Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laadspanning over accupolen slechts 12,3 V
Hallo,

Mijn 245, B230A. 1985 heeft tot nu toe geen problemen, alleen een rare laadspanningwaarde van slechts 12,3V.

Ik was bezig met het vervangen van olie+filter toen ik zag dat de dynamokabel nicht geschroeid was door de uitlaathitte.
Toen ik beter keek bleek het dunne dynamodraadje helemaal door te zijn.
Ik heb de kabel (die via de onderkant van de distributie naar de andere kant van het blok loopt) een beetje opengehaald en hier een nieuw stukje dun kabel aangemaakt en vervolgens aan de dynamo aangesloten.

Volgens het Haynes boek zou dit dunnen kabeltje voor mijn laadlampje moeten zijn.
Nu brand mijn laadlampje nooit en ook niet bij het omdraaien van mijn sleutel.
Na deze reparatieklus wou ik toch wel eens weten of alles normaal werkte. Over de accupolen meet ik met dtraaiende motor max 12.3V en met motor uit max 12,5 V. Toch vreemd.

Ik ondervind echter (nog) geen problemen. Net 30 km gereden met lichten aan, muziek aan etc. Niks aan de hand.
Ook vreemd dat er naast de dikke +kabel die vanuit de dynamo loopt op dezelfde aansluiting nog een ander klein kabeltje loopt de dynamo in..

Is er nu actie vereist of is er niets aan de hand? Hoe kan het dat mijn AMP laadlampje niet brand bij omdraaien vd sleutel ondanks dat alles nu aangeloten is?

Bedankt weer...
Antwoord
De oplossing is al gevonden....
Ben tot midden in de nacht bezig geweest, ik kon het gewoon niet begrijpen.
De massadraad van de dynamo bleek niet aangesloten te zijn. Deze was bij het demonteren van de kabelboom+klem losgekomen en anar onder gezakt.

Zo simpel kan het zijn. Brand je AMP lampje nooit en is de laadspanning laag, maar de rest in orde....bekijk dan eerst de massa van de dynamo eens...

bedankt weer.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Laadspanning Volvo 142 B23 12 15.193 5 March 2013, 11:16
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Problemen laadspanning Volvo 850 2.5gle bj93 - 415000km Ernie 2 3.031 6 May 2012, 16:30
Laatste bericht: Ernie
  laadspanning te hoog? volvoman0_0 2 2.321 28 January 2012, 23:17
Laatste bericht: volvoman0_0

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)