Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
meedenkers gezocht? >stilvallen..wel draaiende start motor zonder bendix.
Hallo allen
Gistermiddag ging vriendin en de kleine met de 240 (b230f inj. "92)op pad. Krijg een paar uur later het verontrustende telefoontje dat ze met pech langs de weg stonden. Aangezien zij een lease bak heeft is ze geen lid van de wegenwacht....Maar gelukkig er woonde een volvo liefhebber een paar 100 meter er vandaan en die heeft de eerste checks gedaan maar heeft niets kunnen vinden. De meiden zijn thuis gebracht (Zo zie je maar de meeste mensen deugen!) vandaag ben ik wezen kijken en kwam er eerlijk gezegd ook niet uit. De auto staat op het erf en staat hun niet in de weg dus ik dacht bij mezelf...Anwb bellen kan altijd nog.

Signalen;
-auto valt stil bij het stoppen alsware het contact uitgedraait wordt. De auto herstarte maar de radio deed het niet meer en er brande ook geen waarschuwings lampjes op het dashbord.
-5 min later ergens gestopt, opnieuw gestart en radio en lampjes deden het weer.
-5 min later auto valt stil nogmaals bij het stoppen. Is daarna niet meer aan de praat te krijgen. De behulpzame meneer heeft nog een kapotte zekering gevonden en vervangen.
-Vandaag wezen kijken. Alles op het dashbord deed zoals het hoorde. De startmotor draaide bij het starten maar het leek alsof de bendix het rondsel niet naar buiten duwde.

-Paar weken geleden is er lPG ingebouwd......weet niet of dit er wat mee te maken heeft?

Iemand suggesties?
Antwoord
Beetje uiteenlopende storing lijkt het.

Kijk eens naar de koolborstels in de dynamo, 2 schroeven a/d achterkant en hij valt eruit.

Hoe bedoel je startmotor draait maar zonder rondsel? Er komt wel een wiezewiezewiees geluid uit maar de motor gaat niet rond? Zoiets?
Kijk eens onder de olievuldop of de nokkenas meedraait als je start.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
In het kader van laad- en startstroom, kijk eens naar alle dikke plus (rood) en min (blauw) kabels van en naar startmotor, dynamo (heeft een heel korte draadje eronder), motorblok en accu.
Antwoord
De startmotor draait wel maar volgens mij "haakt" deze niet in. Ik vraag me af of het probleem hem zit in de startmotor maar meer in de aansturing? Gezien de signalen daarvoor?
Antwoord
hoeveel volt heb je..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Betrapt jambon (zijn altijd dezelfden)! Ik ben zo dom geweest om mijn gereedschaps koffer thuis te laten. Maar zou het in theorie zo kunnen zijn dat er te weinig boordspanning is waardoor de startmotor niet in de aanslag komt? Ik heb dit volgens mij ook eens een keer gehad met een motor....nu ik erover nadenk. Maar dan nog dit verklaard het niet waarom de boel stil valt en even later kan mijn vriendin weer starten? En het is een injectie dus de condensator is het ook niet..
Antwoord
De startmotor is zo gemaakt dat ie niet kan draaien zonder in te haken. De 'hevel' die de grote stroom sluit, duwt tegelijkertijd de bendix naar de starterkrans.
Het is misschien voorstelbaar dat het 1 zonder het ander gebeurd, maar niet erg.

Dat dat samengaat met een afslaande motor is nog vreemder.
Antwoord
Ik heb voor de zekerheid nog een metalen staaf op de startmotor gezet en gevraagd om iemand anders het contact wilde omdraaien. En de startmotor die draaide alleen maakte het een gierend geluid. Dus vandaar dat ik dacht dat de bendix het niet deed. Maar goed... een revisie startmotor is zo gehaald maar hoe de samenhang dan is met het stil vallen zoek ik inderdaad een logische verklaring voor?
Antwoord
En even een test met een andere (volle) accu?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Als je startmotor uitbouwt (da's al best vervelend werk) kan je stroom zetten op de kleine pin (50 dacht ik?) en massa op de behuizing, dan zou de bendix naar buiten moeten vliegen (zonder dat-ie gaat draaien). Misschien heeft-ie een likje vet nodig.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.387 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.221 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  Electrische raam motor Svenska 3 1.379 1 June 2023, 21:09
Laatste bericht: Svenska
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.058 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.810 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 7.109 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  Elektrische ramen bedienbaar zonder contact, accu leeg Teis 1 1.699 26 September 2020, 09:29
Laatste bericht: Grey240Polar
  achterlicht bedradingsschema 240 gezocht Kogelman 3 2.713 9 August 2020, 23:02
Laatste bericht: MacVolvo
  Motor bekabeling. Lubse 17 11.667 2 October 2019, 20:55
Laatste bericht: Arjan.
  Motor slaat na 2 a 3 tellen af na intall 123 Steven245 1 2.678 18 September 2017, 22:07
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)