Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...31_530.htm
Conclusie: de 531 flowt beter aan de inlaatkant (dan de 530). De VX3 nokkenas die erbij hoort, heeft meer duratie aan de inlaatkant (dan de M). De combinatie is goed voor 130 pk @ 5500 rpm (B230FB) t.o. 116 pk @ 5400 rpm van de verder identieke B230F.
Nog wat feitjes:
http://www.turbobricks.com/specs/sohc_heads.php
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Duidelijk!

Maar een kleine aanpassing aan je 530 kop en je hebt een 531.
Op marktplaats een stiftslijper kopen en frezen maar, kan je gelijk je uitlaat kanaal meer flow geven.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 135
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2010
Ik heb mijn 531 kop verkocht voor 50 euro...dat was dus iets te goedkoop ???
Dat is gelukkig gecompenseerd door de niet te dure aankoop van een B234 kop. ;D
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Nog even iets over de 531 kop.
Was van de week de injectoren van mijn B230FB aan het schoonmaken met 531 kop en kwam tot de volgende conclusie.
De 531 van een Volvo 940 FB heeft ook nog eens iets grotere licht gele injectoren +-228cc, net dat beetje meer
Een 531 van een gewone B230F heeft gele injectoren van +-200cc.
Tis maar een klein verschil maar toch een leuk wis je datje :
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Ik zie het wel vaker voorbij komen, maar wat maakt een 531 kop nou zo speciaal?
Berichten: 135
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2010
Marc1970 schreef:http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...31_530.htm
Conclusie: de 531 flowt beter aan de inlaatkant (dan de 530). De VX3 nokkenas die erbij hoort, heeft meer duratie aan de inlaatkant (dan de M). De combinatie is goed voor 130 pk @ 5500 rpm (B230FB) t.o. 116 pk @ 5400 rpm van de verder identieke B230F.
Nog wat feitjes: http://www.turbobricks.com/specs/sohc_heads.php
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2011
Plus dat deze beter aansluit op de 2.3, de bougie zit op een betere positie en de koelkanalen zijn kleiner.
Kortom ze zeggen dat deze beter is dan de 530, en als je de koppen naast elkaar houd zie je
ook wel degelijk het verschil.
Volvo 740 2.0 Turbo 16V 1985
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
koelkanalen zijn bij de 530 en 531 gelijk voorzover ik weet, gewoon de kleine versie.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
En of je het verschil zult merken?
Heb toevallig vorige week een vx3 nokkenas in een 530 kop geplaatst (B230F)en dat maak dus het echte verschil!
De vx3 zit standaard (corrigeer me als dat niet zo is)in de 531 kop en die maakt dus dat hij echt veel rustiger en krachtiger loopt.
Echt wat een verschil :o
Loopt beduidend veel frisser, trekt veel beter door en ga zo maar door, ik rij dus op benzine en niet op gas, geen ervaring mee.
Dus wil je echt wat meer vermogen en niet al te veel geld en tijd kwijt zijn probeer z'n nokkenas te krijgen, je wordt er echt blij van.
Dat de 531 beter flowt is zeker waar maar als je 530 kop nog goed is zou ik hem lekker laten zitten en met de nokkenas beginnen.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 285
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2006
Bijna iedere andere Volvo nokkenas is een verbetering tov de M als het om soepelheid en wat meer vermogen gaat.