Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 940 er bij kopen?
#1
Ik gebruik onze 240 inmiddels zo'n 2.5 jaar als eerste auto, dat is dus inmiddels al nagenoeg 50dkm. Met de huidige belastingen en de reparaties die er aan zitten te komen, vraag ik me af of er niet een modernere volvo bij moet komen. Heb daarom even zitten twijfelen tussen een 850 en een 940, maar kies denk ik toch voor de 940 (RWD heeft mijn voorkeur).

Voordeel 2e auto: Heb er 1 over, zodat ik aan een ander kan klussen, mijn vrouw kan er beter mee overweg (stuurbekrachtiging). Met de nieuwe belastingregels is een 1e auto waarschijnlijk verplicht. Nog een voordeel is dat de 940 waarschijnlijk veel minder hard roest.

Nu krijg ik van diverse mensen te horen dat de je bij de 940 op gas moet uitkijken voor "uitgestelde koppen". Zelf de benzine versies kunnen hier last van hebben (men kan de gasinstallatie er uit gehaald hebben). Een kop gaat ongeveer 180000 tot 200000 mee op gas, daarna moet die gereviseerd worden schijnt... kosten: 1600 euro. Maar is dit verhaal heel erg anders dan onze 240 motoren?
Heb hier in de buurt een redelijk nette 940 gezien voor 950 euro, 270dkm op de klok, benzine uitvoering, ligt een B230FK motor in, in de 240 heb ik een B21a motor.

Bij bovengenoemde auto viel me op dat de krukaspoelie een beetje "slingert". Ernstig probleem, of overkomelijk?
Zie ook advertentie: http://www.autowereld.nl/volvo/940/2-3-t...tails.html
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#2
Ik kan maar 1 ding zeggen: dat is veel geld voor een gereviseerde kop. Voor 250 euro heb je al een complete motor waar je vWeaak de kop van kunt gebruiken zonder enkel probleem.
Antwoord
#3
Bedankt Dennis! Jij was mooi op tijd wakker vanochtend.
Ik heb zelf nog niet eerder een motorblok vervangen, is dit in een 940 veel moeilijker als een 240? Onder de motorkap viel meteen op dat er veel meer randapparatuur onder kap hangt (Airco pomp, Stuurbekrachtiging), ABS, meet elektronica. Ik heb er natuurlijk wel meer tijd voor als ik nog een 2e volvo voor de deur hebt staan.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#4
Een kop kan wel 300.000 km mee op lpg.
Als je lpg wilt rijden, kijk gewoon uit naar eentje met 400.000, grote kans dat die al een gereviseerde kop erop heeft.
Maar wel een goed idee een 940.
Ik ga het ook doen als de regels veranderen op de manier die jij suggereert. Ik koop dan eentje zonder turbo, gewoon met een B230F en geen airco en liefst ook geen ABS maar misschien is dat wel standaard. Hoe minder er kapot kan gaan, hoe beter.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
Een tijdje terug heb ik ook voor de keuze gestaan welke upgrade te kopen vanaf een 240.
Twijfelde ook tussen de 850 en een 940.
Zie ook topic: Modernere Volvo kopen, welke?
Het is uiteindelijk een Volvo 940 Holiday geworden. 850 is voor mij (met veel meer electronica) minder een doe-het-zelf auto.
Bevalt nu na een paar maanden uitstekend, wat een luxe ten opzichte van de 244 uit 1984.

De 940 die jij hebt gezien voor 950 euro kun je volgens mij geen buil aan vallen.
Een 1998-er, dus 1800kg trekgewicht
Die 1600 euro voor een andere cilinderkop is waarschijnlijk uitgaande van een splinternieuwe kop, gemonteerd door de dealer.
Je kunt (naast inderdaad een compleet ander blok) ook gaan voor een gereviseerde kop of klepstelen inkorten bij Timen Smit.
Overigens gaat een kop volgens mij eerder 350.000 tot 400.000 mee dan de genoemde 200.000.
Die van mij heeft 450.000 op de teller en had net 20.000 km geleden een revisie kop gekregen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#6
Bedankt voor alle reacties, zelf dacht ik ook al dat die het nog niet eens zo'n gekke deal zou zijn. Zit nog wel te twijfelen of ik dan 1 met of zonder LPG zou kopen. Een gasinstallatie kost nog eens ongeveer 1800 euro, aan de andere kant kan ik voor de 950 euro de auto leren kennen (met lagere MRB) en later alsnog de G3 installatie laten inbouwen.
@oudevolvo, hoe groot is het verschil in wegligging? Ik zag nagenoeg dezelfde achter as onder de 940 als onder de 240?!?
Heb ook een 960 gezien, maar die heeft een totaal andere achteras,
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#7
"Veilige" km standen zijn zo vanaf 300.000km. Dan is de kop (bij LPG) al eens gereviseerd en is de koppeling ook al vervangen. Dan kun je redelijk zeker een ton erbij rijden zonder de grotere motorische ingrepen.
Momenteel zijn 940's echt heel erg goedkoop. Als 950 een vraagprijs is....
Als je een vroege hebt, zonder airco, ABS,turbo, dan is er zelfs meer sleutelruimte onder de kap dan bij een 240. Dan is alleen het vervangen van de verdelerkap een rotklusje.
Een 940 is oerdegelijk, alle foutjes van de 240 zijn er uit, en je hebt meer nuttige ruimte.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#8
Zelf heb ik heel bewust gekozen voor een van na 1995 ivm doorgevoerde verbeteringen en opties oa M90 versnellingsbak.
Hierbij heb ik veel gehad aan de 940 Buyers guide van BartWillem

Ook ik heb getwijfeld of ik eerst ter kennismaking een benzine uitvoering zou kopen.
Overwoog toen een benzine auto van 995 euro waar net een nieuwe kop op zat.
Uiteindelijk na wat rekenen toch erop uitgekomen dat ik beter meteen een uitvoering met G3 onderbouw kon kopen.
Later een G3 installatie in laten bouwen kost al snel 1800 euro. Ook ombouw van gewoon LPG naar G3 kan bijna niet uit.
Het omslagpunt van benzine / G3 ligt nu rond de 4500 km. Na accijnsverhoging op LPG zal dit iets oplopen, maar in mijn ogen kan het al snel uit.
Nadeel is wel dat een G3 exemplaar eerder zo rond de 2000 euro zit.
Er staat een leuke G3 te koop bij de 700-club op de site in mijn ogen helaas een automaat.
Sowieso goed om het aanbod aldaar ook in de gaten te houden als je op zoek bent naar een 940.
Daar aangeboden auto's staan vaak niet op andere advertentiesites.

Grootste verschil met de 244 is dat de 940 een stuk stiller en ruimer is. Verder zijn features als stoelverwarming ook gewoon fijn.

Een 960 zou ik met een boog omheen lopen tenzij je een ruim budget hebt.
Prachtige auto's, maar een stuk complexer dan de 940 en duurder in onderhoud.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#9
Nogmaals bedankt voor de reacties! Inmiddels toch maar besloten om naar een LPG-G3 uitvoering te zoeken. Uiteindelijk zal ik toch meer kilometers willen maken in de 940 als in de 240. Ik heb ook al even contact opgezocht met de link op de 900 vereniging. Een auto uit 1998 heeft toch nog de voorkeur (ivm 1800kg trekgewicht). De prijsverschillen zijn wel enorm, verder zijn er nog veel modellen waar geen G3 in zit.
Op MP nog een interessante gezien: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo...=mympBuyer

Ik houd jullie op de hoogte.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#10
Die van MP ziet er interessant uit.
In de advertentie wordt geen G3 vermeldt, maar dat is het wel.
Diegene heeft de auto echter nog geen twee maanden, rijdt er nu niet mee (niet verzekerd althans).
Waarom gaat hij nu alweer weg? Zit er groot onderhoud aan te komen?

Die via de 700-club staat ook op Marktplaats. Of deze 1998-er voor maar 1250, maar dan heb je er meteen werk aan, loopt niet op LPG.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Benzinepomp vervangen Volvo 940. mr cabbage 2 9.610 30 October 2016, 21:39
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Volvo 960 1995 slaat af op gasIk heb een volvo v chris64 0 3.408 29 September 2016, 07:50
Laatste bericht: chris64
  Volvo 940 kopen welke tips maartenvg 13 28.627 19 September 2014, 10:12
Laatste bericht: maartenvg
  Waar zit de obdstekker van een volvo 960 1994 ? TheoT 4 12.191 15 January 2014, 23:16
Laatste bericht: martin_b
  Breedte rolhoes volvo 940 powerflux 1 6.054 12 September 2012, 11:48
Laatste bericht: jos245
  aankoop Volvo 940 2.3 Polar U9 1994 300.000km: waar op letten en prijsidee MartjeB 26 35.570 16 November 2010, 18:34
Laatste bericht: MartjeB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)