Hoog tijd om nog eens een update te doen.
Het weer word wat beter dus is het hoog tijd om de nodige sleutelwerken weer aan te vangen.
Ik heb vandaag bij mijn turbo de visco koppeling van de koelvin vervangen. Wat een verschil is dat zeg!!! Hij draait veel stiller bij het optrekken en heeft wat meer kracht heb ik de indruk. Het is geen goedkoop onderdeel maar het is wel een goed idee om hemt e vervangen.

Ik ben benieuwd of het wat in verbruik zal schelen ook. Ik geef nog even een goede tip mee. ==> Als je niet zeker weet of je viscokoppeling stuk is, is er een eenvoudige manier om deze te testen. Start de auto met een koude motor een laat hem een minuutje draaien. Niet te lang zodat hij niet warm word meer lang genoeg om de viscokoppeling de kans te geven om te stabiliseren. Neem dan een opgerolde krant en steek ze tussen de draaiende koelschroef. Als de schroef stopt, is je koppeling nog goed. Als je confetti ziet vliegen is het tijd om hem te vervangen.

Bij mij was het dus confetti. De schroef draaide gewoon verder. Ik hoorde het ook bij het optrekken dat ze continu bleef meedraaien. Precies een vliegtuig. De koppeling is zeer eenvoudig te vervangen en is hoop en al een halfuurtje werk.
De motor draaide ook niet heel erg goed de laatste tijd. Vooral bij stationair ging het toerental heel de tijd op en neer. Ik heb er vier nieuwe bougies ingedraaid, alle vacuumleidingen vervangen door silicone exemplaren en ik heb mijn CIS-klep schoongemaakt. Hij draait nog niet 100% stabiel maar het is al een hele verbetering. Ik ga later nog even het gasklephuis nakijken en de gasklepstandsensor schoonmaken en testen. Hopelijk helpt dat om het netjes stabiel te houden. Ook de kleppen rammelen nogal dus dat is ook nog een werkje dat moet gedaan worden. Ik heb ook even gek gedaan en een nieuwe uitlaat bestelt. Een Simons dan nog wel. Ben eens benieuwd wat dat gaat geven. Een klein onderhoudje heeft hij ook nog te goed.
Van de week viel de groene kaart voor de 760 diesel hier ook in de bus. Die moet dus naar de keuring binnenkort. Dat zal wel weer geen probleem zijn denk ik. Enkel nog de uitlaat vervangen want die zit vol gaten en een groot onderhoud met filters. De remmen en schokbrekers had ik al voor de winter vervangen. Die staat dus al bijna in het nieuw.

Dan enkel nog de hemel er eens uithalen om die vervelende 740/760 kwaal te verhelpen. De dakbekleding laat overal los. Een paar spuitbussen lijm zou dat moeten verhelpen.
Voor mijn gele 142 is er deze week een carburateur revisiesetje in de bus gevallen. We gaan eens proberen knutselen en kijken of we dan vlot boven de 100 km/u kunnen rijden. Ik heb ook nieuwe bougie kabels en bougies mee bestelt zodat ook die kunnen vervangen worden. Dan nog wat verse olie erop en hij staat klaar voor een mooi seizoen vol rondritten.
De 164 staat nog altijd stil in een hoekje. Ik heb het plaatwerk klaarliggen om er in te lassen zodat we de neus kunnen restaureren. We moeten er alleen eens opvliegen zodat het erin staat.

Een motor zoek ik ook nog altijd. De originele heeft een kromme klep en ook een andere 164 die ik er bij kocht voor de onderdelen had kapotte kleppen. Mocht iemand een B30A hebben die nog goed is heb ik zeker interesse.
Ook aan de 360 GLE is nog niet veel veranderd. Hij wacht nog altijd op nieuwe banden en verse remmen en schijven zodat hij naar de oldtimerkeuring kan. Dat is ook iets voor de komende maanden.
Werk genoeg dus hier. Dat komt er natuurlijk van met al dat oud ijzer hier op den hof.

Ik heb er zin in!! Hopelijk wil het weer wat meewerken en word het wat warmer zodat we er snel kunnen invliegen.
Veel sleutelplezier!!!