Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lekke koppakking en uitgesteld. En nu?
Knik in die slang helpt niet. De 140 heeft daarvoor een nette voorgebogen slang die niet knikt, misschien kan je zoiets maken met een ouwe koelwaterslang oid. 'Onderdruk' is eigenlijk overdruk in het carter, er piept altijd wat uitlaatgas langs de zuigerringen (zeker als de motor koud is).

De witte drab zal water zijn, er loopt al gauw wat koelwater uit de kop het carter in als je de koppakking vervangt. En als de carterontluchting niet goed werkt, blijft er behoorlijk wat waterdamp in het blok hangen. Beter de olie verversen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
vandaag ring weer eens ff terug plaatsen...
De afvoer van de oude kleppendeksel is beduidend ruimer dan die van de amazon dop..
Ook heb ik nog eens een motorkap plaat die zorgt dat ik nog minder ruimte heb.
Wat is het gevaar van de oude nokkenas houder terug te plaatsen? Of waarom horen ze bij de kop?
Omdat het allemaal op elkaar is ingesleten?
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
De 5 houders worden geboord en gehoond terwijl ze op de kop zitten. Ze horen dus bij elkaar en bij de kop. Maar, gezien de precisie waarmee Volvo z'n spullen maakt, heb je goeie kans dat nokkenashouders van 1976 tot 1996 uitwisselbaar zijn.
Vervang de houder (smeer hem lekker in de olie), draai de motor een paar rondjes met de startmotor, haal hem er weer af en vergelijk de houders. Kijk of de olie ongeveer dezelfde 'afdruk' achtergelaten heeft. Op de bovenhelft en evt ook op de onderhelft.

De deftige manier om deze passing te meten heet Plastigauge.
Antwoord
Marc1970 schreef:De 5 houders worden geboord en gehoond terwijl ze op de kop zitten. Ze horen dus bij elkaar en bij de kop. Maar, gezien de precisie waarmee Volvo z'n spullen maakt, heb je goeie kans dat nokkenashouders van 1976 tot 1996 uitwisselbaar zijn.
Vervang de houder (smeer hem lekker in de olie), draai de motor een paar rondjes met de startmotor, haal hem er weer af en vergelijk de houders. Kijk of de olie ongeveer dezelfde 'afdruk' achtergelaten heeft. Op de bovenhelft en evt ook op de onderhelft.

De deftige manier om deze passing te meten heet Plastigauge.

Ga dit zeker proberen als de ring terug zit en hij hem er weer uit gooit!
Tis nl echt een dikke knik!
Antwoord
Pff.... er blijft maar olie uit de dop komen.... Dan maar de oude kleppendeksel er op.... Helaas:frown:
Draadeind tekort maar das nog het minst erge. Het gaat gewoon niet passen ivm het halve maantje achter bij nokkenas.
De ruimte is veel groter bij 230 kop :-(
De uitsparing zit zelfs nog in het kleppendeksel..
Iemand nog ideeen?
Antwoord
Dit zou een 531 kop moeten zijn met een vroeg deksel erop. Er is of een grotere halvemaan plug voor gemaakt, of de opening in de kop is verkleind zodat een standaard halvemaan erin past, is me niet helemaal duidelijk uit het verhaal: http://forums.turbobricks.com/archive/in...53338.html

http://s265.beta.photobucket.com/user/2f...2958095592

Oh wacht, kan nog gekker, hier hebben ze een uitsparing in het B21 deksel gemaakt zodat het werkt als B230 deksel: http://www.turbobricks.com/forums/showth...p?t=158292

Nog een idee, de B230 kop heeft een aantal boutgaten achterin, daar kan je een plaatje aan vast bouten wat het gat afdekt.

Je Amazon olievuldop is dat een hoge, of de lage? Deze is zeker een cm lager.
Antwoord
mischien eens naar de garage gaan en daar een offerte vragen, want anders blijf je rommelen.
Antwoord
Marc1970 schreef:Je Amazon olievuldop is dat een hoge, of de lage? Deze is zeker een cm lager.

Is een hoge. Heb nu een oude dop met een pijpje rondom vast gesoldeerd. Lijkt nu olie dicht te zijn.
Ga nu het blok afspuiten en kijken of ie geen olie lekt...
Waar ik dus wel bang voor ben. En volgens mij toch via de kop... Er ligt verse olie in de ribben van de waterpomp en het ziet er een beetje nat uit bij koelwateraftappunt...
Antwoord
boedr schreef:mischien eens naar de garage gaan en daar een offerte vragen, want anders blijf je rommelen.

Die optie is de revue al meerdere malen gepasseerd idd! Het lijkt er alleen elke x wel op dat ik ietsjes verder kom... Ondanks miss onkunde en weinig vrije tijd.
Antwoord
Dus de kop lekt zo'n beetje langs de hele aansluiting op het onderblok? Of loopt de olie vanaf de lekkende nokkenaskeerring naar achter enzovoorts?
Dat moet toch te stoppen zijn zo'n lek, misschien kan je de carterontluchting helemaal open laten, met een slang ri. de grond erop, kijken wat-ie dan doet.
Heb je de keerring al bekeken, zit het veertje er nog in?

Ik kwam een foto van de achterkant vd kop tegen: http://personal.tmlp.com/foster/volvo/b230-head.jpg ik had niet bedacht dat de opening groter was dan in de oude kop.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: