Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olielekage probleem :(
Beste Volvo techneuten,

Ik heb hier op het forum al eens eerder wat vragen gesteld en ben altijd goed geholpen. Vandaar dat ik me nu weer tot jullie richt.

Ik heb een olie lekkage probleem en zou graag jullie hulp willen bij het lokaliseren.
Het gaat om grote hoeveelheden! Niet zweten of een beetje verbruiken zoals vaak het geval is.

Ik heb een Volvo 142 uit 1975 met een B20a motor op gas.
Het volgende is recent gebeurd en kan dus waarschijnlijk worden uitgesloten:
- Cilinderkop is gereviseerd
- Koppakking vernieuwd
- Drijfstanglagers vernieuwd
- Zuigerveren vernieuwd
- Karterpan pakking vernieuwd

Aanvankelijk verbruikte de auto nauwelijks olie na de revisie en het vernieuwen van een heel aantal dingen zoals hiervoor genoemd. Tot een aantal dagen geleden. Nu lekt de auto zoveel olie dat ik er na 50 km een liter of meer moet bijgooien. Als ik 5 minuten stil sta ligt er meteen een grote plas olie onder de auto. Omdat alles zwart is van onderen is het moeilijk te zien waar het vandaan komt. Ook lijkt het als of de olie voor een gedeelte uit de bijvul dop geperst wordt. In de randjes van de kleppendeksel ligt olie en je kan zien dat er wat spetters op de slangetjes (die boven de kleppendeksel) zitten.

Ik heb de pakking van de kleppendeksel al vervangen en de schroeven goed aangedraaid, dat kan het dus ook niet zijn. De olie bijvuldop lijkt ook in orde te zijn.

Verder heb ik de slag die van het luchtfilterhuis naar de motor toe loopt er afgehaald, die had een schuimachtige kleverige substantie vanbinnen, geelwitachtig van kleur. Ik heb de slag zo goed mogelijk proberen schoon te maken van binnen en gekeken of hij niet geblokkeerd was. Misschien dat dit op iets wijst?

Wat ik graag wil weten is:
Wat kunnen jullie opmaken uit mijn verhaal?
Is de kans groot dat het een slag (waar olie doorheen loopt) is die kapot is?
Of klinkt het als iets anders?
En als het een slag is, waar lopen er allemaal slagen waar olie door heen gaat, misschien dat ik het dan wat makkelijker kan lokaliseren…
Alle anderen suggesties en tips zijn natuurlijk erg welkom!

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Ps ik ben een leek, misschien een belangrijke toevoeging…
Antwoord
De meest voor de hand liggende oplossing is om alles goed schoon te maken en te ontvetten en dan vervolgens de motor even laten lopen. Je ziet dan gauw genoeg waar de olie uit loopt.
Antwoord
Bij een lekkage van die omvang denk ik dat het de achterste oliekeerring is.
Is daar bij revisie wel een nieuwe op gekomen?
Zo ja, rubber of vilt?
In geval van rubber, was de krukas goed glad?
Ruwigheid zal een nieuwe rubberen keerring snel slopen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Ik neem aan dat je met "slag" een slang bedoeld? Die bovenover van de zijkant naar het luchtfilter moet in normale tot redelijk slechte toestand van de motor nog droog zijn. De slang voert schone lucht het blok IN (om de overijverige carterafzuiging van inlaatspruitstuk naar olievuldop te compenseren).

Controleer eerst of de slangen zo lopen als ik beschreven heb. Plaatje zie 'B20 carburetted PCV' : http://sw-em.com/pcv_diagrams.htm

Als de blow-by in het blok te groot wordt, gaat er via beide slangen lucht (en oliesmurrie, de witte drab die je aantrof) UIT het blok. Olie in de filter-zijkant slang duidt dus op ernstig versleten (of verkeerd gemonteerde/ingelopen) zuigerringen.
Dat de olie er aan alle kanten uitgeblazen wordt, duidt ook op overdreven blowby.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hartelijk dank voor alle reacties. We hebben het blok schoongemaakt en gekeken waar de lekage vandaan komt. Het lijkt erop dat het van verschillende kanten komt. Zowel voorste als achterste krukaskeerring, maar ook van de bovenkant, oliedop. Na die wat vaster te hebben gezet wel minder, maar nog steeds wel wat.

we hebben ook een compressie test gedaan: 3x 7 bar en 1x 9 bar. Dat lijkt mij niet goed. Is er iets helemaal mis gegaan bij de revisie van het onderblok? Niet goed gehoond, zuigerveren verkeertgeplaats?? Wat denken jullie ervan. Alles opnieuw is erg veel geld en werk, later reviseren? een ruilblok? Ik weet het niet meer... zijn er andere kleinere dingen die nog uitgesloten kunnen worden voordat ik aan een nieuwe revisie moet gaan denken?

Mijn dank is groot voor de reacties!
Antwoord
Heb je zelf gereviseerd?
Zo nee, gelijk terug naar de reviseur...

Citaat:Het volgende is recent gebeurd en kan dus waarschijnlijk worden uitgesloten:
- Cilinderkop is gereviseerd
- Koppakking vernieuwd
- Drijfstanglagers vernieuwd
- Zuigerveren vernieuwd
- Karterpan pakking vernieuwd

Ik zou juist wel denken aan de revisie ligt. De krukas is blijven zitten, niet gehoond, geen nieuwe cilinders?
Dan kunnen er geen ernstig gekke dingen gebeurd zijn?
Cilinders goed terug gezet? Zuigerveren goed geplaatst?

wat betreft "kleine" dingen: de krukaspakkingen zoals 'oudevolvo' al zei. Maar die hadden al moeten lekken voordat je aan het reviseren ging.
Antwoord
volvo142 schreef:we hebben ook een compressie test gedaan: 3x 7 bar en 1x 9 bar. Dat lijkt mij niet goed.
Zit er garantie op die revisie? Dit lijken mij waarden voor een sloop blok. Grote kans dat het lekt via de zuigerveren. Je krijgt dan heel veel onderdruk en dan wordt de olie er inderdaad overal uitgeperst.
Heb je ook een compressietest gedaan met olie?
Klein scheutje olie op de zuigers en dan weer testen.
Is de compressie dan hoog, dan zijn het inderdaad je zuigerveren.
Is de compressie dan nog steeds laag, dan zit het in je kop/kleppen.

Het zou kunnen dat ze er een verkeerde maat zuigers in hebben gezet. Deze compressie is wel erg laag. Loopt het blok uberhaupt?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Eerlijk gezegd stelt dat niet veel voor bij wijze van revisie. Vooral het nieuwe zuigerveren gedeelte baart zorgen, dat kan niet zonder honen en/of boren.
Als dat blok was als de andere B20's die ik tot nu toe gezien heb, is de cilinderwand goed glad gesleten en zit er een leuke put bovenin waar de bovenste zuigerring 100.000.000 keer van richting veranderd is. De groef waar die bovenste ring in zit, is bij de meeste zuigers ook al flink uitgelubberd. Nieuwe zuigerringen halen dan niks uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Olie uit alle hoeken een gaten duidt imho op te veel overdruk in het blok. Hoe zit het met de slangenwinkel? Loopt die zoals het moet?
Verder is de compressie die je hebt gemeten niet zo hoog als je na een revisie mag verwachten. Misschien lekt er toch wel te veel langs de zuigers en heb je daardoor veel te veel druk in je blok.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  andere motor geplaatst, gek probleem met koppeling? -wj- 9 6.035 23 April 2013, 11:56
Laatste bericht: -wj-

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)