Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Ik zit hier in een discussie dat, nu er zoveel sneeuw en gladheid is, wij met onze achterwielaangedreven bakstenen zwaar in het nadeel zijn tov voorwielaandrijvers.
Nou zal dat wetenschappelijk wel onderbouwd zijn maar ik merk er niks van.
Mijn 244 staat op stal maar de 945 stuur ik probleemloos van A naar B.
En aan de andere kant, waarom produceerde volvo tot aan de 850 dan achterwielaandrijvers?
OK de V70 enz is voorwiel, moderner, beter over nagedacht?
Hoe zit het nou precies, wat is jullie mening/ervaring?
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Dat je met een voorwielaangedreven auto bij glad weer makkelijker van zijn plek komt dat lijdt geen twijfel.
Berichten: 726
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2009
Jep meer gewicht op de voorwielen heeft natuurlijk een voordeel bij het wegrijden, maar overstuur is makkelijker te corrigeren in de sneeuw dan onderstuur.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Berichten: 160
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2008
ik heb het idee dat achterwiel aandrijving juist beter werkt.
Helaas geen Volvo meer..
Berichten: 23
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2008
ZwerverRoodbaard schreef:Jep meer gewicht op de voorwielen heeft natuurlijk een voordeel bij het wegrijden, maar overstuur is makkelijker te corrigeren in de sneeuw dan onderstuur.
daarom rijd ik nu ook liever in m'n 2 serie.... de V70 laat ik lekker staan.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Bill schreef:Ik zit hier in een discussie dat, nu er zoveel sneeuw en gladheid is, wij met onze achterwielaangedreven bakstenen zwaar in het nadeel zijn tov voorwielaandrijvers.
Nou zal dat wetenschappelijk wel onderbouwd zijn maar ik merk er niks van.
Mijn 244 staat op stal maar de 945 stuur ik probleemloos van A naar B.
En aan de andere kant, waarom produceerde volvo tot aan de 850 dan achterwielaandrijvers?
OK de V70 enz is voorwiel, moderner, beter over nagedacht?
Hoe zit het nou precies, wat is jullie mening/ervaring?
voorwielaandrijving trekt het voertuig achter zich aan en werkt als het ware de "rommel" ad kant. Achterwiel aandrijving moet alles inclusief voertuig voor zich uit duwen.
eea icm met de rijkunst van de bestuurder, banden, omstandigheden...
waarom Volvo tot op hoge leeftijd achterwielaandrijving produceerde? die techniek hadden ze al en kost geen ontwikkelingsgeld zolang je het toepast..
overigens waren ze r natuurlijk even lang mee bezig, het prototype van de 800 heeft al in SE een tijdje in vermomming rondgereden (de maten kwamen prima overeen met een Amerikaanse coupÃ
, ben alleen de naam ff kwijt, zijn foto's van..) terwijl de showroom alleen "de oude techniek" aanbood..
Berichten: 205
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2010
Jambon schreef:eea icm met de rijkunst van de bestuurder, banden, omstandigheden...
Vooral dat ja
Ikzelf vind het ook leuker om met een RWD in de sneeuw te ryden dan met een FWD, onderstuur is minder goed te controleren, voel je niet zo aankomen, en is minder leuk
plsvolvoprojects.blogspot.com
Berichten: 167
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2008
Bill schreef:En aan de andere kant, waarom produceerde volvo tot aan de 850 dan achterwielaandrijvers?
OK de V70 enz is voorwiel, moderner, beter over nagedacht?
Ik denk dat voorwielaandrijving vooral goedkoper te produceren is...
Behalve als motor achterin ligt
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ArjanV schreef:Ik denk dat voorwielaandrijving vooral goedkoper te produceren is...
Behalve als motor achterin ligt 
iig tav van de totale bouw vd auto......daarnaast uiteraard de extra rumte door het ontbreken van de cardantunnel..
Berichten: 44
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2009
Jongens, ben ik nou de enige die met z'n baksteen een rustig stukje industrieterrein opzoekt voor een paar rondjes sneeuwdriften? ;D ;D ;D 10 keer liever een kont die uitbreekt dan een neus die wegglijdt..... En als we een keertje niet van de plek afkomen pakken we de schep uit het laadruim. RWD is in ieder geval LEUKER.
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.