Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
behoorlijk trilling bij verminderen snelheid
Bij mij 245 diesel (Van) heb ik last van een behoorlijke trilling alleen als ik snelheid verminder van ongeveer 30 km/h tot stilstand. Eerst dacht ik dat het aan de motor lag omdat net de distributieriemen vervangen zijn en de kleppen gesteld. Toen ik tijdens het rijden echter de motor uitschakelde en afremde (maar ook bij het laten uitrollen) gaat er een behoorlijke trilling door de hele auto. Nu denk ik dat het aan de aandrijfas of de achteras ligt. Ik voel tijdens de trillingen niets aan de versnellingspook of het rempedaal. Wel begint het stuur behoorlijk mee te trillen. Heb verder in het forum al gekeken maar dan gaat het niet over trillen bij lage snelheid. Bij gewoon doorrijden heb ik er geen last van. Juist tijdens files en daar zit ik elke dag wel in, helaas... Het is wel raar dat het na die reparatie is gebeurd. Trouwens twee weken na die reparatie zijn ook de schijfremmen en remblokken vóór vervangen, daar ligt het dus niet aan omdat hij verder goed remt.

Iemand een idee??
Antwoord
kijk eerst maar eens of je wielmoeren vast zitten.. en verder, als er iets mis is altijd eerst de laatste reparatie checken...

Het meest bizarre wat ik heb mee mogen maken is een losse remklauw ad voorzijde, 1 bout weg.. gelukkig was ie op dat moment "slepend" dus geen kans op blokkeren..

3 dagen ervoor nw schijven en blokken..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Smile Wielmoeren zitten goed vast! reparatie is bij een volvogarage gedaan, zal bij hun nog even navragen! Ik laat het vervolg weten. Maar als er nog tips zijn?
Antwoord
koen diesel schreef:Het is wel raar dat het na die reparatie is gebeurd. Trouwens twee weken na die reparatie zijn ook de schijfremmen en remblokken vóór vervangen, daar ligt het dus niet aan omdat hij verder goed remt.

Iemand een idee??

Zoals ook de vorige reactie: waarschijnlijk ligt het aan de laatste reparatie die er is gepleegd. Trillen kan duiden op kromme remschijven of andere remproblemen, dus ik zou het eerst daar in zoeken. Waarschijnlijk heeft deze trilling last van een resonantie: als wielen exact ronddraaijen met het juiste aantal omwentelingen per minuut, dan gaat er blijkbaar iets vibreren. Aangezien je stuur ook meetrilt zou ik het in eerste instantie in de voorwielen zoeken (dus de remmen).
Antwoord
1 van de naven was vuil voordat de schijf er op ging zodat de schijf niet "draagt"... 1 van de montageboutjes van de schijf zit los waardoor het wiel wel vast zit maar niet zuiver recht...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Garage heeft vandaag proef gereden om te bepalen wat het zou zijn. Zij denken dat er iets is met de aandrijfas. Tussenlager of kruiskoppelingen niet goed meer. Ze gaan a.s maandag verder kijken, vandaag helaas geen tijd. Er is dus een behoorlijke trilling zeg maar dreunen door de hele auto optredend bij een snelheid minder dan ca. 40 km/h tot 0. Bij hogere snelheid is er niks meer aan de hand en rijdt de auto prima ook bij optrekken en gas loslaten. Het is alleen bij lage snelheid!
Zelf na garagebezoek gevoeld aan de aandrijfas vlak bij versnellingsbak. Als je dwars aan de aan de aandrijfas trekt dan voel je wel wat speling. Weet iemand of die speling er mag zijn of moet dat echt stevig voelen?
Antwoord
Dwars-speling mag er in principe niet zijn.
Alleen zou ik dan denken dat het erger wordt bij toenemende snelheid, hoe meer toeren de as draait, hoe meer G-kracht de onbalans imers creëerd zou ik denken.....

Maar ja wat de ÃÃn IETS speling noemt durft de ander de snelweg niet eens meer mee op ;D
Dus wat noem je iets??
Antwoord
Tja hoe leg je de speling uit in woorden. Als ik moet schatten kan ik de as 0,5 mm dwars op de auto heen en weer bewegen.
Antwoord
Da's best veel. Ik heb wel eens een versleten 5 bak (M47) gehad die had hetzelfde. Lekte ook behoorlijk. Geen trillingen overigens.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Oeps en tja, versnellingsbakolie die is eigenlijk niet meer ververst of gecontroleerd toen ik zelf de motor vervangen had bij 400.000 km voor een andere motor 9 jaar geleden (destijds 50.000 km daarvoor gereviseerd). Nu heeft de auto bijna 540.000 gelopen en ik wil graag de 6 ton halen.... Aandrijfas is daarvoor al een keer vervangen. De 245 Van is trouwens van 1990 en die heeft dus blijkbaar de M47 bak (vijfbak).
Ga morgen het peil maar eens controleren aangezien het ophangrubber bij de aansluiting aandrijfas versnellingsbak wel vettig is. Het schakelen gaat trouwens erg soepel en daar komen geen rare geluiden uit o.i.d.
Blijft het wel raar dat het dreunen juist na een reparatie komt van alleen distributieriemen vervangen en kleppen stellen. Ben benieuwd wat de garage maandag vind. Ik heb momenteel geen beschikking over een sleutelruimte anders had ik zelf wel het een en ander nagekeken. Met dit weer buiten sleutelen is niet echt lekker....
Tips welkom en ik hou jullie op de hoogte van hopelijk de oorzaak! Want ik ben nu wel erg benieuwd en file rijden is nu niet echt fijn, los van het feit dat het dreunen niet goed is voor wat dan ook voor de auto.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Trilling in aandrijflijn (cardanas) marc-f 7 4.130 26 May 2023, 11:38
Laatste bericht: Marc1970
  automaatbak BW35 geeft behoorlijk harde klap bij schakelen lyries 8 7.119 3 October 2011, 19:41
Laatste bericht: volvodutchy
  244 '85, trilling > 110 km/u Bzz 3 3.027 29 August 2011, 13:45
Laatste bericht: Marc1970
  M47, zonder mechanische telleraansluiting, hoe snelheid signaal te krijgen? stockholmmarathon 6 4.254 14 May 2010, 23:48
Laatste bericht: Dopski
  Brom en bokkend geluid/trilling door het hele chassis ronsvolvo 6 9.131 11 November 2009, 21:57
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)