Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Correctie: Haynes en Greenbooks zeggen nee!.
Ik ben een paar dagen verwijderd van het vervangen van mijn cilinderkop. Hoewel er twintig kopbouten zijn (10 oude kop, 10 vervangkop) en eventueel verlengde exemplaren vervangen kunnen worden, wil ik toch weten of ze eventueel door nieuwe exemplaren vervangen kunnen worden.
De afmeting tot de kop van de bout lijkt niet of nauwelijks (0,5mm) af te wijken.
Correctie:
oud:136.7mm
nieuw: 133.5mm
Hoewel het oude type dan weer 'ingekort' wordt door de ring.
Ringetje nu niet bij de hand. Maar is denk ik iets korter dan die 3.2 mm.
De Haynes zegt dat oud door oud vervangen moet worden. Greenbooks zeggen 'do not interchange different types'.
Heeft iemand hier ervaring mee?
244 DL '76
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Geen ervaring mee, maar ik zou de nieuwere proberen. En wel omdat deze man het ook vindt: "I am firmly in the camp of those preferring to use the new style bolts".
http://www.pbase.com/stealthfti/hb
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Gezien de technische aard van dit topic heb ik er een sticky van gemaakt. Lijkt mij handig voor veel andre rijders om dit te weten.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Bij losschroeven kleppendeksel (en nu er ook op het type bouten gelet is) bleek dat ik al met het nieuwe type rondreed!!
244 DL '76
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
oud type moet je natrekken als motor is afgekoeld
nieuwe type zijn rekbouten en klaar als ze op moment/graden staan.
deze kan je meerdere keren gebruiken mits ze binnen de max. rekmaten zitten
.
Berichten: 22
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2013
ik dacht dat je rekbouten juist maar eenmalig kunt gebruiken?
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Marc1970 schreef:Geen ervaring mee, maar ik zou de nieuwere proberen. En wel omdat deze man het ook vindt: "I am firmly in the camp of those preferring to use the new style bolts". http://www.pbase.com/stealthfti/hb
Ziet er interessant uit, maar niet bepaald duidelijk/overzichtelijk beschreven.
Volgens Haynes en Olving is methode vd oude kopbout:
60Nm, 110Nm, warmdraaien + 30 min afkoelen, elke bout 30 graden losdraaien en weer naar 110Nm.
En de nieuwe kopbout:
20Nm, 60Nm + slag van 90 graden.
Ik vind het verschil zo groot... dus wil hierbij even vragen of er mensen zijn die inmiddels oude door nieuwe hebben vervangen en wat hun ervaringen zijn.....
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Nou ik heb inmiddels uitgebreid dat artikel gelezen op
http://www.pbase.com/stealthfti/hb, en heb (bij gebrek aan winkels met oud type kopbouten) deze week het nieuwe type gemonteerd. Volgens mij gaat het gewoon goed!
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012