Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Na veel oldtimers mijn eerste volvo (144)
Na jaren Vw's nu mijn eerste Volvo. Mijn vader had de 144 al 12 jaar in bezit. Vond het altijd al een mooie auto maar het was geen liefde op eerste gezicht. Gebruikte de laatste paar jaren altijd vw polo's 9 (4 stuks)voor mijn dagelijks vervoer. Mijn laatste was een polo GT uit '90 en die had ik voor weinig gekocht en al ruim 100000km verder begon hij uit elkaar te vallen. Ik stond op het punt vader te worden en het werdt nu echt wel tijd voor een degelijke auto. Heb niks met moderne auto's maar dacht ook niet dat je een oldtimer voor dagelijks vervoer kon gebruiken. Na dagen op internet te hebben gezocht naar een goede dagelijkse wagen (heb zelfs overwogen een multipla te kopen!!!???) had ik niks gevonden wat ik leuk vond.

In de tussen tijd was mijn vader al een tijd op zoek naar een huis in Zweden om van zijn pensioen te genieten. Toevallig vond hij rond die zelfde tijd een mooi stuk land in zweden. Hij had zijn eigen huis binnen een week verkocht en ging dus al snel verhuizen. Hij belde mij met het goede nieuws en vroeg meteen of de 144 niks voor mij was, want die bleef in Nederland. Na een week te hebben proef gereden was ik verkocht.

Het is een 144 de luxe automaat uit '72 en is altijd heel goed verzorgt door mijn vader. Was blij verrast hoe comfortabel de wagen was en goed hij mee kwam met het huidige verkeer. Had ook nog nooit automaat gereden en vind het heerlijk.

Na een jaar rijden heb ik hem helaas achter op een (je raad het nooit) een polo gereden. Dacht dat hij niet meer te redden was maar ga toch een poging wagen.

Zo stond hij erbij toen we op vakantie waren met de eriba erachter.

[ATTACH=CONFIG]187[/ATTACH]

En dit is de schade na de aanrijding. Dacht eigenlijk dat het einde verhaal was. Toch maar alle schade weg gehaald om te kijken hoe erg het was.

[ATTACH=CONFIG]191[/ATTACH]

Na demontage van de schade.

[ATTACH=CONFIG]188[/ATTACH]

Schade was nog te overzien maar had wel een donor wagen nodig. Deze vond ik in Groningen.

donor wagen

[ATTACH=CONFIG]189[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]190[/ATTACH]

De oude eigenaar haalt de motor er nog uit en volgende week kan ik hem ophalen. Heb de hele week vrij genomen en hoop een heel eind te komen. Spuiten van de auto zit er op dit moment niet in. Beperkt budget, en wil kijken wat de wijzigingen aan de oldtimer regeling gaan zijn. Belangrijkste is hem weer op de weg te krijgen.

Gr stef

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
gelukkig zijn beide auto's roodSmile

mooie auto was het. ik hoop dat je er weer net zo iets moois van maakt. gelukkig valt de schade zoals de auto er nu bij staat redelijk mee? is de wagen nog gewoon recht?
Antwoord
Leuk verhaal!
Succes met het opknappen. Ik hoop dat je hem weer zo kan krijgen als op de eerste foto, echt een plaatje. Die grille die je ook niet zo vaak, komt zo'n zelfde er voor terug?
Antwoord
Super leuk! Ooit komen alle autorijders bij Volvo terecht zeg ik. Want wij hebben gelijk en weten het beterder!
Mooie 144 hoor! Voor het ongeluk. Ik hoop dat na het ongeluk hij (zij?) ook weer zo mooi wordt en dat er nog
vele veilige kilometers mee gereden gaan worden. Welkom!
Antwoord
Weet niet 100% zeker of hij recht is. Alle naden kloppen nog, niks te zien aan het dak, voor ruit is nog heel. Heb wat dingen na gemeten en alles lijkt te kloppen. Heb natuurlijk geen precisie meet apparatuur zoals bij een schade bedrijf. Maar mijn broertje is BMW verkoper en zij hebben een schade bedrijf die al hun klussen doen. Die waren wel bereid hem eventueel te richten voor een vrienden prijs. Donor wagen kost mij maar 100,- kan dus wel een risico nemen. Hele auto wordt weer terug gebracht in de staat zoals voor de aanrijding. Wil wel wat bredere velgen en banden onder de wagen. Hoop daar door wat sneller tot stilstand te komen bij een noodstop. Zat eraan te denken de een setje originele velgen te laten verbreden. Maar hoor daar spook verhalen over. Dat als dat slecht gebeurt je velg kan scheuren...
Antwoord
Leuk verhaal! Succes met de ombouw. Gewoon doorzetten dan komt het vanzelf wel goed. Spuiten kan later nog wel.

Misschien kan je bij deze http://www.vad-volvo-onderdelen.nl/ nog een scherm in de juiste kleur vinden. Nog geen half uurtje rijden.
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
Er zijn ook genoeg licht metalen Volvo velgen die 1 op 1 passen op de 140. Die van een 240 of 850 passen meestal wel zonder spacer.
Antwoord
VAD garage ken ik al van mijn jeugd. Ging altijd met mijn vader langs sloperijen in de regio. Ik heb het idee dat het moeilijk is om de precieze kleur te vinden. Rood verkleurd altijd over de jaren. En de ene auto heeft vaker buiten gestaan dan de andere. Me vader had al eens de neus in de originele (kleurcode) kleur laten overspuiten. (hij had een everzwijn aangereden) Zat een enorm kleur verschil in. Ga zelf nog wel kleine stukjes spuiten (binnenscherm) en dan laat ik aan de hand van een stuk plaatwerk van de volvo verf maken.
Ben bij een oldtimer niet zo'n enorme fan van lichtmetalen velgen, of ze moeten uit de zelfde periode zijn. Maar heb nog maar weinig oude volvo's met licht metalen velgen gezien. Misschien heb ik tot nu de verkeerde voorbeelden gezien. Wie hebben er lichtmetalen velgen onder hun oude volvo's, en misschien ook wat foto's?

Probeerde net bij ophanging en wielen te kijken maar daar stonden geen onderwerpen. Ik ben vrij nieuw in de wereld van de forum's dus daar kan het ook aan liggen.
Antwoord
Stef, als Arend het niet heeft rijd dan even bij Toncar langs, daar hebben ze ook nog het een en ander.
Groeten van Frans
Antwoord
Lichtmetaal staat prima onder Volvo's. Ik rijd met mijn 240 op 17" (zie mijn onderschrift) en vind het de auto veel stoerder ogen dan de standaard 14" kruiwagenwielen. Succes met het opknappen in ieder geval. 140's zijn ontzettend leuke auto's dus zeker de moeite waard om op de weg te houden.

Nog ff een betere foto van mijn wagen met de 17" knoeperts:

[Afbeelding: 2wf45r4.jpg]
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 5.181 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 422 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.825 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 829 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 221.907 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.909 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.824 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.690 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.245 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.803 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)