Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bij oplopen toeren gaat mn acculampje branden
#1
Vanochtend kreeg ik mn auto niet aan de praat. Het starten ging niet. Gelukkig lukte dat vanavond wel weer in 1 keer. Maar tijdens het rijden bleek dat mn acculampje + Brake failure + parking brake tegelijkertijd gaan branden, zogauw de toeren oplopen. Hoeveel toeren weet ik niet precies, maar zeg maar 15km/u in 1, 40 in de 2, 75 in de 3 etc. Zogauw ik opschakel is het weer weg.

Nu zit ik te denken: de wind van de ventilator icm het vochtige weer/regen een sluiting?
Spanningsregelaar kapot? Die kan zoveel spanning niet omzetten?
Koolborstels worden warm en zijn versleten?
Accu is te leeg?

Iemand andere suggesties? Kan ik er mee doorrijden of kom ik dan met lege accu te staan?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#2
Zojuist nog even de spanning gemeten met de motor uit: 13.0 volt, met de motor aan (stationair): 13.5 volt. Ik moet wel toegeven dat het een goedkope voltmeter is, maar in mijn honda meet ik ook 12.8 volt met motor uit.

Iemand suggesties?
Kan ik morgen met Volvo naar mn werk of moet ik op de motorfiets?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#3
als de toeren oplopen gaan de borstels zweven, dus minder contact, tijd om te vervangen. Aan de laadspanning kun je zien dat ie dus wel in staat is om goed te laden (in goede staat tussen 13 en 14+) Je zult em er toch een keer en op korte termijn uit moeten halen. Meet voor de zekerheid ook nog even de accuspanning als ie even uit is. En voor zolang het duurt, laat um heel even lopen zonder ingeschakelde verbruikers, dan is iig je accu op peil om weer te kunnen starten.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Bedankt voor je reactie. Ik ga zo nieuwe koolborstels bestellen. Dit betekent denk ik dat ik er nog wel mee kan rijden. Misschien domme vraag: De koolborstels zorgen toch voor het sleepcontact?

Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#5
Staan de V-riemen op spanning ?
Antwoord
#6
job245 schreef:Bedankt voor je reactie. Ik ga zo nieuwe koolborstels bestellen. Dit betekent denk ik dat ik er nog wel mee kan rijden. Misschien domme vraag: De koolborstels zorgen toch voor het sleepcontact?

klopt, koolborstels zijn (meestal) een geheel met de spanningsregelaar. Dus gewoon een nieuwe spanningsregelaar kopen.

verder: bij oplopen van toeren kost het aandrijven van de dynamo meer kracht dus kans op slippen van de V-riem is dan groter.
m.a.w. V-riem opspannen indien nodig.

Ermee rijden is wel risico lopen dat je de accu leegtrekt. Niet te veel stroomverbruikers tegelijk aanzetten.
Antwoord
#7
Het instructieboekje:
N.B.: als de ventilatorriem slipt of wanneer de riemspanning te slap is waardoor de dynamo niet bijlaadt gaan behalve dit lampje (laadstroom) eveneens het lampje handrem, defect remcircuit en gloeilamp branden.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#8
ruuds70 schreef:....gaan behalve dit lampje (laadstroom) eveneens het lampje handrem, defect remcircuit en gloeilamp branden.

...nog meer verbruikers.. Big Grin

job245 schreef:De koolborstels zorgen toch voor het sleepcontact?

het zijn idd sleepcontacten, alleen op een "kaasschaaf" die rotor heet en daardoor afslijten, zul je zien als je de oude en de nieuwe set in je handen hebt..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
Bedankt voor jullie reacties. Vanochtend van Groningen naar Drachten gereden, dat ging prima. De koolborstels zijn besteld, bij het monteren zal ik gelijk de riem even checken of die op spanning is. Ik laad wel even weten hoe het afloopt.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#10
let bij je riem ook op of ie niet te diep ligt, een goede riem ligt "op" de poulies, hij loopt als het ware op de "tandjes" en niet de zijkanten..

en afstellen... je hoeft er geen viool op te spellen hè... anders kost het je de dynamolagers..

op de vraag "wat is de juiste spanning?" is in tekst lastig uitleggen, meer een gevoel, er zijn mettertjes voor in de handel, maar dan moet je ook weten wat bij de auto voorgeschreven is...

ok nog eentje, mocht je V-snaar op gegeven moment "piepen" , gebruik dan aub geen kaarsvet om er vanaf te komen, je reinste kolder..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Richtingaanwijzers en gevaarlichten blijven branden (soms) huib 3 5.519 17 June 2017, 17:16
Laatste bericht: Marc1970
  Achteruit-rijdlichten blijven branden martien van moorten 1 2.849 10 September 2016, 23:30
Laatste bericht: Marc1970
  Sluiting in knipperlichtrelais of gaat het blokkeersysteem kapot ? Ap. 8 8.789 6 April 2016, 17:54
Laatste bericht: Ap.
  remlichten blijven branden henkoman 1 3.267 14 February 2016, 21:05
Laatste bericht: Marc1970
  Controlelampje verlichting blijft branden - Volvo 264 1979 bartboos 6 6.392 25 January 2016, 11:54
Laatste bericht: Wijnand
  Lampjes dashboard gaan branden tijdens rijden. Madman 7 8.054 28 November 2015, 17:42
Laatste bericht: Marc1970
  dashboard controlelampjes branden niet jos245 16 13.617 13 November 2015, 19:32
Laatste bericht: boedr
  instrumentenpaneel lampjes branden niet jootman 7 7.718 15 September 2015, 17:36
Laatste bericht: jootman
  motor slaat af als lamda sonde lampje gaat branden Jaap SHREK 5 6.412 5 March 2015, 11:49
Laatste bericht: Jaap SHREK
  Lampje koplamp gaat steeds snel stuk. Nicolaas H 20 16.158 2 May 2014, 01:41
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)