Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2011
Ik heb de keerringen van het diff inmiddels vervangen dus ik hoefde er "alleen maar" even olie terug in te doen. Dat viel dus vies tegen. :-\
Het vulgat zit aan de zijkant, naast de schijven van de vario dus zomaar olie bijvullen ging niet.
De dikke olie loopt ook niet vanzelf door een slangetje dus heb ik uiteindelijk met een knijpfles de olie erin gekregen. Niet echt fijn met de huidige buitentemperaturen
Ik heb nog wel een vraagje: het verbruik van mijn auto is vrij hoog (1:9 tot zelfs 1:8!) Voor een 1100 lijkt me dat aan de hoge kant. Het is ook best vreemd want voorheen haalde hij makkelijk 1:11 en soms 1:13
Weet iemand misschien waar de oorzaak kan liggen?
-Volvo 66 \'79
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Hoog verbruik kan aan vanalles liggen: heel banaal komen alle remmen vrij of loopt er een aan? Ontsteking in orde? Mengsel afstellen dwz carburateur. Sproeiers/ naalden slijten langzaam waardoor meer verbruik optreedt. Als de wielen niet goed uitgelijnd zijn of niet helemaal goed sporen verbruikt een auto ook veel meer.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik vond dat mijn 66's merkbaar meer verbruikten in de winter. Allemaal 1100's. Als het vroor zette ik wel eens een kartonnetje half voor de radiateur.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 21
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2010
schakelt de variomatic goed op?
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2011
Ja met het rijden is niks mis. Starten doet ie niet altijd even goed maar als ie eenmaal wat op temperatuur is loopt alles gewoon netjes.
Ik wil binnenkort het remsysteem na gaan kijken en een beurt geven. Ik wilde zondag namelijk de remvoeringen van de trommels bekijken en ik kreeg in eerste instantie de trommel er al niet af en er terug op ging ook erg moeilijk. Ik heb de handremkabel helemaal teruggedraaid maar het mechanisme bleef op de een of andere manier een beetje open staan.
Waarschijnlijk zal daar voor een deel de oorzaak zitten.
-Volvo 66 \'79
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De handrem is onderdeel van de zelfstellende werking van de achterremmen. Onder de handremsleutel zit een tandwieltje en een gekartelde pal, die telkens opklikt en zo de remsleutel verlengt.
Om de remschoenen terug te stellen moet je dus die gekartelde pal ontspannen en terugduwen.
Je zult nu merken dat het rempedaal veel verder zakt, paar keer handrem aantrekken en het systeem staat weer 'aan'.
Blijft tobben met die remtrommels achter (weer een reden om blij te zijn met mijn 144's). Als je er aan gaat werken en/of dingen vervangen kan je er net zo goed ook gelijk twee nieuwe wielremcilinders instoppen, die zijn meest ernstig verroest.
Net als de vaste remleidingen, laat er nieuwe koperen voor op maat maken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2011
Dat zijn goede tips Marc, wanneer ik eraan ga werken ga ik proberen een heel set te vinden met wielremcilinders en remschoenen. En als ik dan toch alles uit elkaar heb liggen daar zal ik dat stelmechanisme ook meteen bekijken.
De vaste remleidingen vallen gelukkig wel mee. Laatst heb ik ze nog bekeken en er zat alleen wat oppervlakkig roest op, deze heb ik er met een staalborstel afgeborsteld en daarna bodembeschermer erop gedaan.
-Volvo 66 \'79
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Is nog makkelijk te vinden. De Dafclub heeft een magazijn in Veldhoven, de automaterialenhandel op de hoek kan alles nog bestellen, en dafhobby.nl verstuurt alles.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969