Berichten: 12
Topics: 6
Lid sinds: Sep 2011
Hallo,sinds enkele dagen heb ik mijn oude Zweedse 244 ingeruild voor een modernere 740 GL bj 86 op gas, 200dkm. Superfijne auto, waarvan ik nog wel enkele zaakjes wil aanpakken. Wat mij irriteert is het feit dat het op en terugschakelen naar de 2e versnelling, en soms naar de 1e versnelling, erg moeilijk gaat. De ene keer pakt hij hem soepeltjes, maar regelmatig komt het voor dat ik meerdere keren aan de versnellingspook moet trekken alvorens ik kan schakelen. De koppeling gaat ook een beetje zwaar. Is het normaal bij dit type auto dat de 2e versnelling zo zwaar/moeilijk gaat? (ik hoop van niet) Wat kan ik er aan doen? Heeft het met de koppeling te maken? De overige versnellingen schakelen prima. Mijn vorige Zweed had een super verwarming, dit in tegenstelling tot mijn Nederlandse Zweed. De verwarming loopt niet over van hitte. Kan ik daar iets aan doen? Ook doet mijn km teller het niet. Kennelijk kan ik daarvan een radertje vervangen. Klopt dat en hoe doe ik dat? Mijn snelheidmeter werkt wel. Desondanks ben ik super te spreken over mijn nieuwe? auto. Hij rijd heerlijk, dus ik zit met een smile achter het stuur. Daarbij sta ik te schateren bij het tanken, verbruik tot nu toe ongeveer 1 op 10. Hoor graag van jullie. Thanks. "Masusan"
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Het zijn bekende problemen waarover je veel kan vinden op internet.
nylonbusjes van de schakelstang zijn mogelijk het probleem van het stroeve schakelen.
Er zijn inderdaad tandwieltjes te koop voor de km-teller aandrijving. (odo repair)
Je kan de verwarming hoger zetten met de schuifknop...
De kachel komt pas goed op tempratuur als het koelwater van de motor ook warm is.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Schakelen in 1 en 2 wordt ook wel eens bemoeilijkt door het 'achteruitbeveiligingsplaatje'. ALs je met de achteruitknop omhoog makkelijk in 2 komt (en 1 maar dat is rijdend altijd vrij lastig) is je plaatje misplaatst. Zit onder de rubber hoes. Verder is de bak vd 740 en 240 meest exact dezelfde.
De 740 heeft (meestal?) een hydraulische koppeling, misschien moet je dat eens bekijken op lekkages en luchtbellen etc. Ook de schakelarm in het kopp.huis wil nog wel eens kromachtig worden/doorslijten op zijn draaipunt. Een slecht ontkoppelende koppeling merk je vooral als je naar de achteruit schakelt (krrrrrrrr).
Als-ie met kabel is, er zijn verschillende kabels in de wereld, sommige gladder dan andere.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 12
Topics: 6
Lid sinds: Sep 2011
Marc, bedankt voor je reactie. Ik heb meteen een stukje gereden en........ het schakelen lijkt inderdaad beter/goed te gaan, wanneer ik de achteruitknop gebruik. Ik hoop dat het euvel hier in zit, maar moet morgen wat meer rijden en ga het dan testen. Wie weet. thanx vrgr Masusan
Berichten: 12
Topics: 6
Lid sinds: Sep 2011
Marc, je had gelijk. Vanmorgen de versnellingspook vrijgemaakt. Bleek dat het koperen afdekplaatje bijna een cm was verschoven. Weer teruggezet in de oude positie,.....en.....(durf het bijna niet te zeggen) schakelen als een nieuwe. Super bedankt. vrgr Masusan