Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2009
Zuurstar schreef:O mijn Zweeds is ook niet al te best gewoon lezen gaat nog net maar technisch is toch weer anders, flenzen over het hooft gezien.
Ik wacht nog even met spullen bestellen, en hoop dat er toch nog iemand met een goed kant en klaar product op de proppen komt.
Anders zelf maar maken.
[img width=800 height=600]http://i869.photobucket.com/albums/ab256/zuurstar/Foto0043.jpg[/img] blok licht nu even op een karretje maar gaat als het b230fb blok van mijn vrouw klaar is weer in de motorbok.
Werk wel erg lekker zo'n motorbok, dat was een super goede aanschaf.
dikke ebay turbo ;D
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Ben wel benieuwd hoe lang hij het uithoud en of die 1000 euro prijsverschil idd nodig is.
Dit bedoel ik nou!
Is toch simpel en stukken goedkoper te maken.
Eerst alles hechten zoals op de foto dan bij de flenzen merken en weer los slijpen.
Alle buizen af lassen en terug monteren enz.
Moet je natuurlijk wel tijd hebben :
Lijkt me beter dan een RVS spruitstuk
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
meesterwerkje hoor, succes met het maken er van ;D
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
RVS blijft te heet. kan scheuren, uitlaatspruitstukken en de daar aan gekoppelde buis liever in "mild steel" , vervolgens inpakken, betere warmte afvoer...
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Black Moose schreef:meesterwerkje hoor, succes met het maken er van ;D
Is een voorbeeld en jammer genoeg niet van mij 8)
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Maar hoe wordt het nu netjes afgelast op dat voorbeeld met "vorm"behoud?
Dan lijkt deze iets eenvoudiger qua opbouw.
Staat volgende bij op blocket.se
turbogrenrör till volvo 8v
tillverkat i 316l (rostfritt) tigsvetsat med rotgas, 48mm pipor, t4 turbofläns.
passar tex volvo 142 med rakställd b23
finns bilder på röret monterat på motor med kkk29 turbo vid intresse. 2500:-
Dus RVS en in principe voor B23 in een 142. Zal dus ook in een 240 passen mits niet rechtop geplaatst in de 142.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
bij het andere exemplaar is rekening gehouden met gelijke buislengten...
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ziet er mooi uit dat rvs spruitstuk van blocket.se maar ik denk dat dat niet past in een gewone 2/7/900, eerder in een waarvan de voorkant verzaagd is.
rvs lijkt me trouwens goed te gebruiken, als je het toevoegmateriaal goed kiest zal dat echt niet stuk gaan.
Jambon schreef:bij het andere exemplaar is rekening gehouden met gelijke buislengten...
gelijke lengte is denk ik wat overgewaardeerd. kijk als je 500+ pk wil kan ik me voorstellen dat het echt winst gaat geven, bij de gewone vermogens is het mooi maar niet noodzakelijk.
trouwens, ik zou ook kijken naar een betere wastegate, als je zo een mooi spruitstuk gaat plaatsen. de volvo 5-bout flens wastegate is niet echt goed voor flow. niet alleen wordt de flow uit de turbine (enigsinds) gehinderd, de wastegate zelf is ook niet bijzonder effectief. bij steeds grotere turbines, betere uitlaatspruitstukken enzo komt er steeds minder druk in het uitlaattraject (voor turbo) en zal een wastegate steeds beter moeten worden wil ie effectief de boost laag houden. Ook is het mooi als de uitgang van de turbine wat vloeiender is, dat helpt ook met de spoolup (geen enorm effect maar wel een voordeel).
de ATP ultimate wastegate en de replicas daarvan zouden wat kunnen zijn. gelijk 76 mm uitgang.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
[quote=skidje ]
Maar hoe wordt het nu netjes afgelast op dat voorbeeld met "vorm"behoud?
Dan lijkt deze iets eenvoudiger qua opbouw.
Hoe eenvoudiger hoe beter! maar moet wel de turbo op de juiste plaats terecht komen.
En lassen tja als je het nog nooit gedaan hebt lukt het echt niet!
Heb zelf ervaring genoeg, 6 jaar monteur van lasapparatuur geweest dus dat is het probleem niet.
De ruimte waar de turbo moet komen is beperkt en dus het probleem!
Kwa flow kan ik wel een beter en simpeler spruitstuk bedenken maar daar heb je de ruimte helaas niet voor
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 68
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2011
zoiets ?
[img width=798 height=600]http://i218.photobucket.com/albums/cc192/TimMaatman/Jelmar%20Volvo%20turbo/20101015_003.jpg[/img]
[img width=798 height=600]http://i218.photobucket.com/albums/cc192/TimMaatman/Jelmar%20Volvo%20turbo/20101017_001.jpg[/img]
[img width=798 height=600]http://i218.photobucket.com/albums/cc192/TimMaatman/Jelmar%20Volvo%20turbo/20100918_008.jpg[/img]