Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trekhaak bekabeling
Beste leden,

Bij de aanschaf van mijn 740 heb ik een losse volvo trekhaak gekregen. Doordat deze in barre conditie was heb ik deze gestaald en via een collega laten poedercoaten. Nu is het moment daar dat ik de trekhaak wil monteren. Er mist uiteraard een deel kabelboom. Nu kan ik de bedrading van de achterlichten wel aftakken maar dit lijkt me niet helemaal de correcte manier. Ook denk ik dat ik bij aangekoppelde aanhanger een kapotte-lamp-melding krijg in het dashboard door de verhoogde weerstand?? Is er iemand die hiet ervaring mee heeft en mij op dit gebied zou kunnen adviseren?

Met vriendelijke groet,

Maurits
Van een 740 weet ik het niet precies maar je krijgt waarschijnlijk problemen met je defecte-lamp-waarschuwing als gevolg van het feit dat een aanhanger de beide remlichten over ÃÃn ader aanvoerd naar de achterzijde.Voor de knipperlichten geldt dit ook, deze zijn voor/achter gescheiden en als je achter dus nog een 21W lamp extra aftakt gaat ook je waarschuwing af.

Je kunt het oplossen door middel van relais welke je aftakt van je achterlichten en voedt met een dikke voedingskabel vanaf je accu.
Ik heb in dit topic een foto geplaatst van mijn oplossing en de motivatie daarvoor;

http://volvolvo.nl/showthread.php/3570-B...aak+relais

succes met je keuze.
zit bij die oudere auto's gewoon aan de achterlichten, zo zat het bij mijn 2serie ook en lampje ging niet branden.

vr.gr. Henri
Bij mij ook niet behalve het remlicht, deze heb ik op 1 kant aangesloten, gelijk een herinnering dat ik de stekker van de aanhanger er in heb gedaan bij elke keer dat ik rem.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Soms werd het relais v.d. defecte gloeilamp "gewoon overbrugd" in de betreffende kring en had men het ook "opgelost".
bij mijn 740 en bij die van de buren (940) zaten er gewoon draadjes voorbereid onder de mat in de kofferbak.

Echter heb ik wel een waarschuwingslampje branden bij remmen, ook zonder aanhanger, terwijl ik de originele bekabeling heb...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Je zou eens 2 exact dezelfde gloeilampen kunnen monteren, soms is de werkelijke stroomafname verschilend in de loop der tijd cq bij gebruik van 2 verschillende merken lampen.

Ook kan een overgangsweerstand in je lampunit zorgen voor een verschil in stroom waardoor het defecte-gloeilamprelais aanspreekt en de lamp op je dashboard doet oplichten.
Ik heb ook een trekhaak van een 740 gesloopt, de bekabeling zat met die blauwe klemmetjes aan de bekabeling van de achterlichten verbonden. Geen aanrader maar het werkte wel. Althans ik heb niet kunnen controleren of er een lampje ging branden bij ingebruikname.
Mijn 740 ('86) heeft de bekabeling gewoon bij de achterlichten op.

Wat betreft de bekabeling zou ik mij zelf niet zo druk maken.
Hetgeen wat constant brand is 5w per kant (x2 met aanhanger).
Rem, richting e.d. brand kortstondig, de bekabeling zal het vast wel aankunnen.
Alleen een mistlicht zou misschien de moeite zijn om uit te schakelen bij aanhanger gebruik ....
(let wel, het zijn puur mijn persoonlijke ideeën hier over).
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
gewoon op de achterlichten prikken, zit bij de meeste 740's zo

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Trekhaak aansluiten JanO 5 1.978 28 September 2022, 15:55
Laatste bericht: Marc1970
  Cv bekabeling rdoelman 3 1.788 1 January 2021, 16:53
Laatste bericht: Arjan.
  Bekabeling AW71 Drk 3 3.778 30 March 2020, 13:54
Laatste bericht: simon
  Motor bekabeling. Lubse 17 11.135 2 October 2019, 20:55
  bekabeling achter uit verlichting koert4 6 5.285 8 July 2019, 22:33
Laatste bericht: koert4
  Invoeren kabel trekhaak 245 Maarten245DL 5 4.426 10 June 2019, 21:41
  Trekhaak en verlichting bij fietsendrager coen68 2 3.839 8 April 2016, 21:02
Laatste bericht: coen68
  ingang kabel voor trekhaak jvdklei 5 4.832 23 May 2013, 22:26
Laatste bericht: jvdklei
  Let op: bekabeling Dopski 9 9.937 30 December 2012, 02:30
Laatste bericht: Maarten vt Beek

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)