Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
Onzin. Je moet het officieel zelfs kaal aanbieden als je naar dezelfde keurmeester gaat.
Dus als je die tactiek probeert en je eigen veiligheid op t spel wil zetten neem dan een andere garage.
Anders gewoon rekening houden met 300-500 reparatie kosten als je het door de garage laat fixen.

Remschijven zijn bij goed shoppen dusdanig goedkoop dat ik nooit een enkele schijf zou vervangen.
Antwoord
(1 October 2021, 20:40)940 station 1992 schreef: Hoi Grey240Polar,

Bedankt voor je uitleg en foto, erg gemakkelijk te zien voor wat betreft die leidingenSmile

Heb het plaatje zo goed als ik kon dicht gelast. Denk dat er wel om de 20mm een las zit, maar wel erg rommelig.
Weet even niet of ik een nieuw (afwatering?) gat erin moet maken zoals origineel? Of is dat weer vragen om moeilijkheden?
Kan er dan wel makkelijker bij misschien nog een keer anti roest met zo'n slangetje in koker te spuiten voor piece of mind.
Krijg het echt niet beter, hoop niet dat de keurmeester in lachen uitbarst en vraagt welke prutser hieraan heeft gelast...
Misschien moet ik hem maar even voorbereidenSmile

Ik heb geprobeerd de schijfrem linksachter roestvrij te krijgen, maar is al te ver heen, krijg de ingebrande roest er niet meer af.
Dus dat wordt toch een nieuwe.
Zie net dat ze alleen per 2 verkocht wordenSad

Ga de spetters en lasrupsen eerst eens met een lamellenschijf op de haakse slijper glad slijpen. Niet helemaal glad met de rest van het plaatwerk, maar iig zdd je beter de las zelf kan beoordelen. Gebruik de ongelaste stukjes om met een schroevendraaier de hechting te testen. Trek je stukjes plaatwerk los, dan is de las te ondiep en zou ik de boel eraf trekken (letterlijk) en opnieuw beginnen.

Ik lees net dat fluxcore lassen de nodige verschillen met MIG/MAG lassen (wat we ook "CO2-lassen" noemen) met zich meebrengt, en dat het leggen van mooie lasrupsen hiermee niet zo vanzelfsprekend is als ik had aangenomen. De fluxcore laat een slak op de las achter die je eerst moet verwijderen om er nog een keer overheen te kunnen lassen.
Daar staat wel tegenover dat het veel minder gevoelig is voor wind. Bij MIG/MAG lassen kun je niet buiten lassen tenzij er weinig wind is omdat anders het beschermgas wegwaait.

Als je geen bescherming aanbrengt tegen water, dan is het wachten tot het op dezelfde plek weer helemaal rot wordt en bovendien in een rottempo Wink . Sowieso zou ik het afwateringsgat weer aanbrengen en de holle ruimte beschermen met een geschikt product. Je hebt in het filmpje gezien dat plaat over plaat maar een tijdelijke oplossing is. Hoe meer lagen plaat op elkaar, hoe meer plekken waar vocht zich er lekker tussen kan nestelen.

Met de remmen wil je geen risico nemen, de dingen hierin altijd per paar vervangen, en dan doel ik vooral op de remschijven en -blokken. Het zijn daarvan de kosten ook niet. Ik heb wel eens op de achteras zowel de remschijven als -blokken als -klauwen voor onder de €300 vervangen door alles gloedjenieuw.

Ik zie in deze thread een tweedeling ontstaan tussen "veilig" en "goed genoeg voor de APK". Ik ben in geval van twijfel altijd voor die eerste, maar weet ook dat je met veel weg kunt komen, zolang het maar niet geconstateerd wordt. Het boeit me totaal niet als iemand willens en wetens zijn eigen veiligheid in gevaar brengt zolang die maar geen anderen in gevaar brengt. In dit overbevolkte landje kun je dit echter niet meer los van elkaar zien.

(1 October 2021, 20:36)Marc1970 schreef: Nou ja, ik denk dat Koning Klant ook een hele poos bleef vragen naar RWD Volvo's, de FWD 850 (met z'n revolutionaire achterlichten) liep gelijk op met de 940.

Ik doelde niet op RWD, maar de achterwielophanging. Anno jaren '80 was een starre achteras onder een RWD-personenwagen iets dat de meesten* al lang achter zich hadden gelaten, laat staan in de jaren '90.
Het star zijn op zichzelf is niet het probleem, wel het hoge onafgeveerde gewicht van een dergelijke as. Onafhankelijke achterwielophanging (IRS voor independent rear suspension) i.c.m. RWD had daardoor al lang geleden zijn intrede gedaan.

Deze aandrijflijn was zelfs in mainstream auto's al langer gangbaar en niet alleen bij luxemerken als BMW, Jaguar en Mercedes. Denk bijv. aan de Ford Granada en later Scorpio, maar ook de Sierra had RWD i.c.m. IRS (de Mondeo was pas de eerste FWD Ford in die klasse). Opel Omega en Senator, ook RWD i.c.m. IRS. Eigenlijk heeft Volvo zich daar maar relatief kort aan gewaagd in de 960 (en IIRC de 780). Daarna was het alleen nog maar FWD/4WD.

Ik heb het hier overigens bewust alleen over die lompe starre as met daarin de aandrijfassen en het differentieel (wat de Britten daarom een "live axle" noemen), niet op de relatief lichte starre assen van FWD auto's van o.a. de 400-serie**.

*) voordat je het vraagt: ja het was voor mij ook een verrassing dat de retro Ford Mustangs het nog tot (ik geloof) 2015 met een starre achteras moesten doen. En er zijn meer uitzonderingen.
**) laten we de De-Dion as die onder de RWD 300-serie zat ook niet vergeten.

(1 October 2021, 23:54)Volvo240 schreef: als je dit gewoon beetje vlak maakt wat verf erover geen keurmeester die het afkeurt hoor.
apk is alleen maar een visuele inspectie uiteindelijk meer is het niet.
en een remtest en roet/co test dat is alles.
heel hocus spocus over 1 plaatje jonge jonge hee.

Had vroeger een leraar op school die plamuurde zn hele wagen (Ford Taunus) van boven tot onder achter tot voor.
En natuurlijk mooi high end afgewerkt met kwast en roller met verf van de action zo kom je ook gewoon je apk door hoor.
Ook nog is rijden op lpg terwijl die als benzine op kenteken staat.
Even de tank eruit met apk en schakelaartje.
Zo gaan die dingen. Maarja wie let daar nou op op straat geen mens die erna kijkt.
Er zijn ook mensen in de wereld die creatief zijn met krant ja mensen je leest het goed.
Heb het zelf ook wel is mee gemaakt zon krant creatie bij een van me vorige auto's of crea met van dat loodband achtige spul.
En zo zijn er nog wel meer van die beunpraktijken heb er al genoeg van gezien en gehoord.
Als je wil kun je zo rijden voor een paar knaken en appel en ei.
En dat gebeurt ook echt.

Ha ja, dat kan bij een Volvo ook. Onderstaande filmpje had ik al eens naar gelinkt en is een pracht van een voorbeeld dat het met kranten en plamuur kan en hoe plaatjes over plaatjes op een gegeven moment ook de geest geven. Dit is een mooi voorbeeld van een auto die bij een serieuze botsing waarschijnlijk gewoon samen zou vouwen.

1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Wat een gezeik zeg over keurmeesters hele tijd.
Dacht dat het een volvo forum was hier.
Antwoord
Mis ik iets? Ik zie in deze thread geen gezeik over keurmeesters, wel over of iets APK-waardig en veilig is.
Antwoord
Ik heb van de week even het linker achterwiel gedemonteerd om even die remschijf te bekijken (apk afkeur) en te zien of de roest te verwijderen is, en kwam erachter dat de centreer pin waarmee remschijf vastzit, ontbreekt of is afgebroken...
Dit zou maar zo eens de reden kunnen zijn waarom de schijf nog niet vervangen is.
Deze afgebroken bout misschien muurvast.
De roest overigens op de remschijf is niet meer met staal spons/borstel te verwijderen.
Ik kan morgen nog eens voorzichtig een poging wagen met een slijptol, zodanig dat er natuurlijk wel dikte overblijft.  Smile
(Heb overigens bij een apk keuring nog nooit de dikte van remschijven zien meten, weet niet of dit voor apk nodig is?
Ik had al nieuwe remschijven besteld, maar deze werden dusdanig laat in volgende week bezorgt (moet Volvo vóór a.s. donderdag ter herkeuring aanbieden...), dat ik ze heb afbesteld. 
Anders morgen even Nordicar bellen of ze deze op voorraad hebben mocht de slijptol methode niet werken.

Mvg.
Antwoord
Als de centreerpin ontbreekt, dan zou je de schijf van de naaf moeten kunnen nemen. Dat kan door roest makkelijker gezegd dan gedaan zijn, overigens.
Als die is afgebroken, dan moet je iets van een kop zien zitten die de schijf tegen houdt. Is de kop helemaal eraf en zie je een stukje draadeind: mooi, dat houdt de schijf nl. niet meer vast. Roest wel en dat kan dus aardig vast zitten.

Ik heb het vervangen van de remschijven/-blokken/-klauwen (achter) overigens hier op dit forum met foto's gedocumenteerd. Het zal voor een 700/900-serie niet anders gaan.
De remklauwen zaten behoorlijk vast, ook al waren ze driekwart jaar daarvoor nog door de APK gekomen. Bij de inspectie zag ik ook dat de schijven ietsje onder het minimum zaten, en ja, als je daar dan toch bezig bent doe je dat ook maar meteen ff.
Met zo'n kleine onderschrijding van de minimum schijfdikte krijg je m.i. echt geen afkeur. Teveel roest wel, maar dat heb je al ondervonden.

Ik vind het geen goed idee om de roest op een remschijf te lijf te gaan met een haakse slijper. Dat krijg je m.i. nooit perfect vlak eraf. Een kleine afwijking in dikte van de schijf zorgt al voor trilling bij het remmen, maar ja, als de nieuwe schijven toch al onderweg zijn... Kun je niet met het APK-keurstation bellen en uitleggen dat je wat vertraging hebt?
Een beetje schappelijk bedrijf gaat m.i. niet moeilijk doen, zeker niet als ze geen officieel afkeurrapport hebben afgegeven (wat eigenlijk wel zou moeten maar vaak niet gebeurt).
Antwoord
En roestige rand eraf halen is misschien nog te doen. Maar het remoppervlak mishandelen met een slijpschijf... grapje toch mag ik hopen.
Antwoord
Wink 
...ik heb al bericht gehad van de kerstman...

[Afbeelding: bcd7cf0dea4070135fc5b35507dc8b1e.jpg]
Antwoord
Waar zie jij nou weer dat iemand het remoppervlak wil mishandelen met slijpschijf?
Grootste grap ben jij volgens mij hier.
Denk dat ie gewoon wat vliegroest verwijderen wil of misschien iets roest bij de rand weg wil halen.
Antwoord
Dat zou mooi zijn.
(3 October 2021, 13:47)940 station 1992 schreef: De roest overigens op de remschijf is niet meer met staal spons/borstel te verwijderen.
Ik kan morgen nog eens voorzichtig een poging wagen met een slijptol, zodanig dat er natuurlijk wel dikte overblijft.  Smile
Ik ben een grap volgens jou. Kan kloppen, ik heb bestwel veel zelfspot.
Zelfreflectie vind ik ook een mooi woord trouwens.

/offtopic.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen Latten 4 2.459 1 April 2022, 17:01
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen en jullie mening over mijn aan te schaffen 245 Bacchus 35 21.099 23 December 2021, 18:36
Laatste bericht: Kogelman
  even voorstellen Tjalling 0 1.719 20 May 2018, 11:49
Laatste bericht: Tjalling
  Voorstellen jos380se 0 2.578 1 November 2016, 23:35
Laatste bericht: jos380se
  ff voorstellen shailo 1 3.183 23 July 2015, 22:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  FF voorstellen RM 6 5.071 23 September 2010, 07:12
Laatste bericht: RM
  uit Argentinië, even voorstellen, en een vraag pepijnb 8 10.266 16 May 2010, 23:08
Laatste bericht: Marc1970
  Geimporteerde 240 voorstellen 240estate 35 18.059 28 September 2009, 16:32
Laatste bericht: Hejsan!
  Nieuw hier.. effe voorstellen!? Harm 27 13.827 5 June 2009, 23:14
Laatste bericht: Black Moose
  Toch maar eens voorstellen! met vraag over 740 ArjanV 4 4.180 2 March 2009, 10:09
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)