Berichten: 16
Topics: 5
Lid sinds: May 2011
Beste leden,
Bij de aanschaf van mijn 740 heb ik een losse volvo trekhaak gekregen. Doordat deze in barre conditie was heb ik deze gestaald en via een collega laten poedercoaten. Nu is het moment daar dat ik de trekhaak wil monteren. Er mist uiteraard een deel kabelboom. Nu kan ik de bedrading van de achterlichten wel aftakken maar dit lijkt me niet helemaal de correcte manier. Ook denk ik dat ik bij aangekoppelde aanhanger een kapotte-lamp-melding krijg in het dashboard door de verhoogde weerstand?? Is er iemand die hiet ervaring mee heeft en mij op dit gebied zou kunnen adviseren?
Met vriendelijke groet,
Maurits
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Van een 740 weet ik het niet precies maar je krijgt waarschijnlijk problemen met je defecte-lamp-waarschuwing als gevolg van het feit dat een aanhanger de beide remlichten over Ã
Ã
n ader aanvoerd naar de achterzijde.Voor de knipperlichten geldt dit ook, deze zijn voor/achter gescheiden en als je achter dus nog een 21W lamp extra aftakt gaat ook je waarschuwing af.
Je kunt het oplossen door middel van relais welke je aftakt van je achterlichten en voedt met een dikke voedingskabel vanaf je accu.
Ik heb in dit topic een foto geplaatst van mijn oplossing en de motivatie daarvoor;
http://volvolvo.nl/showthread.php/3570-B...aak+relais
succes met je keuze.
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
zit bij die oudere auto's gewoon aan de achterlichten, zo zat het bij mijn 2serie ook en lampje ging niet branden.
vr.gr. Henri
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Bij mij ook niet behalve het remlicht, deze heb ik op 1 kant aangesloten, gelijk een herinnering dat ik de stekker van de aanhanger er in heb gedaan bij elke keer dat ik rem.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Soms werd het relais v.d. defecte gloeilamp "gewoon overbrugd" in de betreffende kring en had men het ook "opgelost".
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
bij mijn 740 en bij die van de buren (940) zaten er gewoon draadjes voorbereid onder de mat in de kofferbak.
Echter heb ik wel een waarschuwingslampje branden bij remmen, ook zonder aanhanger, terwijl ik de originele bekabeling heb...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Je zou eens 2 exact dezelfde gloeilampen kunnen monteren, soms is de werkelijke stroomafname verschilend in de loop der tijd cq bij gebruik van 2 verschillende merken lampen.
Ook kan een overgangsweerstand in je lampunit zorgen voor een verschil in stroom waardoor het defecte-gloeilamprelais aanspreekt en de lamp op je dashboard doet oplichten.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb ook een trekhaak van een 740 gesloopt, de bekabeling zat met die blauwe klemmetjes aan de bekabeling van de achterlichten verbonden. Geen aanrader maar het werkte wel. Althans ik heb niet kunnen controleren of er een lampje ging branden bij ingebruikname.
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Mijn 740 ('86) heeft de bekabeling gewoon bij de achterlichten op.
Wat betreft de bekabeling zou ik mij zelf niet zo druk maken.
Hetgeen wat constant brand is 5w per kant (x2 met aanhanger).
Rem, richting e.d. brand kortstondig, de bekabeling zal het vast wel aankunnen.
Alleen een mistlicht zou misschien de moeite zijn om uit te schakelen bij aanhanger gebruik ....
(let wel, het zijn puur mijn persoonlijke ideeën hier over).
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
gewoon op de achterlichten prikken, zit bij de meeste 740's zo