Topics: 5
Karakteristiek van de ophanging verandert inderdaad, maar die verandert ook met oude bussen, andere dempers etc. En dat is bij mij nou eens allemaal beter in orde bij de gemiddelde persoon hier
Ik heb personen met intrax veren gezien die los lagen bij opgekrikte auto, lekker is dat, moet je ook oppassen als je je auto laat zakken, wil niet weten wat er gebeurd als je hard over een hobbel gaat. Dat is bij mij in ieder geval niet zo. Zeker nog voor betalen ook?
En argumenten als ''koop maar een schroefset'' is typisch iets voor het 850 forum waar ze niets meer doen als een paar ruggen tegen de auto aan gooien en denken dat het dan wel goed is...
Ik ga er verder niet eens meer over in discussie, ik nodig ieder die dat wil uit eens een rondje in mijn 760 te rijden. Zeer zeker een veiliger weggedrag dan een standaard 700 serie..
760 | Groen | Snel
Topics: 22
ik denk dat we behoorlijk langs el kaar heen gaan hier. We moeten verschil maken tussen mensen met en zonder technisch inzicht. Neen, ik beweer niet dat iemand dat niet heeft, absoluut niet. Hier is dat goed vertegenwoordigd.
Maar ik heb het idee dat veel van de mensen die veren inkorten niet het inzicht hebben om te zien waar ze moeten stoppen, de veer te heet stoken zonder na de denken over de metallurgische veranderingen, over dat sommige veren inderdaad niet meer goed in de schotel liggen na inkorten en dat ze los komen te liggen. Daarnaast ook niet denken over de dempers en andere wielophangings-zaken. Die mensen zonder het technische inzicht om daar allemaal rekening mee te houden zullen vast wel eens de fout in zijn gegaan met veren inkorten. met gezond verstand hebben wij gekeken of die ene ring van de veer af kon, dat zit gewoon goed. voorspanning nog heel flink (10 x meer dan de Lesjoförs veer die ik heb).
Ik benadruk nogmaals dat ik het er mee eens ben dat het gevaarlijke situaties kan opleveren, ik denk echter dat het bij de Volvo's waarbij ik de boel goed bekeken heb, in beperkte mate, echt geen kwaad kan.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 10
Mee eens. Ik denk dat we idd langs elkaar heen gaan lullen op deze manier want wat Flip zegt ben ik het dan niet mee eens. Gewoon omdat, mits de verlagingsveren goed (!!!) gemonteerd zijn deze niet los in/tussen de schotels kunnen hangen. Zeker al bij een 850 niet. Haal hier, bij wijze van, dagelijks van een 850 voorpoten uit elkaar en heb nog nooit van de goede merken een los liggende veer aangetroffen. Zeg ik fout, ik heb 1x een losliggende Apex aangetroffen door verkeerde montage.
En ja, als je de auto dan wilt verlagen als leek zijnde (850 of niet maakt niets uit natuurlijk) dan heb ik persoonlijk liever dat men idd een paar duizend euro er tegen aan gooit, waarmee men ook terug kan gaan als het niet goed is, als de gemiddelde doe hetzelver snijder/kaaiert om het maar zo goedkoop mogelijk voor elkaar te krijgen. Zonder ook maar überhaupt iets te snappen van veerwerking, etc. Maakt ook geen ruk uit bij welk type / merk auto. Die sets zijn er niet voor niets !!
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Topics: 288
Ik denk dat de vermelding "don't try this at home" hier goed op zijn plaats is, alleen maar voor het geval er iemand pech heeft doordat hier gelzen heeft "dat het kan".. en er toch iets niet helemaal goed gegaan is, waarvan in dat rijtje de "best case scenario" is "de APK meneer heeft um afgekeurd.."
volledig eigen verantwoording dus..
Topics: 17
Dirk342 schreef:Mee eens. Ik denk dat we idd langs elkaar heen gaan vervelendlen op deze manier want wat Flip zegt ben ik het dan niet mee eens. Gewoon omdat, mits de verlagingsveren goed (!!!) gemonteerd zijn deze niet los in/tussen de schotels kunnen hangen. Zeker al bij een 850 niet. Haal hier, bij wijze van, dagelijks van een 850 voorpoten uit elkaar en heb nog nooit van de goede merken een los liggende veer aangetroffen. Zeg ik fout, ik heb 1x een losliggende Apex aangetroffen door verkeerde montage.
Intrax veren liggen voor los in de veerschotel als je m opkrikt bij een 240. Vrij link, apk afkeur, maar ze wilden er niets aan doen. Waren gemonteerd door een forummer van hier die eerste monteur is bij een volvo dealer....
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Topics: 10
Jambon schreef:Ik denk dat de vermelding "don't try this at home" hier goed op zijn plaats is, alleen maar voor het geval er iemand pech heeft doordat hier gelzen heeft "dat het kan".. en er toch iets niet helemaal goed gegaan is, waarvan in dat rijtje de "best case scenario" is "de APK meneer heeft um afgekeurd.."
volledig eigen verantwoording dus.. Dit is misschien nog wel de beste opmerking van de hele discussie tot nu toe.....
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
ja dat klopt.
Topics: 7
Eigenlijk wil ik hier nog geeneens meer reageren..
Maar ik vraag me toch af, of dat iemand me kan uitleggen hoe die veren er toch tussenuit kunnen? Ik zou hier graag meer info over willen? want tja, het is tenslotte levensgevaarlijk!.. ;D
Even zonder dollen, ik ben een M5 aan het ombouwen voor de Drift en Race dagen, en hier zit nu een SCHROEFSET van Ground Control onder.. En is in amerika je van het ongeveer..
Deze set kost meer dan 2000 dollar, en bij deze set, liggen bij wanneer de auto op de brug hangt, de veren LOS! Echter zie ik geen enkele mogelijkheid dat deze veren er ooit tussen uit zouden komen?
En dan even als worst case scenario gepakt, stel ze schieten van de schotel af... wat dan? dan zitten ze er scheef onder, maar de auto word nog steeds omhoog gehouden omdat de veer er nog (scheef) ONDERZIT! (LET OP!: Ik ga in al mijn verhalen er van uit dat wel het over een systeem hebben als bij de 240, dus voor MCpherson, en dat achter de veren vast zitten geschroefd)
En voordat de heeeele verstandige geleerden weer gaan reageren, als je geen geld hebt moet je maar gaan fietsen.. De jonge stelt een vraag of het kan, of dat het niet kan.. en ik leg uit dat het kan, maar dat je het niet moet doen voor de rij eigenschappen! maar voor de looks..
Dus waarom fietsen als je vet coole verlaagde volvo kan rijden, en het heeft maar 1 euro gekost voor de halve slijpschijf? ;D ;D ;D
Succes met slijpen iedereen!
Topics: 135
Wat een kippenhok hier. Met alle respect.
Ja het afzagen/afslijpen kan consequenties hebben t.a.v. de veiligheid. ÃÃn waarschuwing is dan zeker op z'n plaats. Als het puur om de centen gaat wacht dan even en verlaag je Volvo op een veiligere manier. Gaat er wat fout daarna? Kun je altijd de leverancier aanspreken. Als je gaat zagen en er gaat wat fout en de verzekering gaat je auto onderzoeken na een (zwaar) ongeval hang je flink aan de pan.
Dus het idee is leuk en de waarschuwing is op zijn plaats, maar laat het daar dan bij. Wie het wil proberen doet het toch wel namelijk. We zijn toch allemaal 'grote jongens'??
Ff ontopic:
Ik zit zelf te denken aan een complete verlagingsset voor mijn 940LPT. De dempers zijn zowat op. De veren hebben ook 3,5 ton lopen wiebelen, dus dan maar meteen de gehele mikmak.
En een tip voor de topicstarter: begin eens met je rubbers in je onderstel te vervangen door PU (als je dat nog niet gedaan hebt) Is niet goedkoop, maar kan je vertellen dat je gaat glimlachen als je dat (zelfs zonder verlaging) hebt vervangen. Een wereld van verschil als je richting een sportief onderstel wilt gaan.
En wat betreft verlagen. Je kan natuurlijk kortere veren nemen. Maar hoe is de staat van je schokdempers en wat is er nog over van de karakteristiek? Heb mijn 245 turbo destijds voorzien van gele koni's en 40mm verlagingsveren van Intrax plus PU bussen in de achteras. Hij sneedt als een warm mes door boter bij het nemen van bochten.
Conclusie; discussieer nu eens een keer niet in de 'frustratie modus' en probeer deze knul met positieve argumenten en (technische) ervaringen te ondersteunen in zijn wens. Dan komt hij er vanzelf achter wat de weg is naar zijn doel!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
voor een 940 zou ik doen:
-voorasverstevigingsbeugels 960 1995+, die kosten voor 2 stuks ~40 euro nieuw. wel met alle 3 de bouten vastmaken. scheelt best wat in het onderstuur.
-veerpootlagers aanpassen voor meer negatoef camber+caster. Janspeed heeft hier meer over verteld, zelf ook wel eens veerpootlagers hiervoor aangepast. Echt een goede verbetering in grip op de vooras.
-Poly bussen in de reactiestangen.
veel mensen slaan die 3 dingen over. Je kunt ze zelfs bij een standaard auto doen en het helpt al echt veel in wegligging zonder dat het comfort er slechter van wordt. Ook slijten de voorbanden niet meer zo aan de buitenkant af. Value for money is erg goed en als je die dingen overslaat heeft verlagen ook veel minder zin..
Daarnaast, zoals thesaint al aangeeft, bussen/veren/dempers!
Bij het gebruik van erg stugge veren kan het ook zin hebben om veerpootverstevigingsplaten te gebruiken, die zijn te koop bij de zweedse VOC zaken. MPRE.se bijvoorbeeld.
|