Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
242-turbo schreef:@postma
vermogenswinst kun je beter een andere nokkenas op je carburateuropzet zetten. injectie is niet per sà meer vermogen. als je carburateuropzet het altijd lekker gedaan heeft zou ik het er lekker bij houden. scheelt je een boel werk.
een carburateur en lpg installatie goed en zuinig afstellen en meer vermogen uit dat blok persen (ongeveer 120-125 op papier moet lukken) is aanzienlijk minder werk dan ombouwen naar injectie. en dan te bedenken dat je de injectie 1 minuut per dag gebruikt!
@bart
ik heb inmiddels honderden 2 serie's gezien en slechts een paar handen vol met m47 plus telleraansluiting. heb jij even mazzel dan!
Ik heb veel 84'ers en 85'ers naar de RDW moeten rijden die vaak een M46 of M47 eronder hadden liggen (heb in totaal ongeveer 200 240's naar de RDW gereden waarvan bijna de helft met 5-bak maar het gros met M46). De M47's waren allen met mechanische telleraansluiting, geen gerommel met omgebouwde meuk etc.

De electronische versies zie je uiteraard veel vaker omdat die ook veel langer gebruikt zijn. Maar "heeeel erg zeldzaam" lijkt me zwaar overdreven.

Je ziet ze af en toe op Marktplaats voorbij komen en weet ook zo een paar Volvo-specialisten die er een aantal op voorraad hebben liggen (gebruikt uiteraard).
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
19 September 2011, 12:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 September 2011, 20:26 door Postma 245 GL.)
Aangezien het een hobby auto is vind ik veel werk niet echt een bezwaar. Voorop staat dat het allemaal een consistent geheel moet worden.
Volgende vraag is er een voor in de toekomst:
Hoe simpel is een B230F naar een B230FT te bouwen? Is de basis het zelfde? Of dient er buiten een turbo, intercooler wat slangen en wellicht een andere computer nog meer veranderd te worden? Ik meen mij te herinneren dat de compressie verhouding van een FT lager ligt.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
de oliesproeiers onder de zuiger is het grootste verschil. je hebt ook geen turboolieafvoeraansluiting (leuk woord). ivm turbo moet inderdaad de compressie omlaag.
ik heb zojuist een B200ET binnen gekregen, lijkt gezond. is dat iets voor je? standaard 180pk af fabriek als ik het goed heb
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
24 September 2011, 20:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 September 2011, 20:23 door Postma 245 GL.)
Bedankt voor het aanbod!
Knop is doorgehakt. Er wordt een carburatie blok van gemaakt. Het is me teveel werk om alles om te bouwen. En dat terwijl er hoofdzakelijk op lpg gereden wordt. Vandaag dus de benzinepomp, rotor en vliegwiel omgezet. Dit is goed te doen. Ook alvast de stuurbekrachtiging ingebouwd. Dit is wederom plug en play. Heerlijk dat hoge Lego gehalte van deze wagens!
Jammer genoeg is de vergelijking niet helemaal juist, Lego roest namelijk niet,...
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Vandaag even een nieuwe koppelingsplaat + drukgroep besteld bij vomd. Van de platen was niet veel meer over.
Komen dus bijna bij het punt dat de hele handel weer terug gebouwd kan worden. Hoe kan je dit het beste- makkelijkste doen? De bak uitbouwen en buiten de auto monteren aan het blok of is het te doen om het blok er zo in te lepelen?
Koppelingsplaat:
Stuurbekrachtiging ingebouwd:
Blok een beetje schoon gemaakt:
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik wou dat ik zo'n mooie koppelingsplaat had. Is die van de B230F? Kan je hem niet opsturen?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
1 October 2011, 21:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 October 2011, 21:49 door Postma 245 GL.)
Marc1970 schreef:Ik wou dat ik zo'n mooie koppelingsplaat had. Is die van de B230F? Kan je hem niet opsturen?
Die van de foto is van de B23A. Heb hier vandaag nieuwe set van binnen gekregen (VOMD Top!).
Die van de B230F heb ik nog wel liggen, deze lijkt zelfs nog beter dan de gene op de foto. Mocht je deze willen hebben dan geef je maar een gil.
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja graag, natuurlijk. Je hebt een bericht.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969