Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo Amazon komt "de witte" vergezellen
LPG is weer aangesloten, leiding verlengd met een daarvoor bestemde koppeling. Afstellen is een tweede, luchtfilter is al grotendeels afgedekt maar het wil nog niet echt vlotten.

Tijdens het afstellen op benzine ontdekte ik dat ik niet binnen de specs van weber kom, dit duidt in mijn geval op te grote jets (sproeiers). binnenkort uitzoeken waar ik kleinere kan kopen.

[Afbeelding: koppeling_1.jpg]

[Afbeelding: koppeling_overzicht.jpg]
Antwoord
Daar hangt-ie SUPER inderdaad.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Misschien weet ik wat er mis is met het mengstuk. Bij de Stromberg mengstukken zitten die gaatjes naar binnen gericht, en niet naar buiten, oftewel het zit denk ik ondersteboven. Kan dat?

Het mengstuk is nl een venturi, er ontstaat onderdruk net ACHTER de vernauwing en overdruk ervoor.
Antwoord
Marc1970 schreef:Misschien weet ik wat er mis is met het mengstuk. Bij de Stromberg mengstukken zitten die gaatjes naar binnen gericht, en niet naar buiten, oftewel het zit denk ik ondersteboven. Kan dat?

Het mengstuk is nl een venturi, er ontstaat onderdruk net ACHTER de vernauwing en overdruk ervoor.

Hoi Marc,

dank voor je reactie, het mengstuk kan er maar op ÃÃn manier op. Aan de onderkant (helaas geen foto van) zit een soort palletje welke zorgt dat het mengstuk op zijn plek blijft zitten (samen met een veer welke in het gaatje aan de bovenkant gaat).

[Afbeelding: mengstuk-1.jpg]
Antwoord
Ah, op die laatste foto is het wat duidelijker. Zou ook wel knullig zijn als het mengstuk er op 2 manieren opkan. Die gaten, zijn die ÃÃn per gasklep?

Ik vind ze wel erg groot. Ze zijn voor de Outlaw neem ik aan, een 38/38 carburateur die bovendien beide gaskleppen tegelijk opent. De 32 gasklep moet nu de luchtstroom door het 38 mengstuk aan de gang houden, ik denk dat-ie dat niet kan. Kan je de 32/36 niet zo manoevreren dat de tweede gasklep eerder opent? Of dat de 1e gasklep stationair wat wijder openstaat?

Het dichtstoppen van het luchtfilter lijkt me niet effectief. De flow door de LPG venturi is wat telt hier.
Antwoord
Marc1970 schreef:Ah, op die laatste foto is het wat duidelijker. Zou ook wel knullig zijn als het mengstuk er op 2 manieren opkan. Die gaten, zijn die ÃÃn per gasklep?

Ik vind ze wel erg groot. Ze zijn voor de Outlaw neem ik aan, een 38/38 carburateur die bovendien beide gaskleppen tegelijk opent. De 32 gasklep moet nu de luchtstroom door het 38 mengstuk aan de gang houden, ik denk dat-ie dat niet kan. Kan je de 32/36 niet zo manoevreren dat de tweede gasklep eerder opent? Of dat de 1e gasklep stationair wat wijder openstaat?

Het dichtstoppen van het luchtfilter lijkt me niet effectief. De flow door de LPG venturi is wat telt hier.

Mengstuk wordt voor beide carbs gebruikt, ik heb ergens gelezen dat iemand idd heeft gezorgd dat de twee kleppen tegelijk openen. Het is idd ÃÃn gat per gasklep. Toch dekt het mengstuk de "gewone" doorgang wel behoorlijk af, lijken mij niet te groot. Denk je niet dat als de "grote" gasklep gesloten is de lpg (door het vacuüm) automatisch door de goede opening wordt gezogen?

Over het luchtfilter afdichten doen verschillende ervaringen de ronde. Wat ik merkte met het open filter was dat het afstellen heel lastig is, ene moment denk je dat je het op orde hebt en na een stukje hobbelen begint ie in te houden en te bokken (op benzine stabiel). Weer opnieuw afstellen om vervolgens weer bokken. Lijkt nu een stuk stabieler. Ik ga iig experimenteren met de mate van afdekken.

Ben er voorlopig nog niet klaar mee denk ik. Twijfel wel of ik de jets ga veranderen, de bedoeling is dat deze weber op het b23a blok van de witte gaat komen. Voorlopig leuk knutselen en veel leren :-)
Antwoord
Marc1970 schreef:Ah, op die laatste foto is het wat duidelijker. Zou ook wel knullig zijn als het mengstuk er op 2 manieren opkan. Die gaten, zijn die ÃÃn per gasklep?

Mengstuk wordt voor beide carbs gebruikt, ik heb ergens gelezen dat iemand idd heeft gezorgd dat de twee kleppen tegelijk openen. Het is idd ÃÃn gat per gasklep. Toch dekt het mengstuk de "gewone" doorgang wel behoorlijk af, lijken mij niet te groot. Denk je niet dat als de "grote" gasklep gesloten is de lpg (door het vacuüm) automatisch door de goede opening wordt gezogen?

Over het luchtfilter afdichten doen verschillende ervaringen de ronde. Wat ik merkte met het open filter was dat het afstellen heel lastig is, ene moment denk je dat je het op orde hebt en na een stukje hobbelen begint ie in te houden en te bokken (op benzine stabiel). Weer opnieuw afstellen om vervolgens weer bokken. Lijkt nu een stuk stabieler. Ik ga iig experimenteren met de mate van afdekken.

Ben er voorlopig nog niet klaar mee denk ik. Twijfel wel of ik de jets ga veranderen, de bedoeling is dat deze weber op het b23a blok van de witte gaat komen. Voorlopig leuk knutselen en veel leren :-)
Antwoord
Getting there is half the fun. Zeker met een Volvo.

Ik denk dat het belangrijk is dat er een goede stabiele luchtstroom door de venturi gaat. ALs je gewoon de venturi voor de 36 dichtplakt, wat gebeurd er dan met het stationair?

En jouw verdamper, heeft die een vacuumslangetje vanaf het inlaatspruitstuk zodat de verdamper 'weet' hoeveel motorvacuum er is? Mijn verdampers bakken er niks van zonder dat slangetje.
Antwoord
Marc1970 schreef:Getting there is half the fun. Zeker met een Volvo.

Ik denk dat het belangrijk is dat er een goede stabiele luchtstroom door de venturi gaat. ALs je gewoon de venturi voor de 36 dichtplakt, wat gebeurd er dan met het stationair?

En jouw verdamper, heeft die een vacuumslangetje vanaf het inlaatspruitstuk zodat de verdamper 'weet' hoeveel motorvacuum er is? Mijn verdampers bakken er niks van zonder dat slangetje.

Dat afplakken van de doorgang voor de 36 is zeker het proberen waard, zal het resultaat tzt posten.

Verdamper heeft geen mogelijkheid voor het aansluiten van een vacuüm. Deze verdamper is een vervanger van de vorige lovato, zelfde type alleen deze is een wat "zwaardere" uitvoering. Vorige versie heeft het verder (even) prima gedaan, de "nieuwe" overigens ook in combi met de zenith carb.
Antwoord
Je kan ook eens proberen de ruimte binnen het luchtfilter in 2 'kamers' te delen met een alu plaatje, elke venturi een helft.
Alles om de luchtstroom stabieler te maken lijkt me het proberen waard.

Geen luchtfilter erop, wat doet-ie dan?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 41 4.704 , 22:36
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 352 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.704 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 800 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 219.984 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.890 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.311 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.631 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.782 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.238 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)