Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair loop 140 B20E (1971)
Op benzine loopt het allemaal vrij prima, alleen op gas bij koud loopt ie heel hoog stationair en bij warme motor valt ie zowat uit.
Al beetje aan allerhande schroeverij lopen draaien maar nog niet veel wijs uit geraakt.

Dat ding...? Op het rechter scherm wat mij als meest waarschijnlijk stappenmotor/stationair regelaar lijkt,
doet eigenlijk niet veel meer als zuig geluiden creeeren..... als ik de slang er naar toe dichtknijp gaat de motor een stuk netter draaien...

Sorry dat het allemaal een beetje vaag klinkt de B20E is voor mij nieuw...

Kan iemand mij uitleggen hoe de regeling van stationairloop normaal moet werken bij dit torretje?

En ja! Ontsteking etc is orde!
Antwoord
iemand?
Antwoord
aRjen.T schreef:iemand?
LPG boer. Afstellen is lastiger dan een beetje schroeven.
Antwoord
Bij een B20E wat zonder te weten wat je doet aan schroeven draaien heeft meestal tot resultaat dat daarna het geheel door iemand die er verstand van heeft opnieuw afgesteld moet worden. Bijvoorbeeld bij het proberen met de gasklepstand de stationairloop bij te stellen heeft als resultaat dat de gasklepstandmeter (zwart plastic doosje) ontregelt wordt. De stationairloop moet via de speciale schroef onder inlaatgedeelte gesteld worden. Dat ding op je rechter scherm is waarschijnlijk een aluminium doosje met dunne luchtaansluiting en stekker erop: de MAP sensor, hier mag geen lucht aangezogen kunnen worden, dan is deze lek (en dus defect) en wordt hier valse lucht aangezogen en kan je een goed afstellen van het stationair vergeten (hier valse lucht kan je beroerde lopen op LPG al verklaren). Nogal duur ding (nieuw duurder dan de meeste 140's compleet). Verder kan natuurlijk de AAV ("automatische luchtbypass") die tegen de zijkant van de kop gemonteerd zit (aluminium met twee luchtslangen) vastzitten waardoor hij de bypasslucht niet meer mbt de motortemperatuur kan regelen ( bijvoorbeeld continue open blijven staan en teveel lucht via de bypass laten gaan als hij warm is). Iets goedkoper ding maar ook niet goedkoop. Natuurlijk kan er nog veel meer aan de hand zijn, het "beetje aan allerhande schroeverij lopen draaien" zal het er zeker niet eenvoudiger op gemaakt hebben hem weer goed aan het lopen te krijgen.
Mijn mening: als hij eenmaal goed afgesteld is, is het eigenlijk alleen maar soms iets schoon maken of een defect onderdeel vervangen, als er opeens veel afgesteld moet worden is er iets versleten of defect en probeert men dat dan te compenseren.
succes, Ruud
Antwoord
nullifie schreef:Bij een B20E wat zonder te weten wat je doet aan schroeven draaien heeft meestal tot resultaat dat daarna het geheel door iemand die er verstand van heeft opnieuw afgesteld moet worden. Bijvoorbeeld bij het proberen met de gasklepstand de stationairloop bij te stellen heeft als resultaat dat de gasklepstandmeter (zwart plastic doosje) ontregelt wordt. De stationairloop moet via de speciale schroef onder inlaatgedeelte gesteld worden. Dat ding op je rechter scherm is waarschijnlijk een aluminium doosje met dunne luchtaansluiting en stekker erop: de MAP sensor, hier mag geen lucht aangezogen kunnen worden, dan is deze lek (en dus defect) en wordt hier valse lucht aangezogen en kan je een goed afstellen van het stationair vergeten (hier valse lucht kan je beroerde lopen op LPG al verklaren). Nogal duur ding (nieuw duurder dan de meeste 140's compleet). Verder kan natuurlijk de AAV ("automatische luchtbypass") die tegen de zijkant van de kop gemonteerd zit (aluminium met twee luchtslangen) vastzitten waardoor hij de bypasslucht niet meer mbt de motortemperatuur kan regelen ( bijvoorbeeld continue open blijven staan en teveel lucht via de bypass laten gaan als hij warm is). Iets goedkoper ding maar ook niet goedkoop. Natuurlijk kan er nog veel meer aan de hand zijn, het "beetje aan allerhande schroeverij lopen draaien" zal het er zeker niet eenvoudiger op gemaakt hebben hem weer goed aan het lopen te krijgen.
Mijn mening: als hij eenmaal goed afgesteld is, is het eigenlijk alleen maar soms iets schoon maken of een defect onderdeel vervangen, als er opeens veel afgesteld moet worden is er iets versleten of defect en probeert men dat dan te compenseren.
succes, Ruud

Reuze bedankt ruud! Conclusie MAP sensor kapot dus.
Die eerst maar eens aanpakken.

@laptoprob LPG boer kan er dus ook geen donder mee als de rest er omheen niet in orde is!
Antwoord
Als het echt een B20E is heb je er een nodig met het Bosch nummer 0 280 100 015, als je een B20F hebt moet het nummer 0 280 100 035 zijn als het geen USA BW35 is en anders 0 280 100 054. Lopen zal hij wel op alle 3, wat er precies verschillend aan waardes is wat ze aan de computer doorgeven is mij onbekend.
succes, Ruud
Antwoord
MAP Sensor doet niets met het LPG circuit, anders dan een vacuum lek creëren.

Als ik Arjen zijn verhaal hoor, denk ik direct aan de AAV, bij koude motor heel hoog lopen (veel lucht) bij warme motor erg langzaam (klep gesloten.) Waarschijnlijk heeft Arjen deze slang dichtgedrukt. What to do? Met een warme motor je LPG stationairschroef op de verdamper verstellen zodat de motor goed loopt. Gebruik niet de stationairschroef bij de gasklep, anders ga je ook aan je benzinesysteem zitten schroeven, als dat goed werkt; afblijven!

Dit zou ik eerst proberen alvorens een dure tweedehands MAP sensor te kopen.
Groeten, Boele
Antwoord
Loopt 'ie nou behoorlijk op benzine of niet? De AAV heeft geen slang naar het rechter scherm, daar zit de MAP. Die kan door backfires stuk gaan. Of als de MAP of de slang lek is, valse lucht maken.
Waar woon je? Ik heb wel een andere MAP om te proberen. Heeft alleen zin als benzine niet lekker loopt overigens... Zoals Boele al aangaf: op LPG doet de D-jet niets. Alleen de AAV geeft extra lucht als de motor nog koud is. Als die klep werkt, uiteraard. Dan geeft 'ie hoger stationair bij koud. En dat lijkt te werken.
Ken je de manuals?
Antwoord
laptoprob schreef:Loopt 'ie nou behoorlijk op benzine of niet? De AAV heeft geen slang naar het rechter scherm, daar zit de MAP. Die kan door backfires stuk gaan. Of als de MAP of de slang lek is, valse lucht maken.
Waar woon je? Ik heb wel een andere MAP om te proberen. Heeft alleen zin als benzine niet lekker loopt overigens... Zoals Boele al aangaf: op LPG doet de D-jet niets. Alleen de AAV geeft extra lucht als de motor nog koud is. Als die klep werkt, uiteraard. Dan geeft 'ie hoger stationair bij koud. En dat lijkt te werken.
Ken je de manuals?

aRjen.T schreef:Op benzine loopt het allemaal vrij prima, alleen op gas bij koud loopt ie heel hoog stationair en bij warme motor valt ie zowat uit.

Overigens heb je wel een goedpunt, de AAV zit links..
Groeten, Boele
Antwoord
Bedankt voor alle interessante antwoorden!

Ik heb gisteren de slang naar de MAPpert afgedopt en kleppen gesteld... hij loopt weer als een zonnetje!

Op benzine loopt ie van geen meter, dus ik ga achter een nieuwe map sensor aan. Stationair liep ie op benzine wel prima alleen met rijden op benzine is het nogal horterig en stoterig... kan dus herleid worden naar kapotte map.

Ding hoort niet te zuigen dus hij is kapot!

Heb nog naar het nr gekeken maar er zit er 1 op voor een B20F eindnr 35 terwijl het toch echt een us import is met een B20E....
Om het zeker te weten zal ik ook motornr nog even checken.

Verders heb ik geen manuals liggen voor deze motor..... nog nooit nodig gehad eigenlijk.

Oh en ik woon in vlissingen (nieuw en sint joosland)

Nogmaals dank voor de geweldige antwoorden, wordt hier erg veel wijzer van... Een MAP sensor op een 1971 auto... Je verwacht het niet! Tongue

edit: ik heb niet aan schroeven op het spruitstuk zitten draaien... aav gecontroleerd en lijkt me in orde sinds het oplossen van valse lucht probleem via map

edit 2: auto is bijna klaar btw! Zal binnenkort eens wat foto's online gooien hij is zoooo gaaf Big Grin
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gasinjectie B20E Madman 0 1.804 31 May 2013, 15:59
Laatste bericht: Madman
  vraagje over USA uitvoering 142 1971 Madman 5 4.862 9 October 2011, 12:49
Laatste bericht: Jambon
  Koude Start B20E (in 144GL Lpg/Aut 1973) dip 1 2.888 11 October 2008, 21:29
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)