Berichten: 253
Topics: 52
Lid sinds: Jun 2005
PP! schreef:hugo schreef:heb de mijne voorzien van Kroon 10W40.
ik was na 1500 km bijna 1,5 liter kwijt. :o
plassen en verbruik (vette achterruit) 
garagist zei dat ie dat wel vaker meemaakte bij oude blokken.
balen hoor...
heb er sinds februari ( ruim 10.000 km nu) waarvan ruim 4000 in twee weken Italie pas een klein litertje olie hoeven bij te gooien in de 245 Turbo, en ja, zit kroon 10W40 in
dan heb je meer geluk dan ik
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Berichten: 253
Topics: 52
Lid sinds: Jun 2005
skidje schreef:Hugo, Denk dat er enkele zitten te wachten op je LPG ervaringen. Wel gruwelijk balen van dat olieverbruik.
ok,
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=30&board=18.0
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Hugo,
ik heb ook zo'n olie verbruik (lekkage eigenlijk) gehad. Dit was weliswaar een andere motor een V70 T van eerste type dus een 2,5 5 cilinder twinitgklepper met hydrolisch bediende kleppen. Bij mij waren het de keerringen die na al die jaren toch olie doorlieten. Inderdaad de hele achterkant vet. Keerringen vervangen was bij mij alles wat nodig was. Keeringen schijnen bij LPG motoren sneller te verharden is mij verteld...
Leuk trouwens dat je een XT hebt! Die heb ik ook gehad mijn vrouw en ik beide een in onze jonge jaren!
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
beetje oud draadje, pepijn

Hugo al een tijdje niet gezien op volvolvoheeft de turbo
verkocht, maar de info kunnen we toch nog wat mee, dat is ook de bedoeling van een forum toch?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
hugo schreef:heb de mijne voorzien van Kroon 10W40.
ik was na 1500 km bijna 1,5 liter kwijt. :o
plassen en verbruik (vette achterruit) 
garagist zei dat ie dat wel vaker meemaakte bij oude blokken.
balen hoor...
ga er vanaf nu cheap-ass 15W40 ingooien en sparen voor een motorrevisie.
de garagist rekent me daar ongeveer 1500 euro voor.
nwe oliekeerringen, lagers, uithonen van cilynders, nwe veren , pakkingen en kop vlakken.
inclusief in- en uitbouwen.
plus eventueel nog 500 voor een ruilrevisieturbo
bahbah wat een centen
Ik heb advies gevraagd bij een speciaalzaak en heb ook Kroon 10W40 op het blok gedaan, geen goedkoop spul....
Het resultaat was een zwaar zwetend blok en een prachtig glimmende uitlaat (binnekant), verbruik circa 1 liter op 2dkm (voorheen nihil). Positief is dat de bodemplaat goed tegen corrosie werd beschermd door een oliefilm.
Na dit topic te hebben gelezen ben ik het volgende aan het proberen;
- Blok gespoeld door Wynns reinigingstoevoeging aan de oude olie (je wil niet weten wat er uit komt, gitzwarte bende)
- Blok gevuld met 10W40 High Milage (zorgt voor tegengaan zweten etc.
- Wyns toevoeging door de olie welke pretendeerd een betere compressie en minder olieverbruik te realiseren zonder de olie dikker te maken.
We gaan het beleven
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
sildejutter schreef:Ik heb advies gevraagd bij een speciaalzaak en heb ook Kroon 10W40 op het blok gedaan, geen goedkoop spul....
Het resultaat was een zwaar zwetend blok en een prachtig glimmende uitlaat (binnekant), verbruik circa 1 liter op 2dkm (voorheen nihil). Positief is dat de bodemplaat goed tegen corrosie werd beschermd door een oliefilm.
Na dit topic te hebben gelezen ben ik het volgende aan het proberen;
- Blok gespoeld door Wynns reinigingstoevoeging aan de oude olie (je wil niet weten wat er uit komt, gitzwarte bende)
- Blok gevuld met 10W40 High Milage (zorgt voor tegengaan zweten etc.
- Wyns toevoeging door de olie welke pretendeerd een betere compressie en minder olieverbruik te realiseren zonder de olie dikker te maken.
We gaan het beleven
Hoe is dit beleefd?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Nou Sil, bijna anderhalf jaar later ben ik ook wel benieuwd naar de ervaring van de 'High Milage' olie! Gooit m er es in! Welke merk was dit?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 71
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2011
High milage olie is van Castrol.
Witte bussen met rode dop.
En Wynn's StopSmoke is een beetje goudkleurige stroop. (betere hechting aan de motordelen waardoor het niet zo snel in de verbrandingskamer terecht komt. En dus via de uitlaat de wijde wereld in trekt.
Ik kieper er nu 15W40 Kroon Olie in. 10W40 lijkt me echt te dun.
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Kroon Olie is gewoon goei spul. Mensen mikken vaak de verkeerde erin, maar aangezien Kroon voor dezelfde viscositeit vaak 5 of meer verschillende versies heeft (mineraal/synthetisch/half-synth/additieven) is het wel opletten welke je pakt. En ja, als je dan bijvoorbeeld een synthetische olie pakt voor je oude Volvo waar normaal een gewone minerale olie in ging, dan gaan de keerringen kapot en lekt en zweet ie van alle kanten. Heel simpel.
Mobil 1 maakt bijvoorbeeld van 0w40 maar 1 soort (en die is niet eens super goed), maar daar heeft Kroon Oil er al weer een paar verschillende van.
En dan gooien we er nog een leuke onafhankelijke (maar misschien ietwat oudere) olietest tegenaan.
http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf
Berichten: 570
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2007
De mijne "leefde" eerst op 5w40 volsyntheet omdat hij dat altijd al had gedaan in zweden.
Gisteren net ververst met Motul 10w40.