: img_3703.jpg]

Nou ja, wordt vervolgd zeggen ze dan. Ik heb er iig zin in.
En iedereen de groeten uit Zweden!
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
Leuk projectje heb je daar, en die strandstoelen, te gek man.
Het torretje heb je al goed onderhanden genomen en schiet al mooi op.
Zo'n warm ding hogedrukreiniger heet hier in goed Nederlands een stoomcleaner ;-)
Succes met je project.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Leuk joh! Je komt er nooit meer van af, dat virus :-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Hee henqui dat was lang geleden Smile Nee maar dat geeft ook niks, je hebt een hoop lol voor je geld met deze wagens!
De 265 is ook weer onderweg de straat op, ik wacht alleen nog op beter weer verder is ie er volgens mij klaar voor. Niet dat er zo veel mee gebeurd is maar ik heb de motor een beurt gegeven en de voorveren vervangen. Moet er alleen nog even een originele radio in zetten en dan ben ik weer tevreden voor dit jaar.
Antwoord
Een keer een extractor gebruiken voor die stoelen. Daar krijg je volgens mij al het vuil wel mee weg.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Black Moose schreef:Leuk projectje heb je daar, en die strandstoelen, te gek man.
Het torretje heb je al goed onderhanden genomen en schiet al mooi op.
Zo'n warm ding hogedrukreiniger heet hier in goed Nederlands een stoomcleaner ;-)
Succes met je project.
Ik vind die strandstoelen idd echt geweldig, een van de weinige dingen waar ik echt heel erg over te spreken was toen ik deze auto kocht. Schreeuwt echt jaren 70! Er zit nogal wat werk aan de auto, maar voornamelijk kleine klusjes behalve de lak dan.
Een stoomcleaner ja! Staat ondertussen ook op m'n verlanglijstje.
Antwoord
Stoerder dan strandstoelbekleding ga je het niet krijgen, en je ziet het maar zelden. Het is wel weer te zien dat al het leuke spul in "het noorden" te vinden is. Succes in ieder geval!
Antwoord
Yellow240 schreef:Stoerder dan strandstoelbekleding ga je het niet krijgen, en je ziet het maar zelden. Het is wel weer te zien dat al het leuke spul in "het noorden" te vinden is. Succes in ieder geval!
Ja er hebben hier ook nogal wat 240s rondgereden natuurlijk dus er is hier idd heel wat leuks te krijgen Smile De prijzen beginnen nu wel flink omhoog te gaan voor de "leuke" accessoires. Ik heb zojuist 2 snowcaps verkocht op Tradera (zweedse ebay). Ik kreeg 90 euro voor de ene en 85 voor de andere! Dat had ik echt niet verwacht, had de prijs op 25 gezet en ik dacht met een beetje mazzel is er iemand zo gek om er een te kopen Wink Maar dat ging dus beter.. Ze waren helemaal nieuw dat dan weer wel, maar ik vind ze zelf toch niet zo practisch die dingen. Ik heb ze zelf een jaar of 6 geleden voor 15 euro bij Volvo gekocht dus dat was een goede investering. Ik had er 100 moeten kopen ipv 3! Big Grin

Maar die stranstoelen zal ik tzt eens proberen schoon te krijgen, in het ergste geval even de bekleding er af en in de was. De stoel zit ook niet helemaal lekker, voelt een beetje "plat" aan, dus misschien is dat sowieso wel een goed idee.
Antwoord
Ik verkocht laatst een gebruikte snowcap voor 125 euro... 't wordt echt te gek inderdaad.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Maar ja snowcaps zijn dan ook zwaar overrated.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.455 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.518 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.167 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.266 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.057 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 51.833 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: