Topics: 22
Volgens Haynes hoort er tot 1980 een diode op de overdrive gemonteerd te zijn, daarna niet meer. De overdrive die ik heb wordt geschakeld via een relais en is dus van na 1980, toch zit er een diode (zwart bolletje tussen twee aansluitingen) op de solenoide. Iemand enig idee of dat kwaad kan of enig nut heeft?
244 DL '76
Topics: 13
Kan geen kwaad, heeft wel nut (anders zat'ie er niet

)
Wordt gebruikt als blusdiode. Wat gebeurt er als je een spoel ineens spanningsloos maakt? Door zelfinductie komt er over de aansluitingen heel even een hoge spanning te staan (met je bobine wordt juist dankbaar gebruik gemaakt van dit effect) De vonk die dan kan ontstaan wordt opgebouwd op het eerste punt waar een luchtbrug ontstaat: je schakelaar. Die vonk zou na verloop van tijd je schakelaar opvreten. De diode zorgt ervoor dat die piekspanning wordt opgevangen zodat alles aan de solenoide aangesloten, heel blijft.
Om die vraag voor te zijn: de diode zit "verkeerd om" aangesloten zodat bij normaal gebruik het ding spert / niet doorlaat. De piekspanning is (dacht ik) tegengesteld aan de voedingsspanning en dan geleidt de diode juist.
`88 245, B230K, M47
Topics: 84
Maar we mogen aannemen dat de diode in de opstelling met OD relais al in het relais zelf verwerkt is. Anders had-ie wel bij de solenoid gehangen.
Geeft niks. Dubbelop is eens zo lekker.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
shineslikesun schreef:....toch zit er een diode (zwart bolletje tussen twee aansluitingen) op de solenoide....
Zit'ie al

Ikke ook niet goed gelezen: Shines heeft er een relais tussen hangen. Verhaal blijft, alleen is het niet de schakelaar maar het relais dat door vonkvorming vastgelast kan worden. Misschien al eens vervangen?
`88 245, B230K, M47
Topics: 84
Ja dat dingetje hangt daar best. Maar ik vroeg me af waarom in 1980 deze diode van de M46 verdween, waar zou die naar toe zijn gegaan?
Vermoedelijk verhuisd naar het relais, of zou Volvo ineens bedacht hebben dat er geen diode tussen hoeft?
In Haynes staat iets van een transistor symbooltje in het relais, kan dat de vervanging zijn?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Haynes niet bij de hand, ligt op de zaak. Kan goed. Als vervanging van een relais kun je een
thyristor toepassen. Die hoef je niet te blussen. Was ook wel te verwachten dat de elektronica een keer z'n intrede doet, zelfs in onze nostalgie op wielen....
`88 245, B230K, M47
..of in de solenoide?
244 DL '76