25 December 2012, 22:31
Al sinds een langere tijd sta ik regelmatig met een lege accu met de s70. Accu is reeds twee maal vervangen maar dat is natuurlijk een dure hobby. Volop gezocht naar lekspanningen, niks geks gevonden. Dus vanuit die hoek verwacht ik niks meer.
Nu ben ik eens gaan meten aan het laadsysteem en ik meet 0,22 tot 0,44 volt spanningsval over de pluskabel. Veel te veel denk ik zo. Hierbij varieert de laadspanning op de accupolen van 13,33v tot 13,75 volt afhankelijk van het aantal gebruikers. Terwijl ik op de dynamo 13,81 tot 13,92 volt meet.
Een ding is me duidelijk, de pluskabel mag wel eens nagekeken worden. Maar er rijzen twee vragen.
Vraag 1: is 13,81 tot 13,92 volt genoeg aan de dynamo?
Vraag 2: kan een te lage laadspanning er voor zorgen dat de accu sneller leegloopt/spanning verliest?
Nu ben ik eens gaan meten aan het laadsysteem en ik meet 0,22 tot 0,44 volt spanningsval over de pluskabel. Veel te veel denk ik zo. Hierbij varieert de laadspanning op de accupolen van 13,33v tot 13,75 volt afhankelijk van het aantal gebruikers. Terwijl ik op de dynamo 13,81 tot 13,92 volt meet.
Een ding is me duidelijk, de pluskabel mag wel eens nagekeken worden. Maar er rijzen twee vragen.
Vraag 1: is 13,81 tot 13,92 volt genoeg aan de dynamo?
Vraag 2: kan een te lage laadspanning er voor zorgen dat de accu sneller leegloopt/spanning verliest?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014