Topics: 58
Bestaat er een turbo ombouw kit voor een B200K motor?
Of is dit überhaupt mogelijk om een turbo te plaatsen op een carburator motor?
Topics: 288
elke motor kan in principe worden voorzien van een turbo of compressor, zolang de marges maar niet overschreden worden. Volvo leverde in het verleden zelf diverse tuningsets voor de motoren, tegenwoordig ben je aangewezen op oa de autosporthandel en eigen kennis en kunde..
Topics: 52
Is mogelijk met een drawthrough setup: turbo zuigt aan vanaf de carburateur. Nadeel: turbo moet keramische afdichtingen hebben, prijzig dus.
Mogelijkheid twee: je carburateur ombouwen zodat deze geschikt word voor overdruk.
Makkelijkste oplossing: B230FT blokje op de kop tikken inclusief kabelboom en computer e.d. Deze oplossing is misschien nog wel goedkoper ook dan alle onderdelen los bij elkaar sprokkelen en bij elkaar bouwen.
Topics: 82
Blow-through dus. Maak de carb luchtdicht, zet de turbodruk op de vlotterkamer en verhoog de opvoerdruk van de benzinepomp. Min of meer.
Met deze opzet kan je er een intercooler tussen zetten, dat schiet lekker op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 33
de ombouwkit bestaat niet. de "K" carburateur is niet geschikt voor turbo, je wil sowieso iets wat niet vaak gedaan wordt (nooit gedaan volgens mij)
houd rekening met compressie, die kan te hoog worden. de uitlaatkleppen van een turbo zijn sodium gevuld en geleiden beter hitte. voor een heron kop zijn (voor zover ik weet) geen sodium uitlaatkleppen te koop/vinden
zet het idee uit je hoofd
Ik wist dat het een 'speciaal' idee is.
Maar ik dacht op die manier een vinnigere turbomotor te verkrijgen in vergelijking met een injectie.
Heb da toch altijd gehoord dat een carburator vinniger is dan een injectie.
Topics: 22
enige moment denk ik dat een carb echt een klein beetje extra kan geven dan injectie is bij gebruik van dubbele webers (DCOE) of iets nieuwers/beters dan dat. Dat vooral omdat de carb de benzine eerder in het aanzuigtraject mengt met de aangezogen lucht.
In Zweden zie je best veel carb+turbo ombouwen. Het kan, alleen telt dan vaak dingen als verbruik niet echt maar willen ze gewoon zo hard als kan gaan voor zo weinig mogelijk geld. Veel tijd steken in het goed afstellen, dan kan het wel. Zelf zou ik er niet aan beginnnen. Als je turbo wil zou ik ombouwen naar injectie, dat is als je de de hele ombouw in beschouwing neemt relatief niet eens zo gek veel werk.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 52
Voor een felle motor zou ik dubbele webers installeren. Een turbo heeft ook turbolag...
Wat zou dat ongeveer kosten zo'n dubbele webers nieuw?
Een B200K kan toch tot 170-180 pk aan, en dat je toch nog veel km kan rijden?
Topics: 41
B200K? 180 pk neem je moeder in de maling... ;D