Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help, mijn 240 Turbo blijft maar roken !
Hallo,

Ik ben niet echt nieuw hier, maar toch een beetje. ’t Is te zeggen, ik heb al veel op het forum gelezen maar niet echt heel actief geweest dus.

Heel kort wat over mezelf : woonachtig in België, sinds mijn 3e gek van Volvo, ondertussen al 5 jaar werkzaam op een ontwikkelings- en testcentrum van een ander automerk en bezitter van een V70 2.5T (dagelijks rijden) en een 240 Turbo van ’84. Deze laatste is mijn hobby-wagen, maar ondertussen ook een frustratie aan het worden … tijd voor een korte historiek hierover :

- Gekocht in 2004 van een oude man toen ik als jobstudent-mechanieker werkte in een Volvo garage, auto had toen 222.000 km op de teller en was in prima staat.
- Na afstuderen auto ingeschreven in 2006, paar kleinigheidjes verholpen en lpg ingelegd (gasplaat, niks geavanceerd dus), nooit helemaal goed afgesteld gekregen, bij deellast steeds bleef hij altijd een tikje te arm.
- Op 2 jaar tijd 60.000 km gereden. Toen begon de turbo te fluiten … omdat ik 3 dagen laat naar Zuid-Frankrijk op vakantie ging, snel een aardig versleten Turbo gemonteerd. Tijdens deze reis af en toe serieus wat rook uit de uitlaat … kon volgens mij niets anders zijn dan die versleten turbo. Op de terugweg, plots vermogenverlies, compressie weg in 2 cilinders … 2 uitlaatkleppen verbrand bleek achteraf … lpg :-(
- Auto aan de kant, V70 gekocht, rustig zelf de cilinderkop gereviseerd (klepgeleiders niet vervangen omdat die volgens de Volvo garage nog goed waren). In oktober 2008 eindelijk terug rijdend en daarna droog gestald tot maart 2011.
- Maart 2011 auto terug ingeschreven, nog steeds met versleten turbo. Na ongeveer 2000 km en af en toe veel te veel rook en verbrandde oliegeur, besloten mijn originele turbo naar een revisiebedrijf te sturen.
- Na montage van deze turbo onmiddellijk enorm ontgoocheld dat bij het stationair warm draaien de uitlaat hevig begon te roken. Ik dacht dat het wel zou over gaan, maar jammer genoeg niet dus. Met momenten erger roken dan ooit tevoren. Het revisiebedrijf geloofde niet dat de turbo slecht gereviseerd was. Ik ben dan begonnen met de compressie te meten. Heb ik wel bij koude motor gedaan, maar gaf op cilinders 1-2-3 9 bar , op cilinder 4 10 bar, goed dus. Naar de Volvo garage gegaan, volgens hen was het zeker de turbo die slecht was gezien de symptonen.
- Daarom maar de turbo terug naar het revisiebedrijf voor onderzoek. Volgens hen dus echt niets aan, enkel sporen van olie gevonden in de inlaat van de turbo, terug een ferme rekening zonder een stap verder. Omdat ik het toch niet zomaar geloofde, turbo terug gemonteerd ipv de raad van het revisiebedrijf op te volgen en mijn motor open te gooien. Niks rook bij warmdraaien, eerste 150 km geen rook, maar tot mijn teleurstelling daarna gewoon terug roken zoals ervoor.
- Het roken is niet constant, maar komt gewoon af en toe, meestal bij deellast in 3e of 4e versnelling, bij decelleratie van een hogere snelheid en dit meestal in 4e of bij stationair draaien. Van de oliegeur word je dan gewoon niet goed.
- Ik ontdekte een beetje olie aan de inlaat van de turbo, daarom een catch-bottle in de carterventilatie leiding opgenomen, daar heb ik nu 130 km mee gereden, heel klein beetje olie in de fles, maar het roken blijft gewoon even erg.
- Bij draaiende motor blijft mijn olievuldop mooi liggen op het kleppendeksel als ik die losdraai (wat er volgens de Volvo garage op wijst dat de carterdruk niet te hoog is)
- Nog een klein iets dat ik merkte met mijn hoofd onder de motorkap en bij draaiende motor, af en toe stijgt er een wolkje op in de buurt van de turbo … van waar dit komt heb ik nog niet kunnen achterhalen.
- Dikkere olie, 15W40 ipv 10W40 helpt ook niet.

Na dit lange verhaal heb ik natuurlijk wat vragen.
Heeft er iemand al een soortgelijk probleem gehad?
Kan het zijn dat mijn klepsteelgeleiders toch slecht zijn?
Kan het, ondanks dat de compressiemeting goed is, zijn dat er toch een te hoge carterdruk ontstaat ?
Kan er nog zoveel olie in mijn uitlaat zitten die eventueel door die slechte turbo is gelekt en de rook veroorzaakt? Zou dit na ondertussen 4000 km niet moeten weg zijn? Ik kan me ook niet voorstellen dat direct na het starten met koude motor dit al begint te roken.

Zo lang ik niet zeker ben van de turbo heb ik niet veel zin om mijn motor open te halen. Maar als ik zeker wist wat het probleem is, zou ik er ondertussen zelfs met plezier aan beginnen.
Is er iemand die mij misschien effe een goeie turbo kan lenen, zodat ik tenminste zeker kan zijn of het al dan niet de turbo is? Ik wil er gerust een vergoeding voor geven.

Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp.
Antwoord
Is je carterventilatie in orde?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
eric schreef:Hallo,
- Het roken is niet constant, maar komt gewoon af en toe, meestal bij deellast in 3e of 4e versnelling, bij decelleratie van een hogere snelheid en dit meestal in 4e of bij stationair draaien. Van de oliegeur word je dan gewoon niet goed.
...
Kan het zijn dat mijn klepsteelgeleiders toch slecht zijn?
...
Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp.
Roken bij gas los kan inderdaad duiden op versleten klepsteelrubbertjes. Alleen dat hij het bij stationair ook doet?
Antwoord
Ik heb ook een turbo, en pas lag de slang los van de carterventilatie. Krijg je de raarste dingen van. Bij mij was de slang die van de motor naar inlaatkant van de turbo kapot. Dat zag ik niet gelijk want er zit een soort isolatie omheen geschoven. Zeker de moeite waard om even te controleren. Verder zou je even kunnen controleren of in het inlaattraject veel olie zit (bij mijn intercooler kon je de olie er zo uitgieten. Is het daar een vette boel dan komt de olie waarschijnlijk via de turbo in de motor terecht. Carterventilatiie afdoppen om deze mogelijkheid uit sluiten is ook nog een mogelijkheid. Anders zijn het de klepsteelrubbertjes. Je krijgt dan zo'n typische BMW pluim bij gas loslaten. Met deze onderdruk in de motor zuigt ie dan olie via de klepstelen naar binnen. Wellicht is het een combinatie van diverse zaken. Succes !
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
Hallo,

De klepsteelrubbertjes heb ik wel vervangen bij de revisie, enkel de klepgeleiders niet. Het zou al moeten zijn dat er een rubbertje niet meer op zit of zo.
De carterventilatie is nog goed, de darm is nog niet oud en nog heel. De olieafscheider heb ik er vorige zondag nog afgenomen, die zat niet vol sludge. Daarna alles van leidingen zuiver gemaakt en tussen de leiding een fles gemonteerd om eventuele olie daarin op te vangen. Daar zit nu na 130 km rijden een heel klein beetje in ... maar ik heb zonet de aanvoer naar de turbo weer losgenomen en vond toch weer een klein beetje olie in de aanzuigkant van de turbo.
Overigens heb ik geen intercooler, dus die kan al niet volzitten.
Antwoord
http://www.turbochargers.nl/turbo/storingsdiagnose.html

Een kapotte turbo geeft een aparte kleur rook, maar is de cylinderkop bij revisie wel gecontroleerd op haarscheurtjes?
Je kop heeft duidelijk thermisch op z'n donder gehad en een haarscheurtje kan olie en of koelwater op de verkeerde plek doen belanden.
Antwoord
Enige kans dat de olieschraapveren zijn vervuild? Doordat de oliefilm niet wordt afgevoerd maar verbrand kan dit leiden tot rookvorming op de meest vreemde momenten, heb dit iig bij mij Kever aan de hand gehad. Na het vervangen van de veren en het reinigen van de groeven probleem volledig verholpen.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
Bedankt voor de link. Of de kop gecontroleerd is op haarscheurtjes kan ik mij niet meer herinneren ...

Olieschraapveren die niet goed meer werken was ik inderdaad ook beginnen denken. Misschien toch maar eerst eens een motorflush proberen ... ?

Vandaag 90 km gereden met de carterventilatie nu helemaal afgekoppeld, ik vond hierna geen olie meer in de inlaatzijde van m´n turbo, maar had nog wel af en toe behoorlijk wat rook en stank. Misschien inderdaad toch een combinatie van allerlei zaken ... .

Ik hou jullie op de hoogte.
Antwoord
De olie retour leiding van de turbo misschien verstopt of zeg ik iets geks :confused:
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Had inderdaad mogelijk geweest, maar die heb ik gecheckt en is helemaal open.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 111 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.091 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.980 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.650 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.794 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.434 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.120 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.221 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.444 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.138 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)