27 February 2011, 15:16
Even een klein beetje voorstellen: Ik ben Erik, de eigenaar van een V244GLE.
De auto is origineel afkomstig uit Italie welke door de vorige eigenaar is geimporteerd in 2006 en er meteen in Polen een gasinstallatie in heeft laten bouwen. Een fijne auto met nagenoeg geen roest! (Maar wel een baggerslechte lak en hier en daar een deukje).
Na de auto een jaar gereden te hebben kwam ik erachter dat de B19E toch wel heel veel olie verbruikte (in 2 maanden tijd 45 liter). Okà ik maak redelijk wat kilometers (30.000km per jaar), maar dit werd me te gortig.
Vorig jaar heb ik dus besloten om de motor eens onder handen te nemen. Ik was toe aan meer vermogen (aangezien 't motortje soms 3,5 ton mee moest trekken). Dus heb ik het onderblok vervangen door die van een B230F. De cilinderkop heb ik een flink opgeschoont, nieuwe klepseals en op het onderblok van de B230 gemonteerd. Meteen de M-nokkenas gemonteerd want aan een D-nokkenstok (origineel voor de B19E) heb je niet veel icm met een beperkende gasring van het LPG-systeem.
Wat een fijne motor is het geworden. Een berg met trekkracht; genoeg om 3,5 ton naar de 120km/h te krijgen! En ook het verbruik is heel schappelijk te noemen (1 op 9/10). Nooit geen back-fire of slecht starten, alleen af en toe een bevriezende verdamper onder de 0 graden Celsius.
Maar ik wil toch verder. Ik hou van turbo's! En een beetje meer vermogen in de 244 is niet weg. Af en toe kan ik echt niet mee met het verkeer. De bedoeling is dus een turbo op een atmosferisch blok. Met lage turbodruk dus (max 0,4 bar). De compressieverhouding zal van 9.8 naar 10.5 gaan. Dit alles om een zo efficient mogelijke motor te krijgen.
Ik ben dus op zoek geweest naar alle onderdelen voor een turbo-ombouw en heb gevonden:
- Garret T3
- Intercooler van een Mercedes Viano
- Turbo uitlaatspruitstuk >'90
- incl. slangwerk
- Nog wat ander spul
- Lovato Turbo verdamper
[img width=800 height=600]http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03183.jpg[/img]
Dit laatste ding baart me zorgen. Ik heb er slechte verhalen over gelezen. Zijn er dingen waar ik op moet letten bij het monteren van het ding? De beschrijving die erbij zit is uiterst summier te noemen (lees: niet te begrijpen dus)
[img width=800 height=600]http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03185.jpg[/img]
Ik heb er ook een venturi-stukje bij gekregen, maar die is wel heel klein (38mm).
Gaat het werken of niet? En waar moet ik dan juist op gaat letten?
Waar moet het venturi-stukje Geplaatst worden? Net voor het gasklephuis?
En hoe zit het met de K-jet komen? Moet die voor inlaat van de turbo komen? En kan ik die van de B19E gebruiken (aangezien ik toch niet veel op benzine zal rijden?
De auto is origineel afkomstig uit Italie welke door de vorige eigenaar is geimporteerd in 2006 en er meteen in Polen een gasinstallatie in heeft laten bouwen. Een fijne auto met nagenoeg geen roest! (Maar wel een baggerslechte lak en hier en daar een deukje).
Na de auto een jaar gereden te hebben kwam ik erachter dat de B19E toch wel heel veel olie verbruikte (in 2 maanden tijd 45 liter). Okà ik maak redelijk wat kilometers (30.000km per jaar), maar dit werd me te gortig.
Vorig jaar heb ik dus besloten om de motor eens onder handen te nemen. Ik was toe aan meer vermogen (aangezien 't motortje soms 3,5 ton mee moest trekken). Dus heb ik het onderblok vervangen door die van een B230F. De cilinderkop heb ik een flink opgeschoont, nieuwe klepseals en op het onderblok van de B230 gemonteerd. Meteen de M-nokkenas gemonteerd want aan een D-nokkenstok (origineel voor de B19E) heb je niet veel icm met een beperkende gasring van het LPG-systeem.
Wat een fijne motor is het geworden. Een berg met trekkracht; genoeg om 3,5 ton naar de 120km/h te krijgen! En ook het verbruik is heel schappelijk te noemen (1 op 9/10). Nooit geen back-fire of slecht starten, alleen af en toe een bevriezende verdamper onder de 0 graden Celsius.
Maar ik wil toch verder. Ik hou van turbo's! En een beetje meer vermogen in de 244 is niet weg. Af en toe kan ik echt niet mee met het verkeer. De bedoeling is dus een turbo op een atmosferisch blok. Met lage turbodruk dus (max 0,4 bar). De compressieverhouding zal van 9.8 naar 10.5 gaan. Dit alles om een zo efficient mogelijke motor te krijgen.
Ik ben dus op zoek geweest naar alle onderdelen voor een turbo-ombouw en heb gevonden:
- Garret T3
- Intercooler van een Mercedes Viano
- Turbo uitlaatspruitstuk >'90
- incl. slangwerk
- Nog wat ander spul
- Lovato Turbo verdamper
[img width=800 height=600]http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03183.jpg[/img]
Dit laatste ding baart me zorgen. Ik heb er slechte verhalen over gelezen. Zijn er dingen waar ik op moet letten bij het monteren van het ding? De beschrijving die erbij zit is uiterst summier te noemen (lees: niet te begrijpen dus)
[img width=800 height=600]http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03185.jpg[/img]
Ik heb er ook een venturi-stukje bij gekregen, maar die is wel heel klein (38mm).
Gaat het werken of niet? En waar moet ik dan juist op gaat letten?
Waar moet het venturi-stukje Geplaatst worden? Net voor het gasklephuis?
En hoe zit het met de K-jet komen? Moet die voor inlaat van de turbo komen? En kan ik die van de B19E gebruiken (aangezien ik toch niet veel op benzine zal rijden?