Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Auto uit 87 toch belastingvrij: hoe regelen we dit?
TheSaint77 schreef:Helemaal waar! Terwijl je bij onze zuiderburen voor eenzelfde soort auto op lpg ongeveer €250,- tot €350,- per jaar betaald. En zo ook in overige Europeesche landen. Maarja, wij Nederlanders klagen enkel en zorgen niet dat er wat aan wordt gedaan. Gewoon massaal niet meer betalen bijvoorbeeld zou al kunnen helpen. Maar niemand neemt initiatief in dit land.

Meeste mensen worden vermoedelijk minder graag door de sterke arm uit hun huisje gezet, waarna het per opbod verkocht wordt om de schuld alsnog te incasseren. :-\ (Sorry voor de late reactie)
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Ik heb uit duitsland een leuke volvo van 6 januari 1987.
Deze auto moet gemaakt zijn in 86, dat kan haast niet anders.
Maar waar moet ik dit nagaan en hoe kan dat zwart op wit?

Graag hoor ik jullie advies/ervaring.
Antwoord
Als op de Fahrzeugbrief die datum staat dan zal dat de datum 1e toelating op het NL kentekenworden, m.a.w. die auto wordt niet meer belastingvrij.
Antwoord
heb al wel eerder gehoord dat als de auto gemaakt is in 1986 maar in 87 voor het eerst op kenteken is gezet dit te achterhalen is bij volvo. En dat wanneer dit aantoonbaar is de papieren gewijzigd worden naar 1986. Een fabel of een feit?
Antwoord
Daar schijnt de belastingdienst inmiddels een stokje voor te hebben gestoken.

Alleen de datum van 1e ingebruiksname telt nu nog en niet de datum van productie van de auto.
Antwoord
rdw telefonisch gesproken, en beweren dat de datum eerste toelating geldend is en niet de productie datum. Is dat werkelijk zo?
Antwoord
Staat ook zo nu ook op hun website: "datum eerste toelating" of zo iets (was vroeger eens "bouwjaar" als ik het me goed herinner). Ze willen waarschijnlijk niet al het werk hebben dat ze in Engeland hebben: daar is het bouwjaar maatgevend, maar dat staat niet in hun registratie en de mensen komen nu met allerlei lijsten etc. om aan te tonen dat hun auto echt wel vroeg genoeg gebouwd is. Datum eerste toelating hebben ze bij de RDW voor NL auto's of moet je zelf middels een buitenlands kenteken bij import (waarschijnlijk ook later mogelijk) aantonen en laten registreren. Geen kenteken met een datum van toelating die oud genoeg is, geen belastingvrijstelling (of bij auto's van voor 1960 geen APK vrijstelling).
Antwoord
Voor de RDW gelden andere regels als voor de belastingdienst. De wet zegt duidelijk dat het gaat om het bouwjaar, niet de ingebruikname.

Bij ons in de Peugeot club zijn er nu een aantal die via Peugeot Frankrijk de originele fabricagedatum van hun Peugeot 205 GTi hebben ontvangen. Met deze brief kun je bij de belastingdienst aantonen dat de auto gebouwd is in 1986 en dus belastingvrij.
Is het niet mogelijk om de fabricagedatum zwart op wit te achterhalen, dan heb je pech en zal de belastingdienst de datum deel 1 aanhouden.

http://download.belastingdienst.nl/belas...31z2pl.pdf

Voor Peugeot is de 'procedure' als volgt:
- lid worden van l'aventure Peugeot
- aanvraag doen voor een 'attestation' voor de auto met chassisnummer XXX
- geld betalen
- je krijgt een officieel frans document waarin verklaard worden dat de auto met chassisnummer XXX geproduceerd is op datum xx-xx-xxxx

Met dat document kun je vervolgens naar de belastingdienst met behulp van bovenstaande PDF.

Ik neem aan dat er voor Zweedse autos een vergelijkbare procedure is. Navraag bij Volvo Cars NL zou meer op moeten leveren.
Antwoord
Hilgert schreef:Voor de RDW gelden andere regels als voor de belastingdienst. De wet zegt duidelijk dat het gaat om het bouwjaar, niet de ingebruikname.

Wat de RDW vindt is inderdaad van geen belang. Maar ik meen toch echt gelezen te hebben dat de wet aangepast is/ of zou gaan worden zodat niet de productiedatum maar de datum 1e ingebruikname als peildatum wordt gehanteerd. Of zou dit ook weer een kulverhaal zijn? ???
Er gaat op fora momenteel ook het verhaal de ronde dat een auto van 25 jaar die NA 31 dec. 2011 wordt ingevoerd in NL niet meer voor belastingvrijstelling in aanmerking komt. Dit is een typisch broodje-aap verhaal.

In ieder geval zou ik ,na het lezen van dit bericht op het Saab-forum niet met een gerust hart een begin 87er kopen :

ik heb hier een Saab uit 1987 met brief van de belastingdienst, waarin staat dat bij ongewijzigd beleid de productiedatum van april 1986 aangehouden mag worden ivm belastingvrijstelling. Omdat ik nog steeds niets gehoord had (normaal krijg je een bevestiging van belastingvrijstelling) heb ik de belastingdienst gebeld. Er werd mij gezegd dat dit soort verzoeken momenteel niet meer ingewilligd kunnen worden. Ondanks dat ik een brief heb. BRON:Saabforum.nl
Antwoord
Als ik het bericht van Arjan. goed heb begrepen wordt de wet zelfs aangepast, dus dan gaat de hele vlieger niet meer op en kun je slechts kort genieten van een belastingvrije auto.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Advies - auto leasen prive rosalietideman89 2 1.630 7 June 2023, 22:11
Laatste bericht: BartJu
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 16.928 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 10.264 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.757 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Auto uit zweden importeren volzuki 31 49.066 15 December 2017, 10:38
Laatste bericht: Jerry
  Stank (vislucht/rubber) in auto Boet 11 14.158 5 September 2016, 21:32
Laatste bericht: HSGHOR
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 90.541 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Welke auto/Volvo net zo betrouwbaar als mijn S60 2.4D? YinYang 8 12.108 24 November 2015, 16:34
Laatste bericht: 244dl
  Volvo 240 als eerste auto Hanatarash 72 58.861 14 November 2015, 15:02
Laatste bericht: DeBroeze
  In welke auto hoort dit onderdeel? jos245 8 8.652 21 September 2015, 10:10
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)