Topics: 42
Maar eens een eigen draadje aanmaken. Kan ik alle vragen centraal neerzetten. Wel zo handig bij terug zoeken naar info.
Status van de 245 was/ is als volgt. Koppakking voor de tweede keer er tussen uit gereden. Deze keer door het monteren van een niet juist passende kop, jammer.
Geeft me wel weer de ruimte om eens wat anders te proberen.
Heb een B230F weten te bemachtigen om over te bouwen. Eerste pan was om er gewoon weer een "B23A" van de maken. Maw spruitstuk incl carb ed overbouwen. Maarrr heb echt alles van het vorige blok erbij. Vind het bijna zonde om er geen injectie van te maken. Vandaag motorruim schoon gemaakt. Knapt alles behoorlijk van op!
Plan is als volgt.
- Stuurbekrachtiging inbouwen
- cardanas en M46 er onderuit
- Cardanas en M47 er weer onder
- B230F weer inbouwen
- Hopelijk rijden ;-)
Maar ik heb nog even een vraag over het hoe lpg aan te sluiten. Nu zit eea met een ring voor de carb. Kan ik een zelfde soort ring voor het inlaatspruitstuk van de B230F zetten? Of is de kans op backfires zo te groot?
Nog even een plaatje van het oude blok hangend in een paar spanbandjes:
Topics: 82
17 September 2011, 17:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 September 2011, 17:12 door Marc1970.)
Vanwaar deze voorkeur voor de B230F? Op gas maakt injectie niks uit, is allemaal ballast.
Heb je echt alles vd injectie? Van de pomp in de benzinetank tot de 'powerstage' naast de accu? En de ontsteking, hoort er ook nog bij.
De B230F LPG installatie is half electronisch, soms met een lamda simulator, later met gebruik van het originele lamda signaal.
Belangrijkste functie vd electronica is het uitschakelen vd injectoren uiteraard, en het foppen vd benzine ecu. Ik zou een B230F installatie erbij zoeken (nog een reden om bij de B23A opzet te blijven).
De gasring zit aan (voor) het gasklephuis bij mijn B230F (zoals destijds ingebouwd werd), nog nooit een backfire gehad.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
De pomp zit er niet bij. De rest volgens mij wel. Dit blok heeft idd een gever bij het vliegwiel. Als ik deze eraf haal, heb ik dan nog wel een ontsteking voor een setup met carburateur?
Topics: 82
Als je je B23A verdeler in het blok monteert, heb je een B23A ontsteking.
Maar ik denk niet dat de brandstof (LH2.4) ECU zonder de ontstekings (EZ116K) ECU kan werken. Deze zitten op 6 of 7 punten aan elkaar gestekkerd en delen soms een sensor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dit topic is goed leesvoer:
http://volvolvo.nl/showthread.php/8809-B...E-of-B230F
maar eens even doorlezen.
Topics: 33
carburateur naar injectie ombouwen is nogal een klus hoor. heb je de hele kabelboom van de motor? ik zie even geen bouwjaren maar een m46 heeft een kilometertellerkabel en een m47 die dat heeft is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg zeldzaam dus denk niet dat je die hebt. dan moet je dus een puls van de achteras krijgen.
qua lpg kun je eenzelfde ring direct voor de gasklep zetten. je kunt zelfs de simpelste lpg installatie met alleen een verdamper en een paar afsluiters op een b230f gebruiken. moet je wel handmatig je LH afsluiten
Topics: 7
Een M47 met telleraansluiting zeldzaam? Dat is nieuw voor me, ik heb er al in een stuk of 100 (ik denk meer zelfs) gereden die dat allemaal hadden.
Zo wat een info,... Het roept alleen maar meer vragen op. Als ik jullie zo hoor zijn er veel vragen die beantwoord moeten worden. De carburatie opzet deed het altijd prima. Starten en rijden ging altijd op gas. Zelfs in de afgelopen winters altijd zonder problemen. Een injectie variant lijkt mij alleen een leuke upgrade. Maar eea moet uiteraard wel praktisch blijven. Vermogen winst is er naar mijn idee ook niet echt,...
Topics: 33
@postma
vermogenswinst kun je beter een andere nokkenas op je carburateuropzet zetten. injectie is niet per sà meer vermogen. als je carburateuropzet het altijd lekker gedaan heeft zou ik het er lekker bij houden. scheelt je een boel werk.
een carburateur en lpg installatie goed en zuinig afstellen en meer vermogen uit dat blok persen (ongeveer 120-125 op papier moet lukken) is aanzienlijk minder werk dan ombouwen naar injectie. en dan te bedenken dat je de injectie 1 minuut per dag gebruikt!
@bart
ik heb inmiddels honderden 2 serie's gezien en slechts een paar handen vol met m47 plus telleraansluiting. heb jij even mazzel dan!
Topics: 39
Ik heb nog wel een benzinepomp met filter liggen. Je auto is hier al op voorbereid. Het hele zaakje kun je er zo onder schroeven. Je hebt ook nog een andere vlotter nodig (met pomp, ligt hier ook nog wel). Daar moet je ook kabels naartoe trekken.
M46 achter de B230F is prima. Zou niet perse voor een M47 gaan. Sluit me bij Carlo aan, deze zijn er niet heel veel.
Verder is het niet heel spannend. Kabelboom wijst zichzelf. Paar kabeltjes doorsolderen en klaar.
Wat betreft het LPG gebeuren weet ik niet veel.