Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
aankoop 240 met 375.000 km. op LPG: aandachtspunten ?
#1
Zo, na lange tijd weer terug op het forum !
Tsja, een 240 is leuk, maar dan moet je er wel mee rijden ! Mijn '83'er GLE is eigenlijk te kwetsbaar om als dagelijks werkpaard te gebruiken, vind ik. Ik heb het wel gedaan, maar de auto gaat gewoon achteruit en vraagt aandacht om 'm netjes te houden. Resultaat: de 240 komt zelden de garage uit en dan heb je er weinig aan. Ter vervanging van zowel de 240 als mijn Citroën (huidige werkpaard) overweeg ik een late 240 sedan op LPG. Ik rijd zo'n 20 à 25.000 km. per jaar, dus dat kan wel uit. Ik wil gewoon een degelijk exemplaar zonder teveel fratsen die me dagelijks het 240-gevoel geeft, maar niet veel aandacht terug vraagt. Hij zal z'n beurten krijgen en hij mag onder de carport, maar dat is het dan.
Een late sedan op gas is nog niet zo makkelijk te vinden.... Ik heb er een op het oog; ga komend weekeinde even kijken. Het is een '92 er met 375.000 km. op de klok. Mijn vraag is of er specifieke aandachtspunten zijn voor zo'n 240 op gas. De kilometerstand is fors, maar dat hoeft geen probleem te zijn, lijkt me. Hoe zit dat trouwens met de gasinstallatie, verdamper e.d. ?

Is mijn veronderstelling juist dat je met een laat exemplaar een relatief veilige aankoop doet, als-ie er netjes bij staat ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#2
Hi,
Gerben, ik denk dat je het zelf ook wel weet maar hier wat punten om op te letten :Smile KM.teller heel( heeft geen kabel) even aandacht aan geven werkt ie wel?
Wieldraagarmen achteras,met name de Rubbers + reactie stangen ach je weet wel de beruchte klunk -Klunk ja!klunk bij het optrekken in z`n 1 en dan nog het druklager van de koppeling of ie kreunt ja dan wel nee, piepen doet ie ook soms (meer versleten dus)en evt lekage bij het koppelings huis.
Kachel vetilator leuk geintje als ie stuk is lees:prijzig;nou dat was het wel dacht ik zo! OOh ja!! laat hem even een tijdje rustig stationair draaien om te kijken of de injectors goed zijn valt wel mee toch, Winkmaar 350K blijft 350 K..... :-\ Smile
Antwoord
#3
Maar waarom is een late 240 betrouwbaarder dan de 240 GLE in de garage? ???
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
Het gaat niet zozeer over betrouwbaarheid; mijn GLE is zeker betrouwbaar. Het gaat mij erom dat ik een auto wil die een aantal winters goed doorkomt, zonder dat ik met pijn in de maag in de pekel moet rijden. Wel normaal onderhoud, maar geen troeteldier. Mijn GLE is daar te kwetsbaar en te mooi voor; ik wil 'm niet in een paar jaar op rijden. Dus een huis-tuin-en-keuken-240 en volgens mij zijn de exemplaren van de laatste bouwjaren daar het meest geschikt voor. Bovendien zoek ik er een op LPG; dat gaat in mijn GLE (B23E k-jet) lastig worden.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#5
Gewoon een 940 kopen kom je een paar winters wel mee door,zonder pijn in je buik.kost geen ruk zo`n beer van een Auto.. :-[
Antwoord
#6
Of een oude gle met K-Jet zonder belasting kopen en op lpg zetten.
Verhalen van problemen met LPG zijn maar voor een klein deel toe te wijten aan de motor en zijn brandstofsysteem Wink
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
Net mijn 240 sedan MY 91 GL automaat op gas G2 verkocht. Had 274.000 km de teller en het gas was er bij 166.000 km ingebouwd. Dus belangrijk is hoelang ligt deze er al in, m.a.w. loop je niet tegen een koprevisie aan.

Verder kan een 240 prima tonnen op gas rijden. Meestal is de gasinstallatie robuust, zonder veel problemen, maar vraag even na welk systeem er in ligt.
www.volvorider.web-log.nl<br />Volvo 240 estate Classic LE MY 93 nr 1046/1600<br />Volvo 240 sedan Super MY 91, G3<br />Volvo 850 sedan T5 MY 94 (alter II)<br />http://twitter.com/volvorider2
Antwoord
#8
Mijn Vialle verdamper uit 1989 stopte ermee bij 390.000 km. De rest blijft maar doorgaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  hulp bij aankoop XC90 2.5T XCTim 0 906 17 March 2023, 16:32
Laatste bericht: XCTim
  Aankoop volvo 240 1993 Basovlov 26 23.334 11 January 2018, 17:27
Laatste bericht: Volvo240
  Aankoop 740GL rseelt 7 7.082 7 July 2017, 07:14
Laatste bericht: Dirk342
  Aankoop V70 193 pk turbo lpg g3 1999 hoekk00 6 5.873 12 March 2015, 00:30
Laatste bericht: hoekk00
  Waarop te letten bij aankoop volvo! Marijn Kan Zo Zijn 1 3.101 13 November 2012, 18:50
Laatste bericht: Dopski
  aankoop tip volvoniba 22 12.799 19 May 2012, 10:04
Laatste bericht: Yellow240
  Overstap Saab naar Volvo, eerste adviezen voor aankoop 240 Jed 3 3.625 29 April 2011, 14:10
Laatste bericht: Bazis
  Volvo 240 aankoop advies witlof 11 11.584 22 April 2011, 13:49
Laatste bericht: witlof
  Vraag over aankoop 244 GL Automaat (dringend) joahim132 45 21.013 28 March 2011, 14:34
Laatste bericht: joahim132
  Tips voor aankoop van super polar uit 1991? Jaccie 11 7.691 5 March 2011, 21:44
Laatste bericht: volvorider2

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)